Tesla umc gen 1 i EU

Startet av amabi, lør 14. mar 2026, kl. 18:50

« forrige - neste »

amabi

Jeg har en eldre umc gen 1 1058220-02-E med rød tre fase adapter som jeg bruker noen ganger på tur med min M3. Har nå i sommer lyst til å reise sørover i Europa der det ikke er IT nett. På adapteren så står det med store bokstaver "FOR IT GRID USE ONLY". Jeg vet at feriehjemmet vi skal være på har en rød tre fase kontakt i garasjen og at de bruker 400 V trefase TN nett. Vet dere om denne UMCen vil fungere der selv om det er TN nett og ikke IT?  :)

RJK

De er vel fysisk forskjellig, for ikke å kunne plugge de feil uten at man virkelig går inn for det.

230V 3-fase skal være blå, en pin mindre og fysisk mindre kontakt. 400V 3-fase skal være rød, en pin mer enn de blå og større. Posisjonen for jord skal og være forskjellig for å hindre feiltilkobling!

PS! Det er av det jeg vet, også fysisk forskjell i størrelsen på 16A og 32A.

Tror du kan få kjøpt riktig adapter for 400V TN for bruk der TN er standarden.

Du kan lese mer her:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Det er to forhold som vil være avgjørende.

Første er fysisk tilkobling. Det løses med rød tre fase adapter som alt er benyttet på reise.

Andre faktor er programvaren i UMC. Merking med "For IT grid use only" tyder på programvaren bare er tilpasset IT nett. Det kan tyde på UMC bare er tilpasset IT nett. Trolig vil lading fungere, men eventuell jordfeil vil kanskje ikke avdekkes i TN nett? Nå har TN nett normalt sett jordfeilbryter i selve installasjonen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

automat

Mener å huske at Tesla i hui og hast måtte lage egne UMC'er tilpasset norsk IT-nett back in the days. Som da har dårligere jordfeilbeskyttelse.

Vi har TN-nett flere steder i Norge også. Og jeg har aldri hørt om at "norsk" UMC ikke virker på TN-nett. Derimot har jeg hørt om utlendinger med europeisk UMC som ikke har fått ladet i Norge på IT-nett.

Hvis advarselen står på selve det røde adapteret, så er det en selvmotsigelse. Siden røde industrikontakter alltid er TN-nett.

Rødt adapter har blitt levert/solgt av Tesla i Norge. Det hadde de neppe gjort hvis den ikke kunne brukes sammen "norsk" UMC.

Det var jo ikke alt Tesla hadde helt kontroll på i starten. Så her tipper jeg de har klasket på en advarsel for sikkerhets skyld, i god amerikansk stil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

turfsurf

Lade på trefas TN er ikke noe problem med rødt adapter som automat skriver.

Jeg var nedover Europa til Italia med Tesla i 2015, og ladet både med rødt adapter, schuko med overgang og blått adapter uten problemer.

Har tatt samme turen flere ganger etterpå uten problemer med UMC.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA