Parkeringshjelp utilgjengelig

Startet av Byggmester Bentley, lør 14. mar 2026, kl. 21:45

« forrige - neste »

Byggmester Bentley

Bruktkjøp. 20 mod.
Fikk overlevert bilen på Gardermoen i det fryktelige regnværet på torsdag og satte kursen hjemover.

Tesla er nytt for meg

Varsler basert på sensorer og kameraer kommer umiddelbart og titt og ofte. tenker det er normalt mtp det været .

Blant annet "parkeringshjelp utilgjengelig" 

Kommer hjem , vasker kameraer og sensorer. Ingen bedring.
Finner ut av service mode via Google og finner side opp og side ned med disse varslene.

Det står som dere kjenner til dato og klokkeslett bak alle varsler, så selger har sett dette , men sa ingenting.

Feilkodene som er satt er :

PARK_a033_s7_linCommError
PARK_a038_s8_linCommError
PARK_a043_s9_linCommError
PARK_a048_s10_linCommError
PARK_a053_s11_linCommError
PARK_a058_s13_linCommError
PARK_a063_sensorVoltage

VCFRONT_a249_coolantValveBadMode
VCLEFT_a302_blowerGeneralFault
VCLEFT_a335_intrusionSensorInternalFault
APP_w229 alcultrasounddamaged

Parkeringshjelp må jeg finne ut av , tips ?  hva tenker dere om VC feilkoder, alvorlig?

Vil helst ha faglig svar fra noen med erfaring på dette : )

Ellemelle

Service mode viser mange feilkoder som aldri blir vist til brukeren. Så du kan ikke forutsette at selger var klar over dette.

Parkeringshjelp utilgjengelig er forøvrig en vanlig melding å få når det er dårlig vær, jeg tipper det skyldes at vann på en eller flere linser gjør at bilen ikke forstår hva den ser.
Jeg ville derfor heller ikke sagt fra om denne meldingen hvis noen kjøpte min bil.

Stig-Arne

1: Fint om du slå av caps lock i tittelen ;)

2: Feilkodene du har på sensorene virker til å faktisk være en defekt ja, spesielt siden du har feilen der ved rene sensorer.
Her er det LIN komunikasjonsfeil og strømforsyningsfeil. Det er mulig du burde kunne reklamere på dette mot selger. Det burde stå i feilkode listen om når første gang feilen kom.
Inne på servicemenyen så kan du feilsøke på parkeringssensorer for å se om det er noen som er i live. Mitt tips er at det trolig er fukt i kontakt til sensorene. Er som regel en samlekontakt for bakfanger og frontfanger.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Byggmester Bentley

Takk for tilbakemeldingene

Vet ikke hvorfor Ellemelle ikke ville sagt i fra om en feil på parkerings systemet på en bil før overlevering. Det er et umiddelbart og konstant varsel fra bilen om det. Så litt vanskelig å overse uansett.

Spørsmålet mitt her kom fordi noen kanskje visste om en kjent feil , med enkel fix.

Stig Arne har nok rett.  Tesla foreslår bytte av ledningsnettet til sensorer. Ca 6500,- .
Skal visst være ganske vanlig at ledningsnettet blir fukt/irr skadet.

Det ordner seg .

Ellemelle

Jeg ville ikke sagt fra om at meldingen "Parkeringshjelp utilgjengelig" stadig kom opp på skjermen, fordi den stadig kommer opp på skjermen. Det er som sagt en ganske vanlig melding å få.

Hadde jeg gått inn i service menyen og sett de meldingene du ser, så hadde det selvsagt vært en annen sak, men jeg tror ikke det er så mange som faktisk vet at de kan gå inn i noen service meny.

Handyman

Slik jeg forstår Byggmester Bentley så er feilmeldingen der hele tiden. Det indikerer en systemfeil, i motsetning feilmeldingene som Ellemelle trolig tenker på, og som kommer når kameraene har dårlig sikt. Altså to helt ulike situasjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA