2021 Model 3 ledningsnett problem

Startet av EB98778, lør 21. feb 2026, kl. 16:01

« forrige - neste »

EB98778

Jeg har en 2021 model 3 Long Range (gått 182.000 km) som har utviklet ett ABS problem.

På min bil var det høyre sensor foran som utløste blant annet feilkode ESP_a039_FrRWSSOpenOrShortToGnd.

Jeg byttet sensoren (kjøpt på Thansen), men det hjalp ikke. Begynte å søke videre langs ledningsnettet mot ABS enheten (Brukte endoskop der det ikke var synlig), men fant ikke noe før jeg kom til ABS enheten.

Under ABS enheten ligger hovedkabelstammen mot bremserøret fra hovedsylinderen til ABS enheten. Og den ligger så mye i spenn at jeg ikke klarte å flytte den for hånd.
I tillegg ser det området ut som at noen har åpnet ledningsnettet før, og i følge forrige eier ble bilens ledningsnett reparert hos Tesla i 2023 rett før jeg kjøpte den.

Jeg hadde time på Tesla i Porsgrunn for å få sjekket varmepumpen de byttet i fjor som hadde begynt å lage lyd igjen, og da tok de en titt på det med kommentar enn at det ser normalt ut og er sånn på alle Model 3. De hadde ikke tid til å se på feilkoden, da måtte jeg ha ventet i ca 45 dager til. (Den timen jeg var på ble bestilt i slutten av desember)

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Her har jeg forsøkt å dra unna ledningsnettet, men det rikket seg fint lite.

I servicemanualen ser man at ledningsnettet ligger mye lavere og ser helt annerledes ut.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Er det noen andre som har opplevd dette på sin bil? (2021 modell med varmepumpe og parkeringssensorer)

Det er foreløpig ikke bekreftet at feilen i ABS systemet ligger der hvor jeg har vist i bildene over, men det bremserøret er kraftig korrodert og må byttes på grunn av sikkerhet og for å få bilen EU godkjent (om det blir oppdaget)

For å se dette må man demontere frunken foran, så sannsynligvis finner de det ikke før man mister bremsene på grunn av lekkasje.

Så det kan være greit å få dette sjekket om man skal ha bilen på service, eller om man er handy nok til å fjerne de 7 skruene og 3 deksler foran. Her er link til Tesla sin service manual for demontering av frunken.

Om noen skulle ha bilde av det aktuelle området fra sin egen 2021 modell, er jeg interessert i å se hvordan det ser ut.

MVH Ole

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA