Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av hkaspenberg, onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33

« forrige - neste »

RunarBT

Det var da veldig til diplomatisk svar ;D

500,- for enkeltlading er ågerpris, og bare for å skremme. Alle taper på dette, og dei mister 60-70% av mulige kunder som hadde benyttet seg av muligheten om prisen hadde vert 100-150,-.

Virker som prissetter ikke har tatt inn over seg at elbilister kjøper bil tilpasset bruksmønster: dei fleste klarer seg utmerket med lading heime, hurtiglading blir for unntakene, langtur 4-5 ganger i året f.eks eller om lading heime har blitt glemt ein sjelden gang.

Dette gjer at det ikkje er enkelt å presse folk over på abonnement som ikkje trengs, og det blir billigere å ta taxi enn å lade dei få gangene ein glemmer å plugge i bilen heime kvelden før. Langtur/pendling utover rekkevidde på ei lading, så er ikkje elbil riktig kjøretøy(før tesla kjem).

Lars C. Krogenæs

Nå bør pris på hurtiglading være en del av hurtiglade-kartet, ikke bare oppgi "mot betaling".

Det er stor forskjell på å betale 30 kroner for hurtiglading (Fortum), og å betale 500,- kroner for å hurtiglader. Dette må med, for å innføre edruelige priser.

Med en i-Miev får du 8 mil ut av en hurtiglading. Med 500 kroner for ladingen blir det 63 kroner per mil. Da blir det billigere å kjøre Taxi når man skal på harrytur, kontra elbil. Dessuten støtter du ikke Ishavsveien AS hvis du kjører Taxi!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at hvis det er disse prisene de forventer å kunne ta, da har de bommet grovt i strategiplanleggingen og prosjekteringen.

Men en mulighet er at de prøver å starte høyt, fordi de ikke er helt sikker på hvor mye folk er villige til å betale, og de vil redusere forventningene til kundene, da det trolig er noen som ønsker at det skal være gratis.

En ting er klart, og det er at prisene må ned. Spørsmålet er egentlig bare hvor lenge dette er til, og om noen i organisasjonen må sparkes først. For slik prisene er nå taper alle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

leafster

Vil anta at de har noen flåtekunder som har hoppet på dette "tilbudet", men flertallet av potensielle kunder er oss vanlige elbileiere. Nå er det bare for oss å ikke tegne abonnement, så skal vi se at prisene endrer seg.

Til og med Statoils ladepriser er jo et kupp i forhold til dette...

Hamiso

Fekk dette brevet sjølv i dag, og fekk bakoversveis. Heilt vanvittige prisar. Merkenamnet "ishavsveien" ("ishavspriser") er øydelagt for lang tid framover, uansett kor mykje dei set ned prisane i framtida. For det må dei.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Sverre_E

Sitat fra: http://www.ishavsveien.no/bli-abonnent/priser-vilkar/
Alle avtaler inkluderer mobilitetskort fra Ishavsveien. Mobilitetskortet gir tilgang til alle ladere på Ishavsveien i abonnnementsperioden, samt ladere etablert av andre samarbeidende operatører.

Er spent på om disse samarbeidende operatørene har et like utopisk syn på hva man kan kreve av folk som potensiellt er villige til å reise langt med elbil, fremfor å leie fossilbil til en helgetur i ny og ne.

Et slikt abbonnement er ikke aktuellt før det er et solid nettverk der det er interessant å ferdes. Og da bør det være litt konkurranse operatørene i mellom. Prissamarbeid er vel ikke helt renslig?
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

christian

Har sendt følgende til Ishavskraft idag.

"Hei har mottatt tilbud om abonnement på hurtiglading av mine 2 elbiler. Hvis dette er det dere kan tilby er det uinterresant for mitt bruk. Med mitt kjøremønster er det behov kanskje 10-15 ladinger pr år. Hvis dere ikke kan komme opp med ett slags klippekort eller lignende, hvor prisingen er interresant og ihvertfall gjør det billigere enn å kjøre fossilt. Vil mitt reisebehov utenfor nærområdet bli dekket med bensin/diesel bil. Bykjøring i Oslo/ Akershus vil bli dekket med elbil og lading hjemme om natten. For ordens skyld, batteriet på en Peugeot Ion er på 15kwt. Ved hurtiglading kan maksimalt 80% hurtiglades, men i og med at det neppe lar seg gjøre å komme frem til ladestasjonen med tomt batteri vil praktisk hurtiglading pr opplading ved hurtiglading være ca 10kwt. Jeg antar at dere kan regne ut hva kostprisen for dette er.
I elbilforeningens forumsider er det blitt en debatt om "tilbudet" deres, legger ved link.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6983.30.html"
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

Griffel

Sitat fra: leafster på fredag 25. januar 2013, klokken 09:57
Vil anta at de har noen flåtekunder som har hoppet på dette "tilbudet", men flertallet av potensielle kunder er oss vanlige elbileiere. Nå er det bare for oss å ikke tegne abonnement, så skal vi se at prisene endrer seg.

Til og med Statoils ladepriser er jo et kupp i forhold til dette...
Nå er det vel ikke abonnement 3500,- fyll så mye du vil i et landsomfattende nett som er galt, men heller manglen på andre abonnementsordninger, som klippekortabonnement e.l., og en for høy pris på en enkelt lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

3500 hadde vært en grei pris for ett landsomfattende nett, om man var typen som tar lang-turer flere ganger i året. Men nå er jo ikke Ishavsveien landsdekkende - utifra nettsidene deres har de 3 ladere, pluss 13 ladere til samarbeidspartnere.

Man kan ikke ta seg betalt for en tjeneste man kanskje kommer til å tilby en gang i fremtiden!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mollerup

Når det blir billigere å kjøre taxi enn å kjøre elbil har de bomma bra mye på prisene.

Å hurtiglade batteriene er ellers så vidt jeg skjønner det verste man kan gjøre med dem. Anbefalingen fra produsenten er vel maks én hurtiglading per døgn.

Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Kai

Jeg lar heller viking taue min Leaf dit jeg skal en å betale kr.500 for en ladning.

cra

Sitat fra: Kai på fredag 25. januar 2013, klokken 11:19
Jeg lar heller viking taue min Leaf dit jeg skal en å betale kr.500 for en ladning.

Ja, 500 for en lading trur jeg best kan sammenlignes med å ta 5000kr for å fylle tanken på bilen når man er i ei knipe.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Sitat fra: Mollerup på fredag 25. januar 2013, klokken 10:54
Når det blir billigere å kjøre taxi enn å kjøre elbil har de bomma bra mye på prisene.

Å hurtiglade batteriene er ellers så vidt jeg skjønner det verste man kan gjøre med dem. Anbefalingen fra produsenten er vel maks én hurtiglading per døgn.

Nå er vel ikke hurtiglading det verste du kan gjøre med batteriene din. Kjøre bånn gass hele tiden og kjøre ned til skilpadde vær dag er nok vere. Det er vel gjenomsnitt en gang om dagen produsenten snakker om.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

RunarBT

Sitat fra: christian på fredag 25. januar 2013, klokken 10:07
Har sendt følgende til Ishavskraft idag.

"Hei har mottatt tilbud om abonnement på hurtiglading av mine 2 elbiler. Hvis dette er det dere kan tilby er det uinterresant for mitt bruk. Med mitt kjøremønster er det behov kanskje 10-15 ladinger pr år. Hvis dere ikke kan komme opp med ett slags klippekort eller lignende, hvor prisingen er interresant og ihvertfall gjør det billigere enn å kjøre fossilt. Vil mitt reisebehov utenfor nærområdet bli dekket med bensin/diesel bil. Bykjøring i Oslo/ Akershus vil bli dekket med elbil og lading hjemme om natten. For ordens skyld, batteriet på en Peugeot Ion er på 15kwt. Ved hurtiglading kan maksimalt 80% hurtiglades, men i og med at det neppe lar seg gjøre å komme frem til ladestasjonen med tomt batteri vil praktisk hurtiglading pr opplading ved hurtiglading være ca 10kwt. Jeg antar at dere kan regne ut hva kostprisen for dette er.
I elbilforeningens forumsider er det blitt en debatt om "tilbudet" deres, legger ved link.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6983.30.html"

Eg sendte og ein epost for å spørre kva tanken bak 500,- er. Skal dei skremme vekk folk som trenger å lade av og til..?

Forklarte og problemet med abonnement, og at folk stort sett har bil til sitt behov, og lader heime.:-)

Håper mange nok sender ein epost, høflig, og spør/forklarer kor gorvt dei bommer her.


snurre100

Her er min e-post til Ishavsveien.

"Jeg mottok i går et tilbud fra dere angående hurtiglading.I fjor brukte jeg hurtigladerene deres 3 ganger.Dvs mitt behov for hurtiglading er ca 10-12 ganger pr. år.Med de prisene dere opererer med vil hurtiglading hos dere komme på ca 290-350 kr pr.gang.og når prisen for en enkeltlading er satt til kr.500.- sier det seg selv at jeg ikke kommer til å benytte meg av dette tilbudet.Det er billigere for meg å bruke fossilbil når jeg skal kjøre lengere enn 10 mil.Det er trist at prisene er lagt sånn at folk velger bort miljøvennlig kjøretøy."
2020 Kia E-Niro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA