Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av hkaspenberg, onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Dette er noe av de mest latlige prisene jeg noen gang har sett. Her har elbilforeningen en sak de må ta opp med Ishavsveien med en gang. Hvorfor kan de ikke ha en SMS betaling og med normale priser. Hvis prisene er høyere enn bensin per mil så gidder ikke folk å kjøre elbil på langtur.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

kjekk

Skivebom fra ishavsveien.  De hadde sjansen til å skaffe seg lojale kunder og gjøre sine prosjektveier til veletablerte ferdselsårer for elbilismen.  I stedet ødelegger de både merkenavnet og sitt eget ry. 

Jeg ser argumentet hvor det menes at de aldri vil gå i pluss på disse laderne.  Nå har de i tillegg sørget for at de aldri vil bli brukt (muligens med unntak av noen Tesla-eiere som er blitt fullstendig tallblinde av å rasjonalisere økonomien i nybilkjøpet sitt ;) ).

Dermed står de igjen med 0 medsalg av andre energiprodukter og 0 bruk av "ishavsveien". 

klumpen

Legger ikke transnova føringer for utsalgspriser for hurtigladere dem har støttet?
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

foxy

Sitat fra: fstromsv på torsdag 24. januar 2013, klokken 20:03
Tydelig at Ishavsveien henvender seg til pendlerne her, som vil kunne få en gunstig avtale om de kjører langt nok til at lading blir nødvendig.
gunstig? tja...

en trilling må vel bruke hurtigladeren min. 2 ganger hver arbeidsdag for å gå breakeven vs. strøm hjemme f.eks. (hvem gidder da å bruke over 1 time på hurtiglading hver dag????????? )
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: kjekk på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:15
Skivebom fra ishavsveien.  De hadde sjansen til å skaffe seg lojale kunder og gjøre sine prosjektveier til veletablerte ferdselsårer for elbilismen.  I stedet ødelegger de både merkenavnet og sitt eget ry. 

Jeg ser argumentet hvor det menes at de aldri vil gå i pluss på disse laderne.  Nå har de i tillegg sørget for at de aldri vil bli brukt (muligens med unntak av noen Tesla-eiere som er blitt fullstendig tallblinde av å rasjonalisere økonomien i nybilkjøpet sitt ;) ).

Dermed står de igjen med 0 medsalg av andre energiprodukter og 0 bruk av "ishavsveien".
Akkurat!

Virker som om de tror de skal tjene store penger her?  ::) De kommer nok til å skjønne det etterhvert når ingen bruker hurtigladerne, men da kan det være for sent for dem. For jeg tror at kjøpesentra, matkjeder og spisesteder vil investere i hurtig- og semihurtigladere etterhvert (McDonalds har jo begynt), de vil lokke kunder med billig ladetilbud fordi de tjener pengene på andre måter. Da kan Ishavskraft og andre overprisede aktører bare si takk og farvel. I mellomtiden er det dessverre en tap/tap situasjon for alle. :(

EV Power blir jo rene billigsalget i forhold her..  :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kjekk

Tror de færreste vil basere seg på å pendle med elbil hvis de skal hurtiglade 2 x daglig, iallefall etter å ha lest instruksjonsboka og batterigarantien.


Var vel som fryktet dette, kraftselskapene har jo ikke alltid fremstått som særlig profesjonelle aktører i næringslivet.  Mye penger og lite vett. 

Er rett og slett drittrist at de kløner dette til for seg selv og kundene med dette nigeriabrevet.  Når denne løsningen er så lite gjennomtenkt er det heller ikke stor sjanse for at de får det rett på andre forsøk heller.

Vurderer å klippe kortet i to og returnere det til avsender.  Er jo tett på svindel å avkreve noen for 500 kroner for én hurtiglading.




Lars C. Krogenæs

Ishavskraft ønsker tydeligvis å være attraktive til de som daglig pendler langt med bilen, og er avhengig av å hurtiglade, mens de ikke ønsker å betjene de som kun skal lade sporadisk.

Jeg tror de da kun vil få en veldig liten brukergruppe, som derimot vil lade ekstremt mye.

Ser også at ladekortet er personlig og et avtalebrudd dersom fruen har behov for å hurtiglade, mens kortet står på bilens herre.

På tide at det stilles krav til prising på lading hvis man skal få støtte fra Transnova?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bkv

Sitat fra: klumpen på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:20
Legger ikke transnova føringer for utsalgspriser for hurtigladere dem har støttet?

Støttes dette av offentlige midler? Får vi et nett av hurtigladere som vil gjør at man enten må ha flere abonnementer eller betale blodpris for enkeltladinger?
Jeg er skattebetaler og ser ikke gjerne at pengene brukes på dette.
-Bjørn

Mitsubishi i-Miev 2017

Espen Hugaas Andersen

Ladestasjonen på Vestby kostet 1,8 millioner og fikk 400 000 kroner i støtte fra Transnova. De har sikkert fått støtte for andre ladestasjoner også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Phuc

Trodde det var en null for mye i brevet jeg fikk, men tydeligvis ikke.

Er vel mer aktuelt å leie fossilbil når man drar på langtur enn å betale 500,- per lading og attpåtil måtte vente i 20-30 minutter.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Griffel

Dersom dette er en fellesordning for et landsomfattende nett er vel ikke dette så galt? Er det derimot bare for enkeltstasjoner her og der er det en dårlig ordning.

Et abonnement hvor en kan fylle så mye drivstoff en vill et helt år for bare 3500,- kan vel ikke sies å være dyrt?

Uten abonnement 500,- for en fylling virker derimot litt i overkant dyrt, men det har jo ikke med abonnements ordningen å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TimeBandit

Utrolig. Kan ikke skjønne at denne avtalen kan være gunstig for noen. Hvis man har et kjøremønster som tilsier flere hurtigladinger daglig, ville det jo være teit å kjøre elbil selv om ladinga var gratis. Sukk.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

mariowing

Aktuelle turer for meg å kjøre med elbil utenom bykjøringen er Kongsberg, Sandefjord, Svinesund og Askim. Jeg antar at de planlagte laderne kommer opp og at jeg ikke har behov for å lade (betale) på noen andre hurtigladere. Videre antar jeg at det trengs to stopp på hurtiglading for hver av disse tur/retur turen. Så kan vi si at jeg tar en av disse "langturene" to ganger i måneden (annenhver helg). I løpet av et år vil jeg da ha behov for 2 x 2 x 12 = 48 hurtigladinger. Med årskort gir dette en pris pr lading på ca 72 kroner eller 144 kroner pr tur.

Hvis vi for enkelthetens skyld sier at hver tur er på 20 mil tur/retur så ville det gått med 14 liter diesel som koster ca 200 kroner.

Til dieselens fordel så unngår jeg 2 x 30 minutter stopp mens til el-bilens fordel slipper jeg å betale bompenger.

Siden det økonomiske går sånn ca opp-i-opp (jeg kommer til å kjøpe bolle og kaffe mens jeg hurtiglader noe som vil jevne ut den økonomiske fordelen mot å ikke betale bompenger) så kommer jeg til å kjøre diesel for å slippe å stoppe for lading (og bollekjøp) samt at jeg ikke trenger å være nervøs for eventuelle tekniske problemer på laderen som gjør at jeg ikke får ladet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

Sitat fra: TimeBandit på fredag 25. januar 2013, klokken 01:07
Utrolig. Kan ikke skjønne at denne avtalen kan være gunstig for noen. Hvis man har et kjøremønster som tilsier flere hurtigladinger daglig, ville det jo være teit å kjøre elbil selv om ladinga var gratis. Sukk.

Jeg ser helt klart at bruksfrekvensen til en trilling/Leaf må være høy for at det skal svare seg å betale 290,- i måneden for dette (3500/12), men de som har større batteri kan få ned prisen per kWh.

Trillingen har 16kWh batteri, og Leaf har 24(hvorav 21kWh tilgjengelig?).

Har du behov på en langtur hver måned og fyller både på tur og retur tilsvarer det 24 fyllinger per år. En trilling med 16kWh batteri ligger da på en pris per kWh på 9,- og oppover.
En Leaf ligger på 6,90 og opp. En 85kWh Tesla hvor ca 82kWh kan brukes ligger på 1,77 og opp.

Dette illustrerer merverdien ved å ha et stort batteri i denne ordningen, men det kompenseres til dels ved at triling/Leaf mye oftere har behov for hurtigladerne enn Tesla.

Jeg er enig i at prisen er for høy for de fleste med Trilling/Leaf, men for min egen del ser jeg helt klart verdien av et abonnement. Kanskje også et årsabonnement såfremt de tilbyr DC lading Model S kan bruke, og setter opp ladere på flere strekninger.


Sitat fra: foxy på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:21
Sitat fra: fstromsv på torsdag 24. januar 2013, klokken 20:03
Tydelig at Ishavsveien henvender seg til pendlerne her, som vil kunne få en gunstig avtale om de kjører langt nok til at lading blir nødvendig.
gunstig? tja...

en trilling må vel bruke hurtigladeren min. 2 ganger hver arbeidsdag for å gå breakeven vs. strøm hjemme f.eks. (hvem gidder da å bruke over 1 time på hurtiglading hver dag????????? )
Spørsmålet er hva slags produkt Ishavsveien forsøker å levere. På langtur konkurrerer de etter mitt syn ikke med prisen på strøm hjemme. Dvs. en 90kWh DC hurtiglader som gir meg mulighet til å kjøre Oslo-Trondheim kan gjerne koste 3-4kr per kWh for min del. Det viktigste er at laderen finnes og at den er rask. Om jeg betaler 60 øre eller 3kr har ingen ting å si, for beløpet blir så lite og betales så sjeldent uansett.
Om Ishavsveien mener produktet skal konkurrere med hjemmelading og at folk skal stikke innom daglig tror jeg de har bommet, men jeg tror heller det er et produkt som skal sikre at du faktisk kommer deg dit du har behov for å kjøre. Og det er verd mer enn strømprisen hjemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

el-snorre

Har fått et direkte spørsmål vedrørende forholdet mellom Norsk Elbilforening og Ishavskraft/Ishavsveien. Samarbeidet opphørte ved nyttår, og Norsk Elbilforening har ikke vært delaktig i hverken prissetting eller utsendelse.

Vedrørende pris så mener vi hurtiglading skal koste penger, hvor pris og tjenestetilbud henger i lag med hva markedet også er villig til å betale. Det er tross alt en relativ stor investering.

Det er viktig at alle elbilister skal ha tilgang til det som er offentlig delfinansiert, hvor det også finnes ulike betalings alternativer. Det være seg fast abonnement, abonnement + stykkpris eller stykkpris, gjerne med ulike betalingsmetoder (kort, bankkort, eller mobil).


Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA