Bør jeg kjøpe elbil og i så fall hvilken? *LØST, LÅST TRÅD *

Startet av wow_4K, tir 24. feb 2026, kl. 15:31

« forrige - neste »

wow_4K

Da ble det denne bilen: https://di-uploads-pod35.dealerinspire.com/newtonnissanofgallatin/uploads/2021/02/2021-Nissan-LEAF-Model-Left.jpg

Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2021)
Pris kr. 139000 (brukt) - innbytte av min bil kr. 29 000 = 110 000 å betale som mellomlegg
Eu-godkjent frem til: 29.03.27
Rekkevidde (WLTP) 270 km
Kilometerstand101 417 km

Rabotic

Gratulere, men Nissan Leaf batteri holder ikke lenge. Mitt Nissan Leaf fra 2017 30 Kwh batteri hadde tapt over 20% kapasitet. Bilen har kjørt 112 000 km, mest hjemmeladet. Batteri har ingen thermal managment.
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model 3 Long Range   2019
x - Nissan Leaf 2017

Jobb: 16x ID 4 GTX  2023 - 4x E-Golf 2018 - kjørt diverse elbiler

batterimannen

Det gikk kjapt. Jeg klarer å google og youtube meg ihjel i noen måneder før jeg lamder på noe.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Elektrisitetsbil

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rabotic

Sitat fra: batterimannen på tor 26. feb 2026, kl. 14:03
Sitat fra: Elektrisitetsbil på tor 26. feb 2026, kl. 13:55Gratulerer med elbil, og kondolerer med valget.

Enig  :)
Ja enig, Nissan Leaf er den siste jeg hadde kjøpt + denne har gått over 100k km.
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model 3 Long Range   2019
x - Nissan Leaf 2017

Jobb: 16x ID 4 GTX  2023 - 4x E-Golf 2018 - kjørt diverse elbiler

wow_4K

Folkens, vi får se hvordan det går. Jeg fikk mange gode forslag, men det var tydelig at en del ikke hadde lest behovene min i OP. Jeg trenger ikke stor bil da det er kun jeg som skal sitte i og kjøre den (har ikke familie eller barn). Jeg har erfaring med Kia og synes ikke den er noe særlig spesiell da Kia Rio føltes "billig". Men det var en grei bil sånn alt i alt. Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2021) kommer relativt greit ut i tester og jeg har lest en god del. Det vil alltid være folk som har ulike erfaringer med biler som med alt annet. Noen har egne preferanser for merker og teknologi etc. Det er ikke lenge siden enkelte Tesla modeller var sterkt kritisert for mangler, men det ble rettet opp i (i alle fall noen av disse).

Jeg takker alle dere som har bidratt med deres innspill og erfaringer. Jeg har lest nøye gjennom svarene, lært en del, men tar sjansen. Det er uaktuelt å kjøpe en helt ny elbil. Pga. kneproblemer er det ikke så gøy å bruke clutchen til stadighet. Det slipper jeg med automatgir. Her kunne jeg kjøpt bruk bensinbil med automatgir, men velger for denne gangen å gjøre noe annerledes.

Ser gjerne frem til å få svar på spørsmål jeg måtte lure på i fremtiden.

Elektrisitetsbil

Har litt vondt av deg jeg, men men...

Denne under her er en langt bedre bil enn Leaf 40kwh. Mindre feil, går lenger, mer økonomisk i drift, bedre app, mer komfortabel, penere, mer holdbart batteri.

https://www.finn.no/mobility/item/452833001?ci=17

Lykke til'a. :-)

eisa01

Rosstopher

Gratulerer med ny bil! Og dere andre: hva i all verden håper dere å oppnå ved å kritisere valget etter at hen allerede har bestemt seg?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

wow_4K

Sitat fra: Rosstopher på tor 26. feb 2026, kl. 16:45Gratulerer med ny bil! Og dere andre: hva i all verden håper dere å oppnå ved å kritisere valget etter at hen allerede har bestemt seg?
Takk! Jeg tenker at de aller fleste nok mener det godt, men at det sikkert er ulike grunner til responsen. Inntrykket mitt er at mange av medlemmene på dette forumet er over snittet interesserte i biler og har sterke meninger om bilenes egenskaper. Og det er jo kult fordi da kan man få masse nye kunnskaper av ildsjeler. Jeg er ikke like kunnskapsrik og trenger egentlig bare en bil som tar meg fra A til B. Hestekrefter og alt det der tiltaler meg ikke fordi vi får uansett ikke kjørt i de høye hastighetene her til lands. Men bilen må se litt stilig ut for jeg er ikke pensjonist enda  :D

Om det er slik at jeg skal gå på trynet med denne bilen for å lære et eller annet, så skjer det. Men det kan tilsvarende gå ganske bra også. Så jeg lever i troen!

RJK

Sitat fra: Rosstopher på tor 26. feb 2026, kl. 16:45Gratulerer med ny bil! Og dere andre: hva i all verden håper dere å oppnå ved å kritisere valget etter at hen allerede har bestemt seg?
Nesten litt flaut at du måtte komme med en slik post, men den var helt på sin plass!

Mulig han greit kunne valgt en annen bil som er bedre, og for mindre penger. Men om den duger for den som skal kjøpe, så er det godt nok!

Til trådstarter, godt valg med å gå over til elbil! Leaf har, tross sine svakheter, generelt vært et trygt og godt valg for mange!

Håper du forblir fornøyd også frem til du finner ut at du vil bytte til en nyere bil ved neste korsvei!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på tor 26. feb 2026, kl. 18:02
Nesten litt flaut at du måtte komme med en slik post, men den var helt på sin plass!

Mulig han greit kunne valgt en annen bil som er bedre, og for mindre penger. Men om den duger for den som skal kjøpe, så er det godt nok!

Til trådstarter, godt valg med å gå over til elbil! Leaf har, tross sine svakheter, generelt vært et trygt og godt valg for mange!

Håper du forblir fornøyd også frem til du finner ut at du vil bytte til en nyere bil ved neste korsvei!

:+1:

Takk  :)

Joda, jeg gjorde min research og var også på noen biler. Jeg hadde et strengt budsjett på kr. 140 000 som jeg ville holde meg innenfor.

Seat Mii var altfor liten og passer meg ikke.
Renault Zoe likeså. Likte rett og slett ikke designet.
BMW i3 blir for gammel selv om den er sprek som rakkern.
En del andre biler som Hyundai Kona var over mitt budsjett (årsmodellene altså).
Mazda MX-30 blir for stor for mitt behov.

Det var noen som anbefalte meg Tesla og selv om argumentene var gode så støtter jeg ikke Tesla og eieren. Den hadde jeg ikke kjøpt om den engang ble solgt for 1 krone. Jeg nevnte det i OP. Jeg tror at en del av de som har svart i denne posten ikke leste åpningsposten godt nok og slikt sett ikke fikk med seg hva jeg gav uttrykk for av behov.

Jeg tror kjøpet mitt går bra.

Takk til deg for flott ord :)

Øyvind.h

Grattis :)
Jeg hadde Leaf som første elbil for 13-14 år siden, og husker jeg likte den godt (gamle modellen).

Det finnes CCS-CHAdeMO om du skulle finne ut at det er et behov (koster vel rundt 10k).

Om du kjøpte hos forhandler har du også mulighet til å reklamere overfor forhandler på eventuelle feil som skulle oppstå, selv om Leaf i hovedsak har vist seg å være en holdbar bil.

Appen mener jeg å ha lest at slutter å fungere ved utgangen av mars, men den har tidsur for oppvarming og lading.
Evt vil en smart lader kunne styre ladingen i alle fall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

wow_4K

Sitat fra: Øyvind.h på tor 26. feb 2026, kl. 19:14Grattis :)
Jeg hadde Leaf som første elbil for 13-14 år siden, og husker jeg likte den godt (gamle modellen).

Det finnes CCS-CHAdeMO om du skulle finne ut at det er et behov (koster vel rundt 10k).

Om du kjøpte hos forhandler har du også mulighet til å reklamere overfor forhandler på eventuelle feil som skulle oppstå, selv om Leaf i hovedsak har vist seg å være en holdbar bil.

Appen mener jeg å ha lest at slutter å fungere ved utgangen av mars, men den har tidsur for oppvarming og lading.
Evt vil en smart lader kunne styre ladingen i alle fall.

Takk! Jeg likte i alle fall bilen under prøvekjøringen og den var behagelig. Tar litt tid å bli vant med automatgir da jeg har hatt manuelt gir siden jeg fikk førerkortet i 2003.

I følge denne artikkelen var det særlig Leaf modellene før 2018 som slet kraftig.

Nissan Leaf (før 2018)
Eldre Leaf-modeller mangler aktiv batterikjøling, noe som fører til raskere degradering av batteriet sammenlignet med nyere elbiler. Det kan redusere rekkevidden betydelig over tid.

https://teksiden.no/elbiler/disse-elbilene-bor-du-tenke-deg-om-to-ganger-for-du-kjoper-i-2025-ekspertene-advarer/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA