Har noen fått nye Juniper refresh?

Startet av FThorsen, tor 29. jan 2026, kl. 08:44

« forrige - neste »

nosi1202

Enig mye av det du skriver, samtidig som jeg også irriterer meg over at det ikke er mulig å gjennomføre turen uten å inngå kompromisser
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

RJK

Ja, per i dag så er det et irritasjonsmoment, men det er jo og et spørsmål om hvor ofte det er et problem. Skjønner at det er langt værre når man kjører den samme turen hver helg eller annenhver. Men på den annen side, hvor ofte er det så kaldt at det er et reelt problem?

Vi drømmer vel ennå om SS-batterier der kulden i langt mindre grad påvirker batteriet, det lades mye raskere opp, og i rett størrelse, sørger for at slike turer vil være løst pga doblet rekkevidde, og da på noen biler over 1000 km på en lading.

Også for de som trekker henger, vil det foreløpig være praktiske begrensninger, som vil forsvinne når disse batteriene er på plass. Da trenger man ikke punge ut i dyre dommer for en Lucid Air, men få dette på mer folkelig prisede biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: nosi1202 på søn 15. feb 2026, kl. 21:41Enig mye av det du skriver, samtidig som jeg også irriterer meg over at det ikke er mulig å gjennomføre turen uten å inngå kompromisser
Enig. På en vinterdag med streng kulde kommer vi frem til hytta med rundt 20%. Men, det forutsetter start med 100% og forvarmet bil, noe som ikke alltid er mulig rett etter jobb.

Derfor er jeg en av de som ikke er fornøyd med rekkevidde på elbil før den er 100 mil+. Helst med solid state batteri som RJK nevner, grunnet toleranse for bruk i kulde og levetid.

Men elbilen har så mange andre fordeler at rekkevidden er til å leve med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Ja, det er sikkert veldig varierende hvilke behov forskjellige har. Hvis en har 20 mil til hytta, og ikke kan lade ved hytta, så skjønner jeg behovet for STORT batteri godt.

Dersom en kjører 1007 km, som de gjorde med BMW iX3 Neue Klasse i perfekte forhold, og kjører i 70km/t (vet ikke hvor fort de kjørte), så kjører en altså i 14 timer 23 minutter og 9 sekunder. For å ikke miste tid bør en da kjøpe en Car Loo, så en slipper å ta pauser  ;D

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser at dersom en putter 21" hjul på BMW iX3 Neue Klasse (kan ha 20" - 22"), og kjører i mellom 100-120 km/t, og tar noen klampen i bånn i mellom der, og det er litt regn, og så bare regner ut hvor langt en kunne kjørt, så ender en opp på ca 520 km. Virker som Autogefuhl er veldig frelst angående denne bilen. Så om Juniper ikke oppfyller kravene, og en er villig til å bruke mye penger på bil (før de blir enda dyrere), så er BMW iX3 Neue Klasse et godt alternativ.

daktari

Allikevel kjøpte Autogefühl-paret en X3 Hybrid til eget bruk.

Men spent på rapporter fra iX3-eierne denne våren.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

nosi1202

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 17. feb 2026, kl. 09:15Ser at dersom en putter 21" hjul på BMW iX3 Neue Klasse (kan ha 20" - 22"), og kjører i mellom 100-120 km/t, og tar noen klampen i bånn i mellom der, og det er litt regn, og så bare regner ut hvor langt en kunne kjørt, så ender en opp på ca 520 km. Virker som Autogefuhl er veldig frelst angående denne bilen. Så om Juniper ikke oppfyller kravene, og en er villig til å bruke mye penger på bil (før de blir enda dyrere), så er BMW iX3 Neue Klasse et godt alternativ.

Som model Y-eier er man kanskje ikke berettiget til å mene så mye om utseende på andre biler, men akkurat den BMWen synes jeg er mindre pen innvending.

Men bevares, det er mye som er forlokkende med den bilen der. Både teoretisk rekkevidde og hengervekt.

Jeg kjørte forøvrig samme strekning igjen i går. Mellom 7 og 10 minusgrader hele veien, så mildere enn forrige tur. Farten var omtrent den samme. Kom frem med 17% uten stopp. Halvparten så kaldt også har jeg mistet begge skvettlappene foran siden sist  ;D
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

ToWalkOrDrive

Ser forresten at både Tesla og BMW gjør det svært bra i kundeundersøkelser i USA. Til og med BMW iX gjør det bra der borte. Så hvis "is inni dørene"-problemet ikke er helt uoverkommelig virker jo det som en bra bil, om en velger f.eks. en brukt med stort batteri.

Jeg syntes forøvrig ikke interiøret i BMW iX3 Neue Klasse var så ille, selv om jeg ikke liker når skjermene er skrådd, og heller ikke når hjulbuene ikke er symmetriske, fordi de skal se bedre ut fra skrått. Men akkurat de tingene ville ikke stoppet meg om resten var bra.

https://insideevs.com/news/787681/jd-power-ev-study-2026/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA