Ioniq5, Enyaq eller hva??

Startet av elvis1, ons 18. feb 2026, kl. 21:34

« forrige - neste »

elvis1

Sikkert masse innlegg om dette. Men vi skal altså ha ny bil. Familie på 4, barn på 6 og 8. Går vekk fra Tesla mod 3. Kan bruke opptil 500 000 kr.

Vi kjører noe i hverdag, men langt fra hver dag. Blir en del langturer.

Aldri vært veldig bilinteressert, men  ønsker en bil med godfølelse, awd, sitte litt høyt, moderne, setter pris på et godt og bra infotainment-system, keyless, Apple CarPlay, og sånne ting. Rekkevidde, helst 500km.

Ser på Ioniq5 (25-versjon). Kona vil heller gå for en 23-versjon («hvorfor bruke 100k på vindusvisker og bedre ny nøkkel??») Vi har prøvd den og likte den. Samtidig leser om jeg dyr service.

Jeg antar Skoda enyaq er et alternativ, men den har vi ikke forsøkt.

Id4 er vel også en kandidat, men heller ikke prøvd.

Har dere innspill? Jeg skal bruke en halv mill, og føler jeg handler litt i blinde..

Takker for innspill!

Elektrisitetsbil

Selv har jeg 2025 Ioniq 5 N-Line (rød, selvsagt) og 2021 Ioniq classic nå (blå, selvsagt), og har tidligere hatt 2020 og 2024 Kona, 2021 Ioniq 5, 2017 og 2019 Ioniq classic, og har aldri hatt noen problemer med Hyundaiene mine.

Vi har en Ford Explorer på jobben, og dette er vel en ID.4 med Different Wrapping og mye av den samme SW og HW innvendig (knapper, hendler, innstillinger og sånnan dær ting), og jeg må si at Hyundaer er langt enklere og mer intuitivt i bruk.
Alt er tilgjengelig i øyesyn med ekte knapper og touch-panel for inneklima og veldig tradisjonelt, mens i Explorer/ID.4 krever det mer for å bli kjent med bilen og knot på skjerm for å 'finne-ting', om du skjønner. Men det skal sies at innstillinger som gjøres en sjelden gang via skjermen i Hyundai kunne vært mer intuitivt, men en finner frem.
Appen til Hyundai er også veldig bra, opplever jeg. Har ikke opplevd nedetid siden 2021, og responsen er som regel meget rask.
Dyr service.... Kjøper du bilen hos hyundaiforhandler er det lett å deale til seg 1. eller 3. service gratis, og ettersom den skal ha service hvert 2. år/30k km så koster det omtrent 3000 kr/år når kjølevæskeskift er inkludert. Jeg synes ikke det er dyrt over tid, og husk: alle væsker mister egenskapene sine over tid, så det er en grunn til at den bør byttes.

Daniel_0007

Er vel bare å test kjøre alle 3 og se hva dere liker best, personlig gikk jeg for Enyaq, testa aldri ioniq 5 men syns Enyaq har best bagasjeplass av de tre hvis det er viktig, hvorfor ikke id7?
Stod mellom den og Enyaq for min del, ble enyaq pga bedre bakkeklaring og høyere bagasjerom til å ha stående barnevogn.
Id7 er mer komfortabel og har bedre bakseteplass.
Service er ganske dyr på vag og, 6-7 000 hvert andre år.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Bomtidelibom

Du burde vel bare dra å teste enyaq og id4. De er jo bygget på samme plattform, så ganske like å kjøre. Enyaq har større bagasjerom, mens id4 har litt bedre plass i kupeen. Id4 er også generelt billigere enn enyaq. Anbefaler 24 modell eller nyere for id4, da disse har forvarming av batteri og oppgradert infotainment. Husker ikke fra hvilket år enyaq har forvarming, men mulig 24 der også.

Du må ha fysisk nøkkel for å kjøre id4/enyaq, men i hvert fall id4 med nyere software kan låses/låse opp med app

elvis1

Tusen takk for flere gode svar. Det er tydelig at vi bør nok teste en enyaq og/eller id4 (kanskje id7) og så tenke at vi tar den vi liker best. Takk takk!

Om andre har innspill, så kom med det!

batterimannen

Ville prøvekjørt Ioniq 5 også. Vet ikke hvorfor den forsvant fra lista?

Jeg har tidligere lest side opp og ned med tester og sett haugevis av videoer om forskjellige elbiler... så kom jeg til 1,5-2 timer prøvekjøring av de forskjellige bilene, så ble rekkefølgen snudd opp ned.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Boikott My Ass

Sitat fra: batterimannen på fre 20. feb 2026, kl. 07:47Ville prøvekjørt Ioniq 5 også. Vet ikke hvorfor den forsvant fra lista?

Jeg har tidligere lest side opp og ned med tester og sett haugevis av videoer om forskjellige elbiler... så kom jeg til 1,5-2 timer prøvekjøring av de forskjellige bilene, så ble rekkefølgen snudd opp ned.

Da ville jeg også prøvd Kia EV6 og får da 7 år garanti, viss det betyr noe.
Bmw 530i G30

elvis1

Ioniq5 er utgangspunktet, den eneste vi faktisk har kjørt, så den forsvinner ikke. :)

Men nå er vi altså tilbake til å teste Enyaq, vw id4 og Kia. Søren altså! Hehe

vinterdekk

Xpeng G6 har kampanje med tre års rentefritt lån, ny bil med syv års garanti. Med vinterhjul, hengerfeste og awd blir prisen rundt 550K, men rentekampanjen gjør dette relevant for noen med ditt budsjett, fordi man kan spare inn 50K.

Jeg har VW ID.4 Pro 4MOTION (AWD). Noe jeg liker er at den er helt i tet med nyttelast, har gode seter, og er god å kjøre. Romslig kupe og bagasjerom. Takrails og rammer på dørvinduene, mekaniske håndtak. Apple Carplay fungerer veldig bra. Ruteplanleggeren er såpass god at jeg ikke føler behov for å bruke app på mobil, mens jeg kjører. Den er langt fra perfekt. Ingen støtte for mobil-nøkkel, OTA skjer bare sporadisk, og begge mine ID.4 har vært flere ganger inne for garanti-utbedringer. Appen har forbedringspotensiale, og man har sikkert høyere forventninger dersom man kommer fra en Tesla. Men man må velge den bilen som huker av flest sjekkbokser, og derfor er ID.4 på den korte lista mi. Ville gått for en 24 modell eller nyere. Man får forvarming før lading og noen programvareoppdateringer slik at den blir ajour med 25 modellene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Begynn med å filtrere vekk biler basert på absolutte krav (ikke veil. pris). Prøvekjør alle aktuelle, det kan fort snu på kravene. Legg inn bud på aktuelle som oppfyller kravene. Mye å velge mellom av mellomklasse crossover elbiler
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA