Bør jeg kjøpe elbil og i så fall hvilken? *LØST, LÅST TRÅD *

Startet av wow_4K, tir 24. feb 2026, kl. 15:31

« forrige - neste »

wow_4K

Slenger ut et nytt spørsmål.

Jeg har budsjett på kr. 140 000 til brukt elbil. På Finn ser jeg flere biler i denne prisklassen som også ble solgt første gangen i 2020. Sunn fornuft skulle tilsi meg at en elbil fra 2020 er mer oppdatert enn en fra 2018. Er det noe hold i denne logikken eller har dere andre synspunkter?

i3/RSiV

Sitat fra: wow_4K på ons 25. feb 2026, kl. 11:03
Sitat fra: turfsurf på ons 25. feb 2026, kl. 10:59Hvis du kjører lite skal det mye til å spare penger. Beste grunnen er økt komfort og kjøreopplevelse.

Jeg kjører ikke lite. Pr. i dag kjører jeg 80 km t/r fra og til jobben 5 dager i uken. Bor jo litt ut på landet og bruker bilen så å si hver dag, men sjeldent for eks. til Oslo.
Hvis du kjører 80 km pr dag, så er du helt på grensen med en BMW i3 94Ah på vinteren. Rekkevidden på min BMW i3 94Ah vinterstid ligger på 10-13 mil fulladet. Så da må du passe på å være fulladet hver morgen.  En bil med litt større batteri hadde nok passet deg bedre.

Elektrisitetsbil

Denne er et kupp.
https://www.finn.no/mobility/item/450562159

Jeg har hatt en slik selv, og om du går for Seat Mii så pass på at det er launch-utgaven. Den er mer påkostet enn Free-utgaven, med skinnratt, lettmetallfelger mm. Du ser det lettest på felger og striper på setene..
En glimende liten småbil, og kjører man pent så går den nærmere 30 mil om sommeren og lett 20 på vinteren.

automat

Mazda MX-30 kan vurderes, hvis målet er en pendlerbil. Den ble utskjelt for kort rekkevidde og lav ladehastighet når den kom. Men med 20 mil wltp-rekkevidde så bør den klare 2 x 4 mil uansett forhold. Rent bilmessig skal den være ganske bra. Men det er ikke bilen for langturer.

Ligger mange mellom 120 og 140.000 på Finn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

batterimannen

For meg hadde Seat Mii blitt for spartansk, uten skjerm for navigasjon osv. Da ville jeg heller gått for Mazda MX-30 eller Huyndai Kona... men vi har alle våre egne preferanser
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på ons 25. feb 2026, kl. 13:43For meg hadde Seat Mii blitt for spartansk, uten skjerm for navigasjon osv. Da ville jeg heller gått for Mazda MX-30 eller Huyndai Kona... men vi har alle våre egne preferanser
Bare å plassere mobilen eller en pad i holderen, som har programvaren som samhandler med bilen, så har du både kartnavigering og mere til.

Selvsagt ikke like dyp integrasjon eller samme detaljnivået som en fullbygget intern pakke, men mange foretrekker jo Android Auto fremfor OEM-bygget "infotainment".

Skal hen stort sett bruke bilen til pendling, så holder det i lange baner. Ellers er nok både Kona, eNiro/Niro EV og Mazda MX-30 bedre valg.

Må legge til at det bare var Kona opp til 2020, og som var bygget i Sør-Korea, som hadde batteriene med feil, som ble byttet ut.

Sitat fra: edyrli på ons 25. feb 2026, kl. 09:39Jeg hadde Zoe Z.E.40 et års tid men jeg kan heller ikke anbefale den.
Problem 1. Den støtter kun lading over TN nett så på mange ladestasjoner får du rett og slett ikke ladet.
Problem 2. Den mangler CCS hurtiglading så langtur er i paksis ikke mulig.
Problem 3. Bilen er for tung for hjulopphenget, så det er mye problemer med utslitte forstillingsdeler.
Problem 4. AC kompressor er en svakhet, den feiler ofte og er veldig kostbar og bytte.
Velger hen Zoe 50 så får hen CCS, men må fremdeles medbringe "ladebøtta" (eller uCase-laderen som kom som erstatning) for å kunne lade på IT og TT-nett, der det ikke ellers lå en trafo/converter mellom sikringsskap og lader/bil.

Søsteren min har fremdeles sin Zoe 50 som hun kjøpte fordi hun fikk et godt tilbud på bilen og innbytte av gammel Zoe (og en sterk oppfordring fra meg på å godta byttet), noe hun da rakk å gjøre rett før bruktprisene på gammel Zoe ramla i bakken.Forhandleren hadde visst bilen på salg i flere måneder etterpå, da det kom fall før de fikk solgt ut den gamle!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: wow_4K på ons 25. feb 2026, kl. 12:24Slenger ut et nytt spørsmål.

Jeg har budsjett på kr. 140 000 til brukt elbil. På Finn ser jeg flere biler i denne prisklassen som også ble solgt første gangen i 2020. Sunn fornuft skulle tilsi meg at en elbil fra 2020 er mer oppdatert enn en fra 2018. Er det noe hold i denne logikken eller har dere andre synspunkter?

Føler at årstallet ikke nødvendigvis ikke er så viktig, om du er oppe på 2019. F.eks. er en Kia e-Niro fra 2019 (lanseringsmodellen) veldig bra med lite tull.

Ser du kan få en BMW i3 med 120 Ah for 144.000 + avgifter. Det virker jo som et godt kjøp. Ville uansett prøvekjørt forskjellige biler, siden det er veldig subjektivt hva en liker og foretrekker. Dersom du skal selge bilen igjen så vil det være en fordel med 120 Ah også, i tillegg til at du kjører såpass mye.
https://www.finn.no/mobility/item/451719173
Tesla Model Y                         2021-

wow_4K

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 25. feb 2026, kl. 15:33
Sitat fra: wow_4K på ons 25. feb 2026, kl. 12:24Slenger ut et nytt spørsmål.

Føler at årstallet ikke nødvendigvis ikke er så viktig, om du er oppe på 2019. F.eks. er en Kia e-Niro fra 2019 (lanseringsmodellen) veldig bra med lite tull.

Ser du kan få en BMW i3 med 120 Ah for 144.000 + avgifter. Det virker jo som et godt kjøp. Ville uansett prøvekjørt forskjellige biler, siden det er veldig subjektivt hva en liker og foretrekker. Dersom du skal selge bilen igjen så vil det være en fordel med 120 Ah også, i tillegg til at du kjører såpass mye.
https://www.finn.no/mobility/item/451719173

Takk! Men får nok ikke reist til Trondheim. Og holder meg unna private selgere da jeg ikke kan nok om biler og trolig vil bli lurt. Har heller ikke venner eller familie i nærheten som kan være med på befaring.

Dessuten, vil det lønne seg å kjøpe en så gammel bil?

wow_4K

Sitat fra: automat på ons 25. feb 2026, kl. 13:00Mazda MX-30 kan vurderes, hvis målet er en pendlerbil. Den ble utskjelt for kort rekkevidde og lav ladehastighet når den kom. Men med 20 mil wltp-rekkevidde så bør den klare 2 x 4 mil uansett forhold. Rent bilmessig skal den være ganske bra. Men det er ikke bilen for langturer.

Ligger mange mellom 120 og 140.000 på Finn.

Takk for tipset, men jeg trenger ikke en så stor bil. Er kun jeg som skal sitte i den.

RJK

De bilene der er nok helt klart en bil for nærtrafikk, da den ikke har hurtiglade-mulighet. Heldigvis lader den med 11 kW på AC-ladere som gir såpass fart, og da lades den full på ca 3 timer.

Den er og såpass gammel at rekkevidden som ny, er 230 km etter den gamle NEDC-rekkevidde-standarden.

Skulle ikke forundre meg om den nå, selv med Tesla sine celler og motor, er ned mot 150 km nå, kanskje enda lavere. Og enda kortere enn det igjen om vinteren.

https://elbil.no/elbiler/mercedes-benz-b-klasse-ed/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

wow_4K

Sitat fra: RJK på ons 25. feb 2026, kl. 18:24De bilene der er nok helt klart en bil for nærtrafikk, da den ikke har hurtiglade-mulighet. Heldigvis lader den med 11 kW på AC-ladere som gir såpass fart, og da lades den full på ca 3 timer.

Den er og såpass gammel at rekkevidden som ny, er 230 km etter den gamle NEDC-rekkevidde-standarden.

Skulle ikke forundre meg om den nå, selv med Tesla sine celler og motor, er ned mot 150 km nå, kanskje enda lavere. Og enda kortere enn det igjen om vinteren.

https://elbil.no/elbiler/mercedes-benz-b-klasse-ed/

Da er den uaktuell.

espenri

Jeg tror, som flere er inne på her at du ikke skal låse deg til årsmodeller, merker og størrelse.

Nå er det sikkert flere her inne som kommer til å reagere, men jeg ville nok ikke kjøpt BMW i3 til ditt bruk, den er rett og slett ikke god nok å kjøre. Ustabil og ukomfortabelt satt opp i fjæringene. Da ville jeg faktisk heller sett på en eGolf, Mazda MX-30, Nissan Leaf eller kanskje den beste: Hyundai Ioniq.

Har du lademulighet på jobb klarer de aller fleste biler på markedet distansen hvis du lader noen timer på jobb på de aller verste (kaldt / snø / slaps) dagene.

Vi brukte i mange år en iMiev som pendlerbil på 35+35km uten lademulighet på jobb, det kunne dog bli litt kaldt de verste dagene, men det er vel den bilen der ute med kortest rekkevidde.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Elektrisitetsbil

[/quote]

Takk! Men får nok ikke reist til Trondheim. Og holder meg unna private selgere da jeg ikke kan nok om biler og trolig vil bli lurt. Har heller ikke venner eller familie i nærheten som kan være med på befaring.

[/quote]

Bruktbilselgere er ikke nødevendigvis noe bedre. De underslår negative egenskaper eller tilstand om biler de selger og/eller de "vet ingenting om det", og jeg har stilt mange plagsomme spørsmål til bilselgere i butikk. Bare nevner det...

Rabotic

Bedre bruker litt mer penger, kjøpe en Model 3 LR eller Standard Range, mye mer bil for pengene. Ingen problem på langturer. Jeg tror ikke på langsiktig sett at du bli fornøyd med disse biler som du har valgt.

https://www.finn.no/bilguiden/eierskap/tesla-model-3-er-arets-bruktbil-pa-finn
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model 3 Long Range   2019
x - Nissan Leaf 2017

Jobb: 16x ID 4 GTX  2023 - 4x E-Golf 2018 - kjørt diverse elbiler

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA