Batterihavari

Startet av Dimitri, søn 01. mar 2026, kl. 11:33

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: arthur på fre 06. mar 2026, kl. 16:38Så hvis en produsent gir en garanti på f.eks ti år på batteriet og dette må byttes etter ni år så har man garanti for ytterligere ti år slik at bilen kan bli opp mot tyve år og fortsatt har man en garanti på batteriet?

Det er det vel ingen som har påstått? I beste fall har man 5 års reklamasjonsrett på batteriet når det byttes etter 9 år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

daktari

Hvis de gir en 10 års garanti på det nye batteriet, ja. Og det ikke skyldes brukerveiledning, ytre påvirkning etc.

Hvis de ikke gir ny garanti har man 2 års reklamasjonsfrist på utbedringen, men for et batteri som er regnet å vare lenge gjelder ganske sikkert 5 års reklamasjonsfrist.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Håper at de som uttaler seg skråsikkert om juridiske spørsmål her er jurister.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Handyman

Det er vel ofte omvendt proporsjonalitet  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: automat på fre 06. mar 2026, kl. 20:22Håper at de som uttaler seg skråsikkert om juridiske spørsmål her er jurister.
Du kan jo bruke litt tid på å lese lov, forarbeider og rettspraksis for å finne argumenter for et annet syn kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Sitat fra: daktari på fre 06. mar 2026, kl. 21:39
Sitat fra: automat på fre 06. mar 2026, kl. 20:22Håper at de som uttaler seg skråsikkert om juridiske spørsmål her er jurister.
Du kan jo bruke litt tid på å lese lov, forarbeider og rettspraksis for å finne argumenter for et annet syn kanskje?
Det skal nok litt mer til enn å lese noen lover, forarbeider og rettspraksis for å kunne jus. Det er et 5 års studium.
Audun Torsdalen

arthur

Sitat fra: Rosstopher på fre 06. mar 2026, kl. 18:11
Sitat fra: arthur på fre 06. mar 2026, kl. 16:38Så hvis en produsent gir en garanti på f.eks ti år på batteriet og dette må byttes etter ni år så har man garanti for ytterligere ti år slik at bilen kan bli opp mot tyve år og fortsatt har man en garanti på batteriet?

Det er det vel ingen som har påstått? I beste fall har man 5 års reklamasjonsrett på batteriet når det byttes etter 9 år.

Så hvis man får byttet et batteri basert på en produsents frivillige inngåtte garanti (IKKE etter rettighetene i loven) så får man nye rettigheter etter loven, Forbrukerkjøpsloven? Hva mener du med "i beste fall"?

Ellemelle

De har gitt en garanti for at batteriet skal fungere i 8 år. Hvis det slutter å fungere innen 8 år reparerer de det kostnadsfritt. Kan ikke se noe sted i min avtale at det står at garantiperioden nullstilles hver gang de reparerer batteriet.

Det ville jo vært underlig om denne garantien automatisk ble utvidet til 11 år hvis de reparerte batteriet etter 6 år (6 år + 5 år reklamasjon)

turfsurf

Helt riktig. Blir ikke noen ny garanti. Men det er 5 års reklamasjon på reparasjonen som ble gjort. Ellers er det for enkelt å gjøre en midlertidig fiks og satse på at det holder ut den opprinnelige garanti tiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på lør 07. mar 2026, kl. 10:47Helt riktig. Blir ikke noen ny garanti. Men det er 5 års reklamasjon på reparasjonen som ble gjort. Ellers er det for enkelt å gjøre en midlertidig fiks og satse på at det holder ut den opprinnelige garanti tiden.

Sett fra kjøper synspunkt kan det forstås slik. Utfra selgers synspunkt kan dette tolkes som de må garantere for produktet utover garantitiden, noe som kan fremstå som urimelig.

Derfor mener jeg dette trenger en skikkelig juridisk avklaring før man kan si noe sikkert. Aller helst en rettskraftig dom.

Kravet om lånegjenstand mens eget produkt er til reparasjon ble lempet på i forbrukerkjøpsloven. Fordi det fremstod som urimelig strengt for selger. Man må ikke glemme at det er en motpart her, som lovverket også tar hensyn til.
Audun Torsdalen

turfsurf

Det er jo ikke snakk om garanti, men om reklamasjonsrett. For å sette det på spissen, hvis batteriet ryker en dag før garantien går ut og det blir reparert.

Dagen etter jeg får bilen tilbake så ryker det på nytt. Da er det (for meg) åpenbart at det er reklamasjonsrett på arbeidet som ble gjort, selv om både opprinnelig garanti og reklamasjonsrett generelt på bilen er ute.

Da vil jo alle slike garantier i praksis være verdiløse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Men selger og meg var enige ved kjøpstidspunktet at batteriet skulle vare i minst 8 år.

Hvis batteriet blir ødelagt en uke før det har gått 8 år og de reparerer det slik at batteriet fungerer til vi har
passert 8 år, så har selger holdt sin del av avtalen, selv om batteriet igjen skulle bli ødelagt to uker senere.

Contango

Sitat fra: Ellemelle på lør 07. mar 2026, kl. 15:36Men selger og meg var enige ved kjøpstidspunktet at batteriet skulle vare i minst 8 år.

Hvis batteriet blir ødelagt en uke før det har gått 8 år og de reparerer det slik at batteriet fungerer til vi har
passert 8 år, så har selger holdt sin del av avtalen, selv om batteriet igjen skulle bli ødelagt to uker senere.
Dette er nok to forskjellige vilkår. Hvis du hadde betalt for batteri reparasjonen selv, ville du vel reklamert? Jeg er ganske sikker på at loven er slik at man reklamerer på en reparasjon uavhengig av hvem som har betalt for den.
Jeg har forøvrig aldri skjønt Teslas argument om personvern for å ikke utlevere tidligere servicehistorikk på bruktbiler. Men det gir mening ift å beskytte seg mot reklamasjon, og jeg spekulerer at det er derfor. Man bør derfor be om servicehistorikken fra tidligere eier på disse bilene når man kjøper.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Sitat fra: Ellemelle på lør 07. mar 2026, kl. 15:36Men selger og meg var enige ved kjøpstidspunktet at batteriet skulle vare i minst 8 år.

Du har reklamasjonsrett på reparasjon, så om det går mindre enn 6 mnd siden de byttet del for å utføre reparasjonen, så kan du reklamere på rettejobben.

Uavhengig av dette, så mener jeg du uansett har 2 eller 5 års rekalmasjonsrett på den nye delen, ut fra det jeg husker fra min rettslære og erfaring fra butikksalg (data-deler).

Så ingen grunn til å bli fornøyd om det batteriet ryker innen/etter 3 uker, bare fordi butikkens garanti gikk ut dagen etter at du fikk det byttet.

Om det står seg med Tesla sin garanti på 6 måneder på "refurbished" batteri, tror jeg at jeg ikke skal si noe sikkert om. Men at det er greit om noen vil teste dette i retten, gjerne via NAF eller annen forbruker-organsisasjon som tåler det økonomiske tapet om retten dømmer mot en, bør vel alle være enig om. Da får man tross alt avgjort hva som er hva man bør kunne forvente!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA