Innebygd nav - erfaring?

Startet av elvis1, lør 14. mar 2026, kl. 23:35

« forrige - neste »

elvis1

Hva er deres erfaring med innebygd nav? Har ny ioniq5. Jeg har vært fornøyd med den, men på vei til Norefjell, så virker det som den ikke har fått med seg at man kan kjøre e16 via Hønefoss?! Er sånne helt elementære feil vanlig? Da er den bortimot ubrukelig egentlig...  :(

RJK

Er ikke ubrukelig direkte, men feil og mangler hender. Så kjører normalt på bilens navigasjon så lenge jeg finner at valgene er greie, men må svitsje til Android Auto når jeg aner at den sliter med å finne målet.

Foretrekker som sagt bilens innebygde, for da får jeg visning på realspeed i kartet, det vises ikke lige godt i AA fordi det ligger med alt for liten skrift der jeg ikke finner det naturlig å kikke.

Dette på en 2019 Hyundai Kona!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Den nye traseen på E16 over Sollihøgda åpnet i desember. Det har sannsynligvis ikke navigasjonsdatabasen fått med seg enda. Og så er det sannsynligvis en sperring for gjennomkjøring på gammel trase. Den kan navigasjonen ha fått med seg gjennom live trafikkoppdatering. Resultatet er at navigasjonen tror strekningen er stengt, og geleider deg rundt på en kjempeomvei.

Jeg har et tilsvarende tilfelle ved Ulefoss på vei til hytta. Gammel trase er stengt med bom, og er markert stengt i kartet i bilen når jeg kjører forbi. Den nye veien som åpnet i fjor høst har den ikke oppdaget ennå. Og vil derfor ha meg ut på en rundtur.

Hastighetsvising i kart på nye Ioniq 5 er ikke noe stort poeng, fordi den er identisk med speedometervising. I motsetning til min Ioniq Classic, der kartet viser GPS-hastighet uten misvising.

Fordelen med den interne navigasjonen i Ioniq 5 er at man kan få opp batteriprosenten ved ankomst. Det får jeg ikke i Carplay. Derfor prøver jeg å bli venn med den interne navigasjonen. Men navigasjon er en nedgradering i forhold til hva jeg var vant til i den gamle Tesla'en.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

elvis1

Sitat fra: automat på søn 15. mar 2026, kl. 10:24Den nye traseen på E16 over Sollihøgda åpnet i desember. Det har sannsynligvis ikke navigasjonsdatabasen fått med seg enda. Og så er det sannsynligvis en sperring for gjennomkjøring på gammel trase. Den kan navigasjonen ha fått med seg gjennom live trafikkoppdatering. Resultatet er at navigasjonen tror strekningen er stengt, og geleider deg rundt på en kjempeomvei.

Jeg har et tilsvarende tilfelle ved Ulefoss på vei til hytta. Gammel trase er stengt med bom, og er markert stengt i kartet i bilen når jeg kjører forbi. Den nye veien som åpnet i fjor høst har den ikke oppdaget ennå. Og vil derfor ha meg ut på en rundtur.

Hastighetsvising i kart på nye Ioniq 5 er ikke noe stort poeng, fordi den er identisk med speedometervising. I motsetning til min Ioniq Classic, der kartet viser GPS-hastighet uten misvising.

Fordelen med den interne navigasjonen i Ioniq 5 er at man kan få opp batteriprosenten ved ankomst. Det får jeg ikke i Carplay. Derfor prøver jeg å bli venn med den interne navigasjonen. Men navigasjon er en nedgradering i forhold til hva jeg var vant til i den gamle Tesla'en.
Kom også fra Tesla og har nøyaktig samme erfaring. Det og at den ikke har autolås av dører irriterer meg grenseløst.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA