Kjøpe ny bil

Startet av ferale, fre 03. apr 2026, kl. 12:31

« forrige - neste »

ferale

Min gamle Volvo S40 (2009-modell) synger på siste verset, så det er på tide med ny bil. Jeg har sett på en hybrid XC60 (2023-modell) for å få lengre elektrisk rekkevidde enn de 44–46 km som eldre modeller tilbyr.

Samtidig tenker jeg at det kanskje mest fremtidsrettede i 2026 er å gå for helelektrisk, siden bensin og diesel trolig ikke blir billigere fremover.

Jeg har derfor lekt med å konfigurere en Volvo EX60 og snakket med forhandleren om denne. Prisen, over 800 000 kroner inkludert vinterhjul og pilotpakke, synes jeg blir i drøyeste laget sammenlignet med andre modeller, for eksempel Tesla Model Y.

Jeg har forstått at Volvo ikke har EX60 tilgjengelig for prøvekjøring i Norge ennå, bilen går kun rundt på utstilling hos de ulike forhandlerne. Derfor synes jeg det virker galskap å bestille en bil til over 800 000 kroner uten å ha sett eller prøvd den.

Jeg har prøvd Tesla Model Y, og den var veldig god å kjøre. Jeg vurderer AWD og SUV-modell, spesielt fordi vi har stigning og svingete bakker her hvor vi bor, og det var enkelte dager i vinter da jeg ikke kom opp med S40 og fremhjulsdrift på våt snø.

Et annet spørsmål jeg lurer på er om kan man i 2026 prute på pris på en ny bil, eller er det prisen som vises på nettsiden når man konfigurerer bilen, som man må betale? Det høres rart ut at man ikke kan prute på en ny bil til over 800 000 kroner hos en bilforhandler, men om man går til Elkjøp eller Power og kjøper en TV til 20 000 kroner, kan man fint forhandle.

Kan noen forklare hvorfor Volvo EX60 er så mye dyrere enn andre elbiler den ofte sammenlignes med, som Tesla Model Y? Er den virkelig verdt over 800 000 kroner?

Daniel_0007

Nei tviler på du får prutet noe særlig på nybil, kanskje brukt bil. Er du heldig så slenger de på gratis gummi matter men er du medlem av de rette foreningene så kan det hende du få rabatt, vet det er noe med bmw ved at folk har fått rundt 10% avslag.

Volvo sier sjøl at konkurrentene er bmw og Mercedes derfor priser seg rundt dem og ikke model Y, personlig er jeg enig at ex60 er litt dyr, interiøret virker ikke like premium som tyskerne.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

vinterdekk

Man kan fint prute, kanskje avtale om inkludering av takboks og takstativ f.eks. Synes jeg fikk ganske bra avtale på en lagerbil forrige gang. Men usikker på forhandler er ivrig med å kjøre tilbud på bil de ikke har fått inn enda.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Det er bare å prute ja, men biler som er nye og man forventer godt salg på for man mindre rabatt på. Alltid oppsøk flere forhandlere, få tilbud, og aller helst på flere merker. F.eks er både BMW iX3 og Audi Q6 gode alternativer til Volvoen. Skilte 40k i rabatt mellom to Bilia avdelinger for vår del når vi kjøpte i4.

Men ja, økonomien er vesentlig bedre med Model Y, men de kriger mere mot biler som Xpeng G6.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Mange kampanjer og gode tilbud for tiden, så det virker lett å prute på ny bil.
Xpeng er eneste merke jeg har vært borti hvor prisene virker ganske faste. De har derimot veldig gode kampanjer nå med store avslag.

En del har også diverse rabattavtaler med diverse forbund og medlemskap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Vanskelig å argumentere mot Xpeng G6 nå rent prismessig. Generelt opplever jeg Xpeng som en av de mest aggressivt prisete kinesiske bilmerkene. Flere av de andre ser ut til å sikte seg inn på premium markedet, og underpriser seg ifht de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Helt sikkert mulig å prute. Agrol/akademikerne/arbeidsgiver x osv er fordelsprogrammer som gir rabatt, ofte standard rundt 4% (eks mva) på elbiler. Tipset er som over, hør rundt med forskjellige forhandlere. Jeg sender normalt over spec jeg ønsker og spør selger hva jeg kan få bilen for, der jeg også skriver at jeg kjører bil med kjøregodtgjørelse via jobb, at jeg regner med noe i nærheten av Agrol rabatt (skriver tydelig at ved null rabatt er det ikke noe vits i å kontakte meg) og at jeg skal være en enkel kunde som bruker kort tid på å bestemme seg. Dette sender jeg til flere forhandlere innen et par timers kjøretid. Noen selgere kommer da tilbake med listepris og noen kommer tilbake med listepris - rabatt. Ettersom jeg kun sender en mail, bruker både jeg og selger lite tid på dette. Med iX3 (populær, helt ny bilmodell, priset seg ok ift Tyskland) får man selvfølgelig mindre rabatt enn en utgående modell, men jeg sparte nesten et sett uorginale vinterhjul. Andre har helt sikkert fått mye mer og noen har sikkert fått mindre...

Hvorfor koster en Ferrari mer enn en Porsche? De fleste tenker at en Porsche (Tesla model y) er nok, det er ikke noe særlig logisk som tilsier at man skal bruke feks 50% mer på en Ferrari (Volvo EX60). Trives man godt i model Y er det lite fornuft i å bruke 50% mer på en EX60...
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA