NissanConnect EV-app avvikles fra 30. mars 2026

Startet av m55ikael, tir 24. feb 2026, kl. 12:18

« forrige - neste »

m55ikael

Hei, fikk nettopp e-post om at Nissan Connect EV slutter å virke fra og med 30. mars for min 2018 Leaf 40 kWt. Kjipt å miste fjernstyrt oppvarming! Er det andre muligheter for fjernstyring av varmeanlegget? Jeg drar på jobb til forskjellige tider, så forhåndsinstilte tidspunkt funker ikke for min del.

NissanConnect EV-appen vil avvikles fra 30. mars 2026

NissanConnect EV-app avvikles fra
30. mars 2026

Kjære kunde,

Vi ønsker å informere deg om at vår NissanConnect EV-app, som for øyeblikket er koblet til kjøretøyet ditt (SJNFAAZE1U00XXXXX), vil slutte å fungere fra og med 30. mars 2026.

Avviklingen av appen vil påvirke alle Nissan LEAF-modeller produsert frem til 2019 og eNV200-modeller produsert frem til 2022. Avviklingen er nødvendig fordi appen er bygget på en arkitektur og plattform som ikke vil la seg oppgradere for å støtte fremtidige forbedringer og krav. Den vil heller ikke kunne være i samsvar med våre pågående utviklingsplaner. Som et resultat av dette vil du derfor dessverre ikke kunne bruke NissanConnect-tjenestene dine eksternt via NissanConnect EV-appen, og visse kartrelaterte funksjoner vil heller ikke være tilgjengelige lenger for berørte kjøretøy fra 30. mars 2026.

Til tross for dette vil viktige funksjoner som tidsur for klimakontroll og lading fremdeles være direkte tilgjengelig via bilens navigasjonssystem. Hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du bruker funksjonene om bord, kan du se Nissan Drivers Guide-appen, bilens brukerhåndbok eller ta kontakt med nærmeste Nissan-forhandler for ytterligere hjelp og informasjon.

Helt til slutt vil vi forsikre deg om at vi vil fortsette å levere neste generasjon løsninger for å ivareta og møte behovene til både nåværende og fremtidige kunder/bileiere.

Takk for at du velger Nissan og for støtten din.

Med vennlig hilsen,
Nissan

NISSAN NORGE

Defy Ordinary

Morbus

Fikk samme mail. Helt utrolig.
Vi har en 2018 modell, så sånn sett har den gjort jobben sin trofast i mange år. Men det står at dette også gjelder 2022 modeller. Hadde vært rimelig forbanna om de hadde fjernet slik funksjonalitet på en bil som bare er 4 år gammel.

Spurte nissan og de skylder på at appens plattform ikke lar seg oppdatere..
Rart Tesla klarer å tilby app til sine "veteraner" så lenge man bytter ut 3g modemet.

m55ikael

Hvor går grensen for hva de kan slutte å støtte eller fjerne av funksjonalitet etter at bilen er solgt? Kan de for eksempel si at de ikke lenger tilbyr service på bilen, fordi deres datavertkøy ikke lenger støtter bilen?

Avslutning av appstøtte er ikke krise, men begrunnelsen som Nissan oppgir om at "Avviklingen er nødvendig fordi appen er bygget på en arkitektur og plattform som ikke vil la seg oppgradere for å støtte fremtidige forbedringer og krav." burde ikke være lovlig å bruke før det var gått en viss lovbestemt tid. Den samme begrunnelsen kunne de ha brukt på alle biler og alle software funksjoner dagen etter de slutter å selge modellen. Begrunnelsen er heller ikke teknisk korrekt fordi det åpenbart ikke er umulig å oppdatere appen.

jenstf

Som regel vil jo programvare oppgraderes i et produkts forventede levetid.
At en mobil til noen tusen eller en PC får årevis med oppdateringer, men at en bil til 3-400 000 kr ikke kan få det henger ikke på greip.

Navigasjonssystemet er jo også helt utdatert. Kart på SD-kort, men ingen nye kart siden 2019 eller noe sånn.

Spurte Nissan om de har noen planer for oppgraderinger eller kompensasjon.
Det har de ikke. Men fra 30. mars er det jo ikke lenger det produktet jeg kjøpte hos dem.

De skylder på at det ikke går å oppgradere.
Selvfølgelig går det, det er viljen det er noe galt med.
Vil de at vi skal handle Nissan flere ganger, eller ikke?

Tror dette krever litt samlet "krig" fra oss som blir berørt

Rosstopher

Jeg er usikker på hva det sto om app-støtte i markedsføringen av disse bilene, men de e-nv200'ene som er innenfor reklamasjonsfrist kan jo ha en sak.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

eyvind123

Jeg har en 2021 env200 hvor garantien går ut i høst. Jeg har spurt forhandleren om de har tenkt å kompensere for dette, men det har de ingen planer om. Jeg sender saken inn til advokat via forbundet jeg er medlem av for å se hva de sier. Det blir jo litt som å levere bilen til service og når du får den tilbake har de fjernet memoryfunksjonen på det elektriske setet i bilen. For meg er forvarming via app noe jeg bruker daglig, og jeg har ikke mulighet til å bruke timer i bilen eller bruke nøkkelen til dette.

TB

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

MrOtto

Dette gjelder 18000 biler solgt 2018-2019 i Norge, biler som ikke har 2G(?) men som Nissan allikevel dropper fordi den gamle appen er så kostbar i forhold til antall biler igjen på denne appen, da eldre 1gen Leaf med 2G ikke lenger kan benytte tjenesten.

m55ikael

Såvidt jeg kan forstå bruker ikke min bil 2g. De burde i det minste klare å holde appen gående og heller bare si at de ikke kommer til å oppdatere appen. Det blir veldig provoserende når det er tydelig at den eneste grunnen til at de gjør dette er å spare penger, og så finner de på noe svada å skrive til alle berørte bileiere som sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe Nissan igjen.

FroBe

Jeg har heldigvis ikke fått noen e-post fra Nissan, da er nok min 2019-modell "moderne" nok til at de lar støtten sjangle videre et år eller to til.
Min 2012-modell Volvo XC70 har både en bedre app med flere funksjoner, og den virker både hver dag og uansett tidspunkt på dagen. Dessverre forsvinner den når Telenor legger ned 2G-støtten om 22 måneder.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

einarso

Fryktelig irriterende.  Nå var appen riktig nok ganske elendig, og så å si ingenting har blitt endret på 11 år.  Men nå er jeg på min andre Leaf og bruker appen først og fremst til å slå på varmen i bilen og til å sjekke lading på batteriet. Opplever det veldig feil av Nissan å bare kunne slutte å gi disse tjenestene. Forventningene er jo at de blir bedre etter hvert, ikke at de forsvinner. 

Dette bare viser hvor elendige legacy produsenter er på å forstå teknologi. For en mega-forskjell fra Tesla (som er min andre bil). Blir nok ikke en ny Nissan på meg med det første.

antohagg

:-1:  :-1:  :-1:
Jeg har sendt en henvendelse til forbrukerrådet om dette, får se hva jeg får til svar. :police:  :police:  :police:
Å fjerne appen blir som å fjerne funksjonen for å rygge. App og tilkobling er nå en integrert del av bilen og som den blir marknadsført med at man bør kunne forvente at den lever like lenge som bilen lever.

Og for den spesielt interesserte så jobbes det med en løsning for å rute om til hvilken server bilen snakker med her: https://github.com/developerfromjokela/nissan-leaf-tcu/issues/3#issuecomment-3506821566

Elektrisitetsbil

Sitat fra: antohagg på ons 04. mar 2026, kl. 16:06:-1:  :-1:  :-1:
Jeg har sendt en henvendelse til forbrukerrådet om dette, får se hva jeg får til svar. :police:  :police:  :police:
Å fjerne appen blir som å fjerne funksjonen for å rygge. App og tilkobling er nå en integrert del av bilen og som den blir marknadsført med at man bør kunne forvente at den lever like lenge som bilen lever.

Og for den spesielt interesserte så jobbes det med en løsning for å rute om til hvilken server bilen snakker med her: https://github.com/developerfromjokela/nissan-leaf-tcu/issues/3#issuecomment-3506821566

Forbrukerrådet/Iversen er allerede forbanna på Nissan.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/1658XW/nissan-kutter-app-stoette-for-eldre-elbiler

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA