Ny ioniq5 eller kjøpe brukt?

Startet av elvis1, lør 21. feb 2026, kl. 11:53

« forrige - neste »

elvis1

Spørsmålet er egentlig enkelt.. vi skal kjøpe bil og har landet på ioniq5. Jeg har lyst på 25-modell, mens kona mener det er tull å bruke 100-150 tusen på det hun mener er relativt små oppdateringer.

Så spm er: hva sier folket? Verdt å betale ekstra?

ToWalkOrDrive

Ikke for å skrive noe som jeg ikke har peiling på, men ser jo ut zom mange forbedringer. Og så er sikkert dekkene mindre slitt, garantien varer lenger, høyere pris når en selger....sånn hvis en egentlig vet hva en vil.

Fra et forum:
own a 2022 Ioniq 5 Limited. A friend just picked up a 2025 Ioniq 5 SEL and I must say that I'm very impressed with all the small changes Hyundai made to the 2025 model. I don't think I've ever seen so many small useful improvements on any car's mid-cycle refresh.

To that end, I tried creating a list of improvements I've noticed or read about. This list is of improvements from my 2022 Ioniq 5 to the 2025 model. Some of the changes are only on some trim levels -- I've tried to make that distinction where I found it.
Larger Battery, better range (84kWh instead of 77.4kWh)
NACS charging port - ability to use Tesla Superchargers without adapter
Rear Wiper/washer
Improved CNCC-based user interface for infotainment
Battery pre-heating can be started manually
Wireless Android Auto/Apple Carplay
USB-C ports instead of USB-A
Turn-by-turn directions from Apple Navigation/Google Maps now show up in Heads Up Display (Limited)
Physical buttons for seat warmers/seat cooling and steering wheel heater
Improved location for the wireless phone charger, now with status LEDs
Useful slot to hold your phone between cup holders
XRT trim available
Improved Digital Key 2 using ultra wideband and Bluetooth LE now with iPhone support (SEL and above). Car unlocks with phone on approach instead of holding phone up to door handle.
Improved suspension (less wallow/float on high speed bumps)
Roof Rails for roof racks
Hybrid digital rearview mirror on Limited (was on 2024 too)
LED light inside charging port to aid in inserting charger at night
No separate low conductivity coolant requiring expensive flush
Improved Bose stereo - (only heard this from one source so not sure)
"Driver Only" and "Sync" physical buttons for climate control
Physical button on dashboard to open charging port
Improved "driver attention" system for HDA doesn't require steering input
Heated seats for rear passengers (SEL and above)
Improved trim shape around doors so seatbelts don't incessantly rattle when twisted
Haptic warning system in steering wheel
No longer constantly beeps when leaving/entering i-Pedal mode
Full OTA (over the air) updates for all software - no need to go to dealer for software updates
New Forward and Side collision avoidance (XRT, Limited)
Remote start can heat and ventilate the seats
Battery preconditioning can be initiated from Bluelink app
Steering wheel heater has more than one heat setting

If I hear of others, I'll try to update the above list.
Tesla Model Y                         2021-

Oddaa

For meg er stikkordet garanti. Betalingsviljen for den er ganske grei.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

elvis1

Sitat fra: Oddaa på lør 21. feb 2026, kl. 16:55For meg er stikkordet garanti. Betalingsviljen for den er ganske grei.
Ja, jo da. Men ett år ekstra garanti for 100k er ingen god investering. Da skal MYE gå galt det ene året.

Oddaa

Sitat fra: elvis1 på lør 21. feb 2026, kl. 17:22
Sitat fra: Oddaa på lør 21. feb 2026, kl. 16:55For meg er stikkordet garanti. Betalingsviljen for den er ganske grei.
Ja, jo da. Men ett år ekstra garanti for 100k er ingen god investering. Da skal MYE gå galt det ene året.
Den ett år nyere bilen vil også ha høyere restverdi når den tid kommer, så garantien koster ikke 100k.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

automat

Jeg fikk min nye Ioniq 5 denne uken, og vurderte aldri bruktbil. Nå er det jeg som får glede av bilens beste år, i motsetning til når man kjøper brukt. Jeg får også tilgang til nyest mulig teknologi, som jeg syns er bra siden jeg normalt beholder biler lenge. Det er særlig viktig på elbiler der utviklingen går raskt.

Liker man å bytte bil ofte, så kan det å kjøpe nybiler fort bli uforholdsmessig dyrt. En bruktbil rekker heller ikke å bli teknologisk utdatert, hvis man kun har kort eierskap på bilen.

Hvor langt eierskap man ser for seg blir derfor viktig. En nybil kan man, og bør man, beholde lenger enn en bruktbil.

På Ioniq 5 må man være oppmerksom på oppdateringen i 2025. Biler før og etter dette kan bli to helt forskjellige biler å selge, den dagen det kommer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

elvis1

Takker for flere svar.
Har sett litt på norske og utenlandske forum, og det snakkes om en irriterende lyd fra bagasjerommet. Noen som merker dette?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA