2017 modell - Lader bare 5-30 minutter i slengen

Startet av andakanda, man 02. feb 2026, kl. 21:54

« forrige - neste »

andakanda

Hei,

Har over lengre tid hatt problemer med vår 2017 modell E-up.
2017 modell som er originalt importert frå Tyskland. Topputstyrt versjon.

Problemet:

Bilen slutter å lade etter mellom 5-30 minutters lading. Det skjer primært heime på vår Easee lader, men har også skjedd 1-2 ganger på hurtigladere i området. Dei fleste andre hurtigladere funker fint
    For å fortsette å lade bilen må vi ut og fysisk trykke på den knappen med ladesymbol rett ved girspaken. Denne knappen er for å tvinge igjennom lading, som overstyrer evt lade-begrensninger f.ex i forhold til strømpris osv.
    Det er ingen feilmelding når den slutter å lade. Vi får iblant melding i Easee appen at ladingen har sluttet, men ikkje alltid
    Det grønne ladelyset slokker bare når ladingen stopper. Det blinker ikkje rødt eller gult eller noko som indikerer at det er feil.
    Har prøvd å bytte ladekabel
    Alle andre biler lader fint opp mot laderen vår heime. Problemet er altså i hovedsak denne spesifikke E-uppen mot vår spesifikke lader.
    Vi har ikkje, og har aldri hatt Volkswagen eller E-up appen installert på telefonene våre. (Aner ikkje kva den heiter eingang)

Feilsøking nr 1 - Møller bil

Leverte bilen på Møller, og dei ringte raskt opp igjen med løsningen: Dei hadde funnet ein innstilling i bilen som sa at bilen bare skulle lade til 30% av max. Dei sa dette har måtte ligget installert i bilen fra forhandler i Tyskland, og deretter har antageligvis ein programvare oppdatering fått frem igjen denne innstillingen med ein feil. Møller slettet denne innstillingen, og "var 99% sikker på at problemet er løst".  Fikk bilen tilbake og deretter feilet den på første lading.

Feilsøking nr 2 - Møller bil

Møller tok inn igjen bilen, men finner ingen innstilling som har aktivert seg igjen. Dei seier at errorloggen er heilt blank. Når bilen slutter å lade skulle det teoretisk sett kommet ein notifikasjon i bilens logg, men det gjer det ikkje. Det er som om bilen ikkje får med seg at den slutter å lade. Møller lurte på om problemet kunne være 2 ulike komponenter som eg ikkje husker kva var i farten. Den eine komponenten var "hjernen" i bilen, og kostnad på denne delen var rundt 8000 kr. Men siden bilen ikkje har ein eineste feilmelding så blir det å skyte i blinde.

Møller kontaktet teknisk avdeling i Oslo som kom med følgende årsak tilbake:
Kunden har (som regel uten å være klar over det) aktivert fjerntjenesten i en tredjeparts-app for smartlading (kostnadsoptimert lading). Dette fører til at bilen/høyenergibatteriet bare lades når kostnadsoptimert strøm (for eksempel strøm fra solcelleanlegg / nattstrøm) er tilgjengelig. Resultatet er at lading utenfor kostnadsoptimert strøm/pris, avbrytes. Fjerntjenesten i appen er fortsatt aktiv etter at appen er avinstallert. Kunden må enten installere appen på nytt eller opprette en ny VW-ID og koble den til bilen.

Møller bils kundeservice var heilt fantastisk, dei tok ikkje betalt ei krone for alt dei hjalp oss med.

Feilsøking nr 3 - Vibb
Vi tok bilen heim igjen og kontaktet først strømleverandøren VIBB, for å høre om appen deres kunne tvinge igjennom begrensninger for kor mykje bilen ladet opp etc. Vibb svarte utfyllende ganske kjapt at dette ikkje skulle være teknisk mulig, men dei gjekk manuelt inn i vårt abbonemang/app oppsett og slettet alt som var relatert til smart-lading. Dei meldte så tilbake at det skal ikkje være mulig at Vibb appen lager krøll for E-uppen, også opp mot andre apper på telefonen.

Feilsøking nr 4 - Easee

Herre min gud for et opplegg. Det virker som kundeservice er Google translate, og sjølv om eg stiller spesifikke spørsmål til personen eg snakker med så klarer han ikkje svare på dei enkleste ting. Det eg klarer å få ut av Easee er at bilen vår/laderen får opp følgende melding kvar gang bilen slutter å lade "Current limited by car not charging". Altså at bilen ikkje vil ha meir strøm. Easee ba oss ta sikringen på laderen og la den stå av for å så teste igjen. Ingen bedring. Ba oss prøve ny kabel, ingen bedring. Ber oss deretter kontakte Møller igjen fordi laderen er friskmeldt. Easee seier også at det er umulig at Easee appen krangler med andre apper, og at den ikkje kan sette begrensinger på at bilen bare lader 5 minutter i slengen. Det var derfor ingen vits at eg slettet Easee appen og satt den opp på nytt.
Easee kundeservice er heilt ubrukelig, så eg gidder ikkje bruke meir tid på dei.

Så da står vi her da, og må gå på skift ut heile kvelden for å lade bilen opp til morgondagens kjøretur. Veldig irriterende og tidkrevende.

All hjelp mottas med stor takk :)

Orbit

Det viker som dette ligger i bilen, og ikke i laderen. (Og har du prøvd mot en annen lader, nødlader fra stikkontakt, eller offentlig AC-stolpe?)

Har du gjort Møller sitt sitt forslag #2, dvs sørge for at bilen er tilknyttet din konto? Du kan gjøre dette uten app, ved å registrere deg på https://www.volkswagen.no/no/min-volkswagen/myvolkswagen.html (evt logge inn dersom du har konto fra før). Legg til bilen på din konto, så kan den ikke lenger styres av evt konto fra tidligere eier. Dersom du allerede har bilen tilknyttet din konto fra tidligere, så bør du endre passordet. Da vil evt tredjepartsleverandører (f.eks Fjordkraft) som uforvarende har fått tilgang til bilen og prøver å overstyre ladetidspunkt miste tilgangen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marsto

Hei. Prøv original laderen som fulgte med bilen. Den plugges inn i vanlig stikk kontakt. Hvis den også feiler kan det være noe med bilens eletronikk komponenter for styring av ladingen til hovedbatteri. Det kan også være lurt å lade 12V startbatteriet opp helt med egen 12V lader først. Jeg har er 2016 mod. e-up og lader 12V batteriet en gang i kvartalet med en Exide 12V batterilader. Har aldri hatt problemer med hverken hjemmelader eller den originale laderen som medfølger bilen. Det eneste jeg aldri gjør er å hurtiglade på store ladestasjoner. Det kan hende at mye og ofte hurtiglading kan være skadelig over tid.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA