Bør jeg kjøpe elbil og i så fall hvilken? *LØST, LÅST TRÅD *

Startet av wow_4K, tir 24. feb 2026, kl. 15:31

« forrige - neste »

wow_4K

Heisann folkens!
Jeg er nytt medlem fra og med i dag og har spørsmål om jeg bør kjøpe meg elbil og i så fall hva slags + vurdering av noen bruktbiler jeg har sett på Finn.

Litt om meg:
Mann på 45 år, uten barn og trenger derfor liten bil. Bosatt i Innlandet fylke. Kjører ikke så ofte ut av fylket. Har egen bolig og egen garasje med lademuligheter for elbil. Har litt studielån. Har en Kia Rio 2014 bensinbil. Bilen har siden 2014 til d.d kjørt 88 000 km. Er i fast jobb og har en god årslønn, men har ikke planer om å kjøpe en dyr bil av den grunn.

Mine behov:
Jeg ønsker å komme meg fra A til B og er egentlig ikke så opptatt av hvor rask bilen går osv. Dog har jeg drømmer om en BMW...

Trenger en bil som er rimelig i drift med lav slitasje. Bilen jeg har nå begynner å vise tegn på aldring og trenger reparasjoner og slikt. Ikke heftig mye og de aller fleste reparsjoner skyldtes uforsiktighet fra min side (kjørte ut av veien en gang på glatt føre slik at støtfanger og slikt måtte byttes på verksted). Er ikke så kunnskapsrik når det gjelder biler, men ønsker ikke Tesla av politiske grunner som jeg antar at de fleste kjenner til.

Summa summarum:
Hva anbefaler folket? Er det smart å kjøpe en elbil nå? Ting jeg må være klar over?

Bilannonser fra Finn som dere kan vurdere:
Renault Zoe 2015. Det er en grei pris, men er det et smart kjøp?
https://www.finn.no/mobility/item/447730470

Nissan Leaf 2019
https://www.finn.no/mobility/item/450107986?ci=21

Volkswagen ID.3
https://www.finn.no/mobility/item/452525644?ci=16

BMW i3
https://www.finn.no/mobility/item/452418394?ci=8

BMW i3
https://www.finn.no/mobility/item/452301420?ci=4

batterimannen

Det var mye personlig info. Jeg ville slettet en del av det, som rest boligkån, rest studielån, egen årslønn. Ville egentlig bare skrevet hvor mye du vil bruke på bil. Er litt mye annet personlig der også.

Av bilmodellene ville jeg vurdert i3 eller id.3. Eventuelt kunne du sett på Hyundai Kona også.   
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

wow_4K

Sitat fra: batterimannen på tir 24. feb 2026, kl. 21:46Det var mye personlig info. Jeg ville slettet en del av det, som rest boligkån, rest studielån, egen årslønn. Ville egentlig bare skrevet hvor mye du vil bruke på bil. Er litt mye annet personlig der også.

Av bilmodellene ville jeg vurdert i3 eller id.3. Eventuelt kunne du sett på Hyundai Kona også.   

Hei!

Takk for svar. Men synes ikke at det var så personlige opplysninger som ville peke meg ut og om så skulle skje, så er det ikke mye man får tak i her  :D  Dette kommer fra en som er ganske opptatt av personvernet sitt.

Er verre med de som legger ut bilder av alt mulig av det som skjer i deres liv på sosiale medier der jeg ikke er. Jeg har erfaring med at dersom man legger ut for lite informasjon så vil folk etterlyse slikt før de kan svare.

Men til temaet:

Hva tenker du om kjørelengden på bilene? Er den allerede for mye? Og hvilken Hyundai Kona sikter du til? Hvilken av i3 bilene sikter du til? Den ene er fra 2016 og har kjørt 90 500 km og den andre 2019 og har kjørt 51839 km..

Og hva med denne? BMW i3, årsmodell 2017
https://www.finn.no/mobility/item/444830216

turfsurf

Husk at i3 finnes i 60, 94 og 120Ah utgave. Ville absolutt gått for 120Ah utgave. Den har og nyere iDrive samt mye bedre fjernlys. Sjekk bremser, biler som ikke blir brukt jevnlig får fort rust på skivene. Våre gikk dog 70.000km uten problemer. Sjekk og at det er bil med serviceavtale, da blir service vesentlig billigere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektrisitetsbil

Du har allerede en bil med lav km til fossilbil å være, og gir du den ny olje og oljefilter for hver 5-8000 km (olje og filter er billig livsforsikring for motoren og kan meget enkelt gjøres selv) og kanskje en omgang med Fluid Film rustbeskyttelse så holder nok denne Kiaen vesentlig lenger enn en 10 år gammel Zoe før behov kostbare reparasjoner. Alle biler har en økonomisk levetid, og ryker høyvoltbatteriet eller ombordladeren på Zoe så koster det mer enn bilen er verd.
Den Leafen du linker til er en med 40 KWt-batteri. Den utgaven ville jeg styrt LANGT unna, ettersom denne utgaven har en 'spøkelsesfeil' i batteriet. Noen mister tilsynelatende svært mye rekkevidde og batterikapasitet i gitte situasjoner, feks ved kulde og motbakker, og er en kommer-og-går-feil som Nissan i Norge tar svært lite ansvar for, men bagatelliserer det hele og sier "Det gjelder noen ytterst, ytterst, ytterst få biler" og gir ingen hjelp til de som opplever dette, og jeg har liten tro på at dette er tilfeldig når det hver eneste vinter kommer artikler om folk med denne bilen får panikk og hetetokter når dette opptrer på denne bilen. Er du villig til å ta denne risikoen? Husk at du selv skal selge denne dri..., jeg mener denne bilen en dag... Da er Hyundai Ioniq 2020-2022 et langt bedre valg. Den går lenger også, med mindre batteri.
BMW i3 har jeg ingen erfaring med, men mitt råd er å velge en 120-utgave med lav km.
Hva med en Hyundai Kona eller Kia e-Niro 2020-2021? Dette er biler som har vist seg driftsikre, men om jeg skulle handlet en slik, ville jeg søkt etter Kona som har byttet kjørebatteri på kampanje, og kanskje motor også.

batterimannen

Når det kommer til i3 ville jeg også gått for 120ah. Det er greit med den rekkevidden, spesielt på vinter. Vet om flere som har hatt i3 som har gått veldig langt med lite vedlikeholdskostnader. Karosseriplatene er ikke i metall, så den er også mindre utsatt for rust. Noen synes at bilen kan være litt ustabil på motorvei i høy hastighet, siden bilen er litt smalere med smalere dekk.

Når det kommer til Kona så er det bare 64 kwh som ble importert, med ensfarget bil. De med 40 kwh og biler tofarget og den oransje fargen var parallellimport. Jeg ville gått for 64 kwh. De eldre modellene har ikke sim kort, så der får du ikke f.eks varmet opp bilen med app fra tlf. Vi var veldig fornøyd med vår Kona, men den ble for liten da vi fikk barn nr 2. Alle eldre Kona skal ha fått byttet batterier, så batteriene er nyere enn årsmodellen skal tilsi.

Grunnen til at jeg ville tatt vekk leaf er chademo om du skulle hurtiglade. Er færre muligheter da. De eldre leaf har også batteri som var dårlig produsert, så de taper med av kapasiteten med årene. Jeg, og flere andre synes at setene i leaf er dårlige, spesielt støtte i ryggen.

Zoe hadde jeg også droppet. Middels krasjtest på de eldre, den nyere utgaven fikk 0 av 5 stjerner og ble trukket fra markedet. Den har også noen sære egenskaper når det kommer til lading (f.eks ladebøtte).

ID.3 er ok. Litt stusselig interiør og haptiske knapper på ratt osv, men ikke større problemer som jeg vet om. Har aldri kjørt id.3.

Personlig ville jeg lent mot Hyundai Kona, men jeg er biased, siden jeg har eid en selv.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

edyrli

Jeg hadde Zoe Z.E.40 et års tid men jeg kan heller ikke anbefale den.
Problem 1. Den støtter kun lading over TN nett så på mange ladestasjoner får du rett og slett ikke ladet.
Problem 2. Den mangler CCS hurtiglading så langtur er i paksis ikke mulig.
Problem 3. Bilen er for tung for hjulopphenget, så det er mye problemer med utslitte forstillingsdeler.
Problem 4. AC kompressor er en svakhet, den feiler ofte og er veldig kostbar og bytte.

edyrli

Om kravet bare er billigst mulig transport så er jeg meget godt fornøyd med Seat Mii. Den har vært problemfri, har CCS lading, er fantastisk lettkjørt i byen og har bra rekkevidde. Jeg har flere ganger kjørt godt over 200km uten videre problem. Her får du relativt nye biler med lav km rimelig.

Eneste minus er veldig dårlig baksete plass og relativt mye støy i motorvei hastighet.

wow_4K

Sitat fra: turfsurf på ons 25. feb 2026, kl. 05:07Husk at i3 finnes i 60, 94 og 120Ah utgave. Ville absolutt gått for 120Ah utgave. Den har og nyere iDrive samt mye bedre fjernlys. Sjekk bremser, biler som ikke blir brukt jevnlig får fort rust på skivene. Våre gikk dog 70.000km uten problemer. Sjekk og at det er bil med serviceavtale, da blir service vesentlig billigere.

Takk for svar.

Jeg har sett meg ut denne bilen:

https://www.finn.no/mobility/item/450271012

Ser den greit ut?

wow_4K

Takk for svar så langt folkens!

Jeg er litt i tenkeboksen. På den ene siden trenger min nåværende bil kun å skifte bremseskiver og så er den good to go. Forsikringen er billig og det eneste jeg iblant kan kjenne på lommboken er utgiftene for drivstoff.

På den andre siden ønsker jeg en BMW og i3 ser ut til å være en fil bil. Jeg må uansett ta opp billån for å få kjøpt den og verdien på Kia Rio er såpass at selv ved innbytte så blir det ikke så mye. Tror jeg kan få rundt kr. 15-20 000 for den.

Så jeg kan eventuelt vente et halvt år og se hvordan trenden blir i bilmarkedet og effekten av de ny reglene som trådte inn for elbiler på starten av året. Jeg er usikker på om det er fornuftig å kjøpe en bruktbil fra 2018.

Som medlemmet Elektrisitetsbil skrev her så har min nåværende fossilbil gått lite og med litt service så kan den gå i noen år til. Går jeg for denne løsningen så vil jeg ikke trenge å ta opp lån for å kjøpe en elbil, men får ikke blitt en del av elbil klanen enda.

Er det noen som har argumenter for og mot om det å gå til innkjøp av elbil pr. i dag?

Tenker dere at goder som rabatt på bomstasjonene etc. er nok til å spare penger i det lange løp?

turfsurf

Hvis du kjører lite skal det mye til å spare penger. Beste grunnen er økt komfort og kjøreopplevelse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

wow_4K

Sitat fra: turfsurf på ons 25. feb 2026, kl. 10:59Hvis du kjører lite skal det mye til å spare penger. Beste grunnen er økt komfort og kjøreopplevelse.

Jeg kjører ikke lite. Pr. i dag kjører jeg 80 km t/r fra og til jobben 5 dager i uken. Bor jo litt ut på landet og bruker bilen så å si hver dag, men sjeldent for eks. til Oslo.

wow_4K

Sitat fra: turfsurf på ons 25. feb 2026, kl. 05:07Husk at i3 finnes i 60, 94 og 120Ah utgave. Ville absolutt gått for 120Ah utgave. Den har og nyere iDrive samt mye bedre fjernlys. Sjekk bremser, biler som ikke blir brukt jevnlig får fort rust på skivene. Våre gikk dog 70.000km uten problemer. Sjekk og at det er bil med serviceavtale, da blir service vesentlig billigere.

Har sett på 120Ah versjonene, men de blir litt for dyre for min del. Hadde jo åpenbart vært det beste da disse bilene er fra 2019 og oppover.

wow_4K

Sitat fra: edyrli på ons 25. feb 2026, kl. 09:59Om kravet bare er billigst mulig transport så er jeg meget godt fornøyd med Seat Mii. Den har vært problemfri, har CCS lading, er fantastisk lettkjørt i byen og har bra rekkevidde. Jeg har flere ganger kjørt godt over 200km uten videre problem. Her får du relativt nye biler med lav km rimelig.

Eneste minus er veldig dårlig baksete plass og relativt mye støy i motorvei hastighet.
Takk for tips. Jeg har sett etter denne bilen på Finn.no og fant for eks. denne annonsen:

https://www.finn.no/mobility/item/447198453

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA