Batterihavari

Startet av Dimitri, søn 01. mar 2026, kl. 11:33

« forrige - neste »

Radial

Greia er vel at man strengt tatt ikke får helt nytt batteri, man får ett som er "refurbished" til å holde i 5år til eller noe?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Sitat fra: OlaM på ons 04. mar 2026, kl. 20:15
Sitat fra: arthur på ons 04. mar 2026, kl. 08:42Hva slags garanti og/eller rettigheter etter loven, FOrbrukerkjøpsloven, har man i denne situasjonen etter at man har fått satt inn et nytt batteri på produsents garant, og etter at rettigheter etter loven har gått ut (mer enn fem år)?

Du spør altså, hva slags rettigheter etter loven etter at rettigheter etter loven har gått ut? Ingen, er det enkle svaret.

Men i og med at batterigarantien er 3 år lengre enn de rettighetene du får etter loven, så har du det ikke så verst. Loven dekker forsåvidt det faktum at Tesla må holde den 8 års garantien de har lovet deg.

Sitat fra: arthur på ons 04. mar 2026, kl. 08:42EN bil som selges etter å ha fått et helt nytt batteri på garanti er vel mer verdt enn en bil som selges når reklamasjonsrettigheter har utgått?

Ja, ca en million vil jeg anta.

Om du leser mitt innlegg en gang til så hadde du sluppet å være så "morsom"? Har man f.eks en garanti på det nye batteriet etter at man har fått et nytt batteri på garanti? Jeg TROR at man ikke får en ny garantieperiode, men opprettholder den opprinnelige perioden, men når det gjelder garanti og reklamasjon så er det mye forvirring, også blant næringsdrivende, og jeg anser derfor slike spørsmål som av interesse å diskutere for å få klarhet i lover og regler som berører temaet. Det virker dog ikke som du er den rette person i så måte, men kanskje heller kvalifiserer til deltagelse i Humoretaten?

Hvis du mener at bilen er verdt en million mer etter batteribytte så har jeg et forslag til deg, Lurer du på hva det forslaget går ut på?

Handyman

Det er som du sier store forskjeller mellom garanti og reklamasjonsrett. Alt for mange blander dette.
Tesla gir neppe garanti på nytt batteri, men forbrukerkjøpsloven sier at du kan ha rett til ny periode med reklamasjonsrett på det "nye" batteriet etter at det ble byttet på garanti.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

arthur

".......men forbrukerkjøpsloven sier at du kan ha rett til ny periode med reklamasjonsrett på det "nye" batteriet etter at det ble byttet på garanti."

I og med at batteriet blir, eller ble, byttet ETTER utløp av reklamasjonsretten etter loven, men INNFOR produsents garant, så tviler jeg på at man kan vise til noen lov?

Radial

Blir altså i praksis 5års reklamasjonsfrist på det "nye" batteriet?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Hvis batteriet er byttet i henhold til rettighetene etter loven så er det ja som jeg forstår det, men hvis det etter utløp av de fem årene, men byttet på garanti så er det et nei.

Handyman

Reklamasjonsretten gjelder gjelder 5 år fra kjøpsdato for hovedproduktet. Altså frem til bilen er fem år. Om et batteri blir byttet på garanti etter at reklamasjonsretten er utløpt så begynner ikke nye fem år med reklamasjonsrett. Men dersom man må betale for deler av batteribyttet selv, så kan ny reklamasjonsrett på dette kjøpet bli aktuelt.

daktari

https://www.naf.no/bilhold/kostnader/reklamasjon-pa-verkstedsreperasjon

Reparasjoner er regulert av Håndverkstjensteloven, ikke kjøpsloven.

"Reklamasjonsfrister
Reklamasjon bør gjøres skriftlig til verkstedet. Du plikter å kontrollere reparasjonen, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år."

Det finnes også en høyesterettsdom om rust på Mercedes som slo fast at reklamasjon på en reklamasjonsjobb gav 5 nye år reklamasjonsrett.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Her har du for en gang skyld rett ;-)

automat

Er dere sikre på dette?

Kjernen i spørsmålet er om man har reklamasjonsrett på en reparasjon man ikke betaler for. Når hendelsen skjer etter at reklamasjonsfristen på produktet har gått ut. Her reparerer selger produktet av fri vilje. Som et garantivilkår utover den lovpålagte reklamasjonsretten. (Eller goodwill som Tesla liker å kalle det.)

I Mercedesdommen skjedde vel første reparasjon innenfor reklamasjonsfristen, og skiller seg derfor fra dette scenarioet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

daktari

Det er ikke valgfritt ("fri vilje") hvis det er markedsført som en garanti. Paragraf 20 pkt 3 b.

Det er heller ingen avgrensning i håndverkstjensteloven på om dette er betalt for eller dekket som en reklamasjon.

Hvis en produsent nekter reklamasjon på en reparasjon så kan det være god grunn til å få prøvd dette i retten.
Mine I-Pace videoer

automat

Det står en selger fritt å tilby garanti utover forbrukerkjøpsloven. Men det er ikke poenget her. Poenget er at så vidt jeg vet er ikke dette prøvd for noen domstol før. Derfor kan vi ikke vite.

Jeg er ikke jurist, og kan derfor ikke gjøre noen vurdering. Men jeg ser momenter som kan påvirke et utfall. Som at case'en i Mercedesdommen er forskjellig fra denne.

Hvorvidt lov om håndverkstjenster er relevant i spørsmål om garantireparasjon på en bil er også uklart for meg. For der står det:
§ 2.Avgrensning mot kjøp.
Loven gjelder ikke for arbeid som skal utføres i forbindelse med bestilling, levering eller retting av tingen eller eiendommen, når avtalen i sin helhet må anses som et kjøp.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

arthur

I og med at det her er snakk om garanti ETTER at rettigheter etter loven, Forbrukerkjøpsloven, er utløpt så må man nesten se/lese hva som faktisk står i den avtalen det her er snakk om. Her er det etter hva jeg forstår en frivillig inngått garanti fra produsent og denne dekkes da av avtaleloven.

daktari

Poengene:
Bilverksted=
Håndverksstjenester = håndverkstjenesteloven. Uavhengig om forbruker eller bilprodusenten betaler.

Garanti forlenger "klagefristen" i håndverkstjenesteloven utover 2/5 år i lovens forstand, til den varighet selger oppgav.

Kjøpsloven og håndverkstjensteloven har ganske like regler for håndtering av "mangler", dvs kjøper av "en ting" eller "en tjeneste" gir samme reklamasjonsrett.

Og man kan altså reklamere på en "retting av en mangel".

Mine I-Pace videoer

arthur

Så hvis en produsent gir en garanti på f.eks ti år på batteriet og dette må byttes etter ni år så har man garanti for ytterligere ti år slik at bilen kan bli opp mot tyve år og fortsatt har man en garanti på batteriet?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA