230V 3-fas/flerfaselading på ID.Buzz

Startet av Jhaugen1, man 02. mar 2026, kl. 18:15

« forrige - neste »

Jhaugen1

Jeg mener bestemt at Volkswagen opplyste på sine nettsider tidligere (i allefall på slutten av 2025) at buzz'en var kompatibel med flerfaselading på 230V IT-nett, og spesifikt at den da kunne lade inntil 8kW.

Vi bestilte bil og fikk montert Easee-lader (begrenset til 20A av elektriker). Bilen lader konsekvent max. 4,6kW, og jeg fikk beskjed fra forhandler om at det snart vil komme en oppdatering som åpner for flerfaselading.
Om jeg forstår det rett ville jeg da kunnet lade på 8kW ved 20A - noe som er en vesentlig forskjell fra 4,6.

Bilen aksepterer riktignok flerfase, men den lader da med halv effekt på to av fasene - og da er man jo like langt. Var innom forhandler i dag, og får opplyst at de ikke har noen info om når mulighet for flerfaselading EVENTUELT blir tilgjengelig på min bil. Muligheten for å kunne lade med 8kW var et viktig punkt i min vurdering av bilen, og mener vel at de har solgt inn en funksjon som faktisk ikke er tilgjengelig, og som heller kanskje ikke blir det.

Er det noen som har tanker rundt dette, og evt dokumentasjon fra Volkswagen om denne oppgitte ladekapasiteten på IT-nett?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA