Ny ex40. Når batteri prosent kommer under 30 forsvinner prosent

Startet av Idis, tor 05. feb 2026, kl. 08:11

« forrige - neste »

Idis

Ny ex40
Når batteri prosent kommer under 30% forsvinner prosent veldig kjapt. Gjekk fra 30 til 15 igår på 10 min Når bilen sto parkert.  Noen som opplever det samme  ?

turfsurf

Det ville jeg tatt opp med Volvo. Noe kan være grunnet kulde, men så mye er jo spinnvilt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

BMS kan noen ganger slite med å estimere gjenstående kapasitet når bilen har kjørt lenge uten stans. Så snart bilen stanser vil BMS kunne lese av korrekt spenning over cellene og et langt mer korrekt estimat for gjenstående energi kan gis. Har opplevd dette flere ganger med forskjellige biler opp gjennom årene. Aldri så mye som trådstarter dog. Mulig tegn på at enkeltceller har for lav spenning?
Hvis dette gjentar seg ville jeg kontaktet forhandler.

Radial

Høres ut som en veeeeldig dårlig kalibrert BMS (Battery Management System) eller ubalanse i cellespenning.
Prøv å kjøre godt under 10% og lad til 100%.
Gjenta dette 1-2 ganger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ELerbra

Hei, har nettopp opplevd samme sak.

29.01.2026 kjørte fra hjemsted til hytta på fjellet - 230km / ca.10minus.
Startet med 100% oppladet batteri, ankom hytta med 19%, så langt alt bra.
lesset ut av bil, rydda litt snø og skulle rygge på plass bil for lading (30min),
hadde da 1% batteri, bilen i nødmodus og 4km rekkevidde.

02.02.2026 kjørte hjem fra hytta, samme strekning og ca. 10minus.
Kom hjem med 27% batteri, lesset ut av bil (5 minutter), startet bil for å rygge den inn i garasjen.
Da var batteriet falt til 16%

Jeg tok bilder av displayet før og etter, dette fordi jeg tidligere har erfart dette 05.01.2026
Kjørte da fra hytta og stoppet hos datter 12km fra mitt hjem.  Hadde da 26% ved stopp og fikk 8% ved restart (45min. parkering), temperatur var 10-15 minus.  Kjørte hjem 12km og endte på 2%

Jeg kjører en 2024 Volvo EX40.

Reiste på verksted 03.02.2026, det første de forteller er et "sånn er bilen min også",
de ga meg time til service i slutten av mars og de sjekket feilmeldinger fra min bil på sin server,
de fant ingen feilmeldinger og ga slettes ikke noe svar på hva som kan være feil.

Etter dette sendte jeg de et brev med bildene jeg hadde fra displayet, forklaringen tilbake er at når batteriprosenten < 30% og det er kaldt, beskytter bilen batteriene ved å rekalkulere en lavere rekkevidde, men energien er der - må bar kjøre litt.

Dette stemmer ikke, som jeg erfarte 05.01.2026, steg ikke batteri prosenten på de 12km jeg snirklet meg hjem med (fra 8 - 2%). 

Har hatt Elbil fra 2015, Egolf og deretter i3, hadde ikke den samme erfaring med de bilene.

Søk på nettet angir at det kan være ubalanse i batteriene, feil på BMS (Battery Management System), sensor eller kalibrering.

Er alt annet enn imponert over hvordan man blir mottatt på verkstedet.

Erfaringen er at når det er litt kaldt ute og batteriene < 30%, må jeg for all del ikke stoppe bilen.

ElJag

Har opplevd det samme ved flere anledninger (EC40,-MY26, samme platform som EX40).  Opplevd 17% dropp i kapasitet, og som andre sier, det skjer på et øyeblikk, i løpet av en kort stopp.  Nåde den som tar en tissepause på feil tidspunkt... ::)

Konsekvensen av det er at man ikke kan regne med de siste ca. 20% av kapasiteten, og det kommer på toppen av vanlig redusert rekkevidde i kulda og marginer man normalt ellers tar.  Volvo support henviser til lokalt verksted/servicetekniker, som ikke har hørt om (og knapt nok forstår), problemstillingen.

Bruker app'en CarScanner for å se hva som kommer ut av OBD2 diagnoseporten, og der rapporteres det om en "BECM SOC" som er sånn som jeg ville forvente den.  F.eks. når prosentvisningen plutselig droppet (fra 25%) til 8% så viste app'en 19%.  Når jeg da kom fram til ladestasjon så viste displayet 3% mens app'en viste 15%.  Og når jeg fylte på 30KWh som tilsvarer 37%, så var både display og app enige om 52% igjen.  Akkurat som forventet, hvis man bare ser på tallene i app'en. Jeg mistenker at det er en eller annen kalkulasjon/temp. justering som går feil her, og at batteriet har mer energi igjen enn det ser ut som når det dropper. Men jeg har ikke hatt guts nok til å utfordre det på veien, og jeg vet jo heller ikke hvilket tall bilen til slutt tar hensyn til.  Men advarslene om lite strøm kommer som om det er displayet som bestemmer.

Det gir noen rare utslag da.  Jeg kjører regelmessig en strekning på 45km, vanlig svingete landevei med snittfart rundt 55km/t.  Har kjørt noen ganger i rundt -20 grader, og starter jeg med noe nær full tank så bruker jeg rundt 15%.  Starter jeg derimot med halv tank, bruker jeg rundt 40%.  Dels fordi bilen teller raskere ved lav prosent (det er normalt), og dels fordi nesten 20% forsvinner når jeg parkerer. Det siste kan jeg ikke skjønne er normalt, og jeg er i grunn overrasket over at Volvo ikke ser ut til å skjønne det.  Er ikke vant med dette fra andre elbiler.

hELgenen

Kan det være relatert til lav spenning pga kulde? Event 12V issue?

Volvo bør finne ut av hva som skjer og komme med en forklaring. Det burde ikke være vanskelig å nøste opp i dette. Ser det har skjedd både med volvo og polestar.

I sterk kulde så vil nok bms forsøke å beskytte batteriet..og i kulde blir motstanden større i batteriet. Dermed blir trolig spenningen annerledes pr celle. Dette KAN lure BMS styringen vil jeg anta. Det er uansett litt tullete at BMS ikke starter med å varme opp batteriet FØR dette skjer. NMC batterier tåler ned mot -20..blir det kaldere så må det nesten beskyttes da det ikke kan ta imot lading (null regenering).

Jeg tror dette ikke er noe annet enn dårlig BMS programmering..og at denne må tilpasses slik at når temperaturen i cellene bikker en terskel verdi så må en starte oppvarming av batteriet for å unngå akkurat dette. Og både bil og app bør varsle før det skjer...

Kulde og elbil fungerer greit...inntil det plutselig ikke gjør det lenger...Det er noen absolutte grenser der mhp kulde og bruk,lading osv..som man bør orienters om. Hver produsent har ulike leverandører av batterier med ulik kjemi osv..og vi eiere informeres for lite om egenskapene synes jeg. På fossile biler har man standarder mhp drivstoff..på batterier er det faktisk ganske mye vi ikke får vite. Hvorfor ikke bilene leveres med et datablad mhp batteriet er snodig i grunn.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA