Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av hkaspenberg, onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33

« forrige - neste »

hkaspenberg

Fikk et brev fra Ishavskraft idag med et fint nøkkelkort som kan brukes til å aktivere hurtigladerne langs Ishavsveien, f.eks. langs E6 gjennom Østfold. Siden jeg er fra Fredrikstad har jeg behov for å kjøre Oslo-Fredrikstad T/R innimellom, kanskje annenhver måned. Turen går fint på en dag med iOn'en og hurtiglading en eller to ganger. Dette var da flott! Men så begynnte jeg å lese litt nærmere... Abbonementet koster 350.- per måned og gir ubegrenset tilgang til hurtiglading - men skal man lade uten abbonement koster det 500.- per gang. Ergo legger de ikke opp til lading uten abbonement. :o Hallooo!  Bruker jeg dieseldyret koster hver tur meg omlag 200.- i diesel og bompenger hvis jeg tar litt hardt i. Turen tas annenhver måned, det blir 1200.- i året. Kanskje. Et år med Ishavsveien koster 2100.- Hvem gidder da å kjøre iOn til Fredrikstad? Det blir både dyrere og tregere... Jeg skjønner ikke hvordan Ishavskraft har tenkt i det hele tatt. Skal elbil bli et alternativ på langtur bør det da kunne konkurrere på pris. Hva med en liten abbonementsavgift i tillegg til å betale for brukt strøm? Siden alle kort er nummererte burde ikke dette være vanskelig å få til.

;-// Hans (lettere indignert)

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jkirkebo

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33
Fikk et brev fra Ishavskraft idag med et fint nøkkelkort som kan brukes til å aktivere hurtigladerne langs Ishavsveien, f.eks. langs E6 gjennom Østfold. Siden jeg er fra Fredrikstad har jeg behov for å kjøre Oslo-Fredrikstad T/R innimellom, kanskje annenhver måned. Turen går fint på en dag med iOn'en og hurtiglading en eller to ganger. Dette var da flott! Men så begynnte jeg å lese litt nærmere... Abbonementet koster 350.- per måned og gir ubegrenset tilgang til hurtiglading - men skal man lade uten abbonement koster det 500.- per gang. Ergo legger de ikke opp til lading uten abbonement. :o Hallooo! 

Enig i at det er en elendig løsning, men jeg må muligens betale for noe få måneder. Står det noe om bindingstid på abonnement eller kan man si opp etter f.eks 3 mnd. ?

Dette er forøvrig en av grunnen til at jeg ikke nødvendigvis vil savne en CHAdeMO adapter til Model S. Håpløst å kjøre landet rundt om man enten må ha en drøss abonnementer eller betale ågerpriser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Jeg tror hurtigladerne til Ishavskraft kommer til å støve ned med disse prisene.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øyvind.h

Med de prisene blir det bare interessant å tegne månedsabonnement i ferien når man skal på tur, og vet man har behov for å lade på vei frem og tilbake (dvs minst to ladestopp). Og det blir bare interessant for de som har et solid batteri å fylle!

Om jeg kan fylle Model S der og tanker både på tur og retur blir prisen 212,- per fylling. Med mulighet for å fylle inntil 85kWh betyr dette at jeg har en teoretisk pris per kWh ned mot 2,50.
Det kan jeg leve med, men en Leaf som bare har ca 28% av batterikapasiteten i Model S får en skyhøy ladepris.

Jeg synes faktisk prisene er overkommelige, men jeg kommer jo selvfølgelig ikke til å ha noe 12-måneders abonnement. Det blir bare enmåneds-abonnement de gangene jeg skal på langtur.

Og det forutsetter jo selvfølgelig at de kan lade Model S med DC, noe jeg mistenker at kanskje blir mulig da jeg tror ABB leverer ladestasjoner til Ishavsveien, og jeg vet det finnes Model S reservasjonsholdere blant de som jobber med dette i ABB :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. januar 2013, klokken 18:05
Dette er forøvrig en av grunnen til at jeg ikke nødvendigvis vil savne en CHAdeMO adapter til Model S.
Om Ishavsveien etablerer en 90kW DC stasjon (eller Tesla kommer med CHAdeMO adapter) på Koppang kommer jeg antakelig til å bli kunde der. Det forutsetter selvfølgelig at Tesla ikke selv setter opp en gratis lader på strekningen, men selv da kan det være aktuelt å betale abonnementsprisen dersom det er kø på Tesla-laderen og ledig på Ishavskraft sin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

I og med at tråden ikke er postet under humor, antar jeg at dette er seriøst, selv om det er vanskelig å tro.

For andre enn taxier er jo dette helt uinteressant. Tror folk primært lader hjemme, og kun ønsket hurtiglading de få gangene man skal på langtur. Hurtiglader du i snitt 2 ganger per måned, blir det 175,- per gang, noe som er helt uspiselig. 500,- er det nok ingen som vil betale, selv når man er desperat.

Hvis ikke Ishavskraft gjør dette bedre, kan de like godt legge ned hele greia. Så håper jeg Fortum har bedre gangsyn i forhold til hva markedet er villig til å gi.

Vil heller anbefale å tilby et klippekort til 350,- for 10 hurtigladinger.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hkaspenberg

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:33
... Et år med Ishavsveien koster 2100.-
Jeg regnet feil. Årsprisen er 350*12 --> 4200, eller med rabatt som opplyst på http://www.ishavsveien.no/bli-abonnent/priser-vilkar/ 3500.- Månedsabbonement har også et gebyr i tillegg slik at en måned reellt koster (kun!) 425.-

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan markedsførerne i Ishavkraft har tenkt ...

;-// Hans (fremdeles lettere indignert)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jkirkebo

Jeg synes egentlig ikke månedsprisen på 291,67 (3500/12) er så gal, tatt i betraktning at man også få tilgang til flere andre nettverk av ladere (slik som Eidsiva sitt).

Prisen for en enkeltlading for en bil på langtur er derimot helt hinsides. Prisen er tydeligvis satt for å presse alle til å gå for abonnement, slik som på de fleste treningssenterne. Jeg responderer dårlig på slikt press og kommer derfor av prinsipp ikke til å inngå abonnement.

Så får jeg heller se hva som skjer med Fortum etterhvert. Enkeltlading hos Eidsiva vil jeg vel tro fortsatt kan la seg gjøre til en lavere pris enn hos Ishavsveien...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Jeg har benyttet ishavsveiens ladere ca 10-15 ganger i løpet av et år. Jeg er helt avhengig av disse bl.a. for å komme meg på hytta om vinteren. Merker jeg blir en smule irritert av å måtte betale flere hundre kroner pr lading uansett om jeg har abb eller ikke.

Kanskje jeg må se meg om etter en Ampera?

cs erlend

Regnet med at beløpet på 500,- for enkeltladinger var en skrivefeil, men etter å ha sjekket på ishavsveien.no ser jeg at tok feil.
Er vel en grei måte å utelukke alle som ikke allerede har kjøpt elbil og er avhengig av lading pga lang pendlevei.
Ganske synd egentlig og det tyder på at de har valgt feil teknisk løsning siden de argumenterer med kostnader de har for enkeltladinger for å sette prisen til et nivå som kun er et alternativ til flatvogn (som for øvrig koster det samme med min forsikring !) Selv Ruter har klart å lansere en løsning hvor man lader opp et kort som så belastes ved bruk.
Litt irritert kjenner jeg....................
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

jkirkebo

Sitat fra: leafster på torsdag 24. januar 2013, klokken 18:38
Jeg har benyttet ishavsveiens ladere ca 10-15 ganger i løpet av et år. Jeg er helt avhengig av disse bl.a. for å komme meg på hytta om vinteren. Merker jeg blir en smule irritert av å måtte betale flere hundre kroner pr lading uansett om jeg har abb eller ikke.

Nå skal vel Fortum snart ha operativ lader på Vinterbro og Vestby. Fikser de en ved McDonalds i Råde også så er E6 mot Hvaler eller Svinesund godt dekket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

hehe jeg har også fått brev 500kr pr enkelt lading!!!

Resultat hvis det er standard: RIP elbiler så snart elbilfordeler som kollektivfelt, parkering  og frie bompasseringer faller bort!
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 24. januar 2013, klokken 18:53
hehe jeg har også fått brev 500kr pr enkelt lading!!!

Resultat hvis det er standard: RIP elbiler så snart elbilfordeler som kollektivfelt, parkering  og frie bompasseringer faller bort!

Eller fordel Model S (fremfor Leaf/trilling) siden den har rekkevidde nok for de aller fleste til å nå frem til hytta uten å lade underveis, selv midtvinters.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

klumpen

Elbil blir jo helt uaktuelt å dra på langtur med. Hva om jeg har behov for å lade 2-3 ganger i året hos ishavskraft? Vil verken tegne abb. eller betale 500kr gangen den ene gangen i året jeg er på gjennomreise.
Ser at evpower kjører samme politikken.

Men hadde jeg bodd i østfold og kjørt denne strekningen hver eneste dag så kunne det vært mer aktuelt.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

fstromsv

Må hive meg på her .....
Tydelig at Ishavsveien henvender seg til pendlerne her, som vil kunne få en gunstig avtale om de kjører langt nok til at lading blir nødvendig. Engangslading for 500,- er gebyr/bot mer enn et tilbud.

Brukere som skal til svigermor på Sørlandet eller på Kongsberg er ikke i målgruppen.  For slike brukere blir fossilt det eneste økonomisk fornuftige alternativet.  Dette er bare trist.

Alle fyndord i brevet og på web sidene blir ganske så tomme.  Ønsker man å bidra til bedre miljø så bør man ikke være en brems, slik Ishavsveien til en viss  grad blir i dette tilfellet.

I det lengste håper jeg man tenker tanken om igjen og bidrar til at dette blir et fornutig tilbud for alle,også folk i feriemodus kjørende stillegående elbil i solskinnet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA