Hyling fra bremser, under regenerering

Startet av Macmons, tor 26. feb 2026, kl. 09:48

« forrige - neste »

Macmons

Hei,
Vi sliter med at det kommer en høy «skrikelyd» av bremsene på Juniper.
Dette skjer tett før bilen står stille, uten bruk av bremsepedal.........

Er det noe som kan gjøres?
2021 Tesla Model Y

2017 BMW i3

Handyman

Det er de mekaniske bremsene som tar over når regen ikke har nok effekt.
Det er et kjent problem. Prøv å køjre "Brake Burnishing" i servicemodus. Det kan hjelpe en stund.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Verdt å legge til at den kun gjelder biler produsert i Berlin.

Ampéreson

Jeg så denne bullitin på torsdag, og bestillte i appen med en gang. Fikk beskjed at dette arbeidet kunne gjøres med mobile service, så de kommer i morgen. Skal bli spennende å se om de skifter bremseskiver og klosser og at de har de nye delene.
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

Tom

Sitat fra: Ampéreson på tir 03. mar 2026, kl. 09:13Jeg så denne bullitin på torsdag, og bestillte i appen med en gang. Fikk beskjed at dette arbeidet kunne gjøres med mobile service, så de kommer i morgen. Skal bli spennende å se om de skifter bremseskiver og klosser og at de har de nye delene.
Ser ut så di kun bytter skiver..

Ampéreson

Sitat fra: Tom på tir 03. mar 2026, kl. 23:31
Sitat fra: Ampéreson på tir 03. mar 2026, kl. 09:13Jeg så denne bullitin på torsdag, og bestillte i appen med en gang. Fikk beskjed at dette arbeidet kunne gjøres med mobile service, så de kommer i morgen. Skal bli spennende å se om de skifter bremseskiver og klosser og at de har de nye delene.
Ser ut så di kun bytter skiver..

De hadde ikke de nye delene, de kom i slutten av måneden sa de, så nå er reperasjonen utsatt til 31.3.
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

Stjerneglis

Hentet meg ny Juniper fra Shanghai denne uka og la merke til at sitter et matt, grått belegg på bremseskivene. Sikkert for rustbeskyttelse. Noen som vet hva slags stoff Tesla bruker? Hadde vært interessant å prøve ut på veteranbilen som står til vinterlagring...
2026 Tesla Model Y Premium LR AWD (Juniper)
X -2021 Tesla Model Y LR AWD
X- 2019 Hyundai Kona Electric
X -2011 Mitsubishi i-Miev

Svk

Sikkert lakkert av levrandør,mange skiver kommer lakkert,andre er smurt inn med fett

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Svk

Handyman

Skiver som er montert på bil er ikke innsatt med fett! Det forekommer dog på skiver som kommer løst og skal fjernes før montering for å hindre at klossene ødelegges.
Skiver montert på biler kan ha belegg av Geomet/sink eller fosfat. Dette brennes bort i starten. Det gjør IKKE fett eller oljer!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA