Min første bil, familiebil

Startet av mvno_subscriber, ons 28. jan 2026, kl. 07:19

« forrige - neste »

mvno_subscriber

I en alder av 42 har vi flyttet ut av Oslo (Asker) - og det blir både lappen og bil. Med andre ord - voksen med familie, men absolutt null peiling eller erfaring med å eie bil.

Jeg begynner å bli gal av å gjøre research samtidig som jeg gleder meg som en liten gris, men håper på at jeg kan presentere funn / behov her, også kan noen komme med kommentarer / tips / skjelle meg ut :)

Overordnede behov

Budsjett osv:

ca 500.000, fullfinansiert -- så det er egentlig månedskosten som er viktig her (helst ikke bikke 5.000. Så kommer jo forsikring osv i tillegg..)

I utgangspunktet virker det på meg som at det blir for dyrt med bruktbil, rett og slett på grunn av renten. Kampanjerenter på nybil vil derfor være avgjørende for valget jeg tar, da 7-8% fort gjør at jeg må nøye meg med en kjip bil. Jeg har sett både 0% første tre år og 2,99% kampanjerente, men vet ikke om slikt er sesongbasert eller dukker opp når som helst? Hvor gode er mulighetene for pruting og dealing med forhandlerne?? Jeg er som sagt helt ny i faget her.

Must have:

• Komfortabelt baksete. Fullt mulig at vi ender opp med mye bil i ferier hvis det lønner seg, så det bør være greit for både barn og voksne å sitte bak
  • Plass til bagasje - så vi kan dra på ferie, ref pkt 1
  • Tilhengerfeste - så jeg endelig, endelig kan dra alt tjafset fra hagen på miljøstasjonen (virkelig en våt drøm!)
  • En bil som varer lenge uten mye tull og mas. Jeg er typen som fortsatt har TVen fra 2012 og mener vaskemaskinen bør vare i minst 20år. Har nok av andre ting å tenke på.

Nice to have:

• Fysiske knapper - jeg hater touchskjermer, men velger å være pragmatisk. Derav nice to have
  • God lyddemping - veldig subjektivt dette, men jeg blir generelt sliten av mye støy og vet å sette pris på ro
  • Firehjulstrekk - hadde først dette som et krav, men egentlig vet jeg ikke hvor viktig det er, og det har en prislapp. Vi har en familiehytte vi kommer til å reise til, men usikker på hvor mye det blir om vinteren. Er ikke noe skifantom (men det kan/bør jo endre seg, sier kona). Bor i Asker.

Won't have

• Diger skjerm med mye dingser - jeg kommer ikke til å se en film eller spille spill i bilen. Jeg liker heller ikke å måtte følge med på noe annet enn trafikken i sidesynet (her er feks Tesla litt kjip)
  • Tesla - hilsen kona
  • Kinabil - men jeg kan være åpen (ref jokeren i listen nedenfor)

Uavklart

• Rekkevidde - Alle mine bekjente sier jeg skal sikte over 500km. Jeg kommer til å angre som en hund hvis jeg har noe lavere sier de. Men det koster en del. Enn så lenge har jeg ikke turt annet enn å følge rådet deres
  • Ladetid / standarder - Ser det er store forskjeller i ladetid, men synes det er vanskelig å mene noe om hva som er for mye

Modeller

Så langt har jeg laget meg følgende shortlist (i ingen bestemt rekkefølge):

• Skoda Elroq 85
  • Toyota bz4x
  • Subaru Solterra
  • Kia EV6
  • Dagens joker - Xpeng G6

Som nevnt er ikke kinabiler noe jeg egentlig ønsker, men sjefen min har mast veldig om Xpeng, og du verden hvor mye du får for pengene, i hvert fall på papiret. Finansiering er også viktig her, og de har kampanje med 0% rente første tre år. Slikt betyr mye.

Ok, håper dette ikke ble for langt. Har mistet litt for mye nattesøvn over dette her. Hjelp! :)

Syklist

Dersom du kan klare deg greit uten 4-hjulstrekk, ville jeg lagt Renault Scenic på listen. Den har fysiske knapper, god komfort og rekkevidde. 

Opel Grandland er også et alternativ med fysiske knapper, sammen med søsterbilene 3008/5008 fra Peugeot.  Biler fra Hyundai/Kia har vel også endel knapper.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

mvno_subscriber

Sitat fra: Syklist på ons 28. jan 2026, kl. 08:44Dersom du kan klare deg greit uten 4-hjulstrekk, ville jeg lagt Renault Scenic på listen. Den har fysiske knapper, god komfort og rekkevidde. 

Opel Grandland er også et alternativ med fysiske knapper, sammen med søsterbilene 3008/5008 fra Peugeot.  Biler fra Hyundai/Kia har vel også endel knapper.

Takk! De er absolutt innafor. Opel virker en smule dyr, jeg synes det er vanskelig å se noen ganger hva man får for pengene kontra andre merker. Eierglede og stabilitet er liksom ikke et parameter i databladene :)

Daniel_0007

Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

eisa01

Vær obs på at Toyota/Subaru gjør det dårlig på rekkevidde i forhold til andre biler i samme klasse. Ser ikke ut som de har lært seg å lage gode elbiler enda. Så ille at de ikke tør stille i NAF sine rekkeviddetester hvor de benchmarker oppnådd mot WLTP. De syns fokuset blir for snevert av alle ting (ja, det er ikke så viktig hvis du faktisk klarer 500km+, men klare du bare 300km så er det absolutt relevant å teste ::) )

https://www.tek.no/test/i/BxJ5WG/toyota-bz4x-2026
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rrWMXm/verdens-stoerste-rekkeviddetest-blir-uten-toyota

Suverin

Sitat fra: eisa01 på tor 29. jan 2026, kl. 22:35Vær obs på at Toyota/Subaru gjør det dårlig på rekkevidde i forhold til andre biler i samme klasse. Ser ikke ut som de har lært seg å lage gode elbiler enda. Så ille at de ikke tør stille i NAF sine rekkeviddetester hvor de benchmarker oppnådd mot WLTP. De syns fokuset blir for snevert av alle ting (ja, det er ikke så viktig hvis du faktisk klarer 500km+, men klare du bare 300km så er det absolutt relevant å teste ::) )

https://www.tek.no/test/i/BxJ5WG/toyota-bz4x-2026
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rrWMXm/verdens-stoerste-rekkeviddetest-blir-uten-toyota

Solterra var helt i toppen i Eco Best Challenge når den var med der, og forbruket på den er egentlig ganske så bra. Bakdelen med den gamle modellen var at den ikke hadde forvarming av batteri ved hurtiglading, så ladet sakte på vinteren, det har den nye som selges nå.

Jeg kjørte min Solterra 50.000km på tre år, det var en solid og god bil. Kjører helt glimrende på vinterføre, beste vinterbilen jeg har hatt, kunne kjøre i ring rundt Teslaen min 😂 Dønn solid og null tull, anbefaler å prøve en!

På turer opp til 50-55 mil og noen fjelloverganger brukte jeg ikke noe lenger tid med den enn med min Model 3 long range, begge trengte en ladestopp. Så i praksis kommer den langt nok for veldig mange!

Den nye modellen har som nevnt fått forvarming på plass, samt litt større batteri, og større netto tilgjengelig batteri.

Om du ikke trenger firehjulsdrift, så er jo relanseringen av Kia Niro et scoop til 299.000:
https://www.motor.no/bil/kia-niro-gjor-comeback-i-norge/344194
https://itavisen.no/2026/01/27/kia-niro-ev-2026-pris-rekkevidde-norge/

Øyvind.h

Når det gjelder rekkevidde så prøv å tenk igjennom hva behovet er.
Kanskje 500km wltp er mye mer enn du trenger. Eller kanskje det er perfekt?

Tenk på hvilke langturer dere kjører og ca hvor dere pleier å ta pause om det er noen som krever pause.

Det går ingen magisk generell grense ved 500km hvor alle som har kortere wltp angrer bittert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Enig med Øyvind.h her. Se behovet ditt for rekkevidde. Men regn rekkevidden som 50% av WLTP på de verste dagene. Skal du opp ett fjell blir det kanskje mindre og. Brukes bilen i forkant av tur så du ikke får ladet helt opp heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mvno_subscriber

Her var det mange fine innspill ja. Har sett dette med Subaru og rekkevidde og lurt veldig på det.

Men nei, 95% av kjøringen vil garantert foregå i Oslo-området med å få familien til og fra ulike aktiviteter. Noe langkjøring på sommeren er fint å få til, men om man er nødt til å ta en pause på 40min for å lade etter 400km så er det ingen krise, i praksis trenger man tisse og mere til lenge før den tid.

Hytta er ca 200km unna, og jeg tipper det vil være det absolutt lengste vi kommer til å dra på vinterstid. Det vil heller ikke være ofte slik situasjonen er nå.

I praksis kommer jeg vel egentlig til å være lykkelig uansett hva jeg ender opp med; bare det å kunne sette seg foran et ratt og dra dit jeg vil kommer til å føles som et enormt privilegium  :laugh:

Samtidig er det mange penger, og et valg jeg skal kunne leve med i mange år.

Enn så lenge nå er listen litt forkortet: Xpeng G6 og MG S6 er de som på papiret ser best ut. Subaru Solterra er heller ikke helt ute av bildet.

Men mange merker/forhandlere er flinke til å skjule eller tåkelegge både pris og nøkkeltall, hvilket har gjort at enkelte tidligere kandidater nå er ute av bildet. Orker ikke når basisprisen og sluttprisen har for stor variasjon, og å forholde seg til tusen forskjellige tilleggsmuligheter blir for mye for meg...  :P

Boikott My Ass

Skoda Elroq 85
Toyota bz4x
Subaru Solterra
Kia EV6
Dagens joker - Xpeng G6

Alle disse er gode biler som jeg nok selv ville ha valgt. Mulig jeg hadde lagt til Bmw ix3 og nye Mazda 6e også.

Svaret vil du få når alle er prøvekjørt. Ja, en kommer «dessverre « ikke unna en prøvekjøring av alle disse. En kjenner raskt hvilken bil en får «god følelsen» i.
Bmw 530i G30

RJK

En ting er rekkevidde, forbruk, pris og plass. Her er det selvsagt viktig at den fyller både dagens og gjerne "morgendagens" krav, ihvertfall frem til det blir naturlig å bytte bil pga alder, slitasje, endrede behov eller rett og slett blir lysten på en endring...

En annen viktig ting, er nyttelast. Er dessverre alt for mange av elbilene i dag som sliter med lav nyttelast, såpass at man kan få problemer allerede før man har lasta bilen med annet enn passasjerer (familiemedlemmene). Og det før man har tatt i betraktning at ungene vokser fort på bare noen få år.

Ikke sikkert man noen ganger kommer ut for det å bli kontrollveid, men sabla kjedelig om man må sette av folk eller passasjerer om det viser seg at man blir stoppet med overvekt.

Uansett, lykke til i søken etter den rette bilen for deg/dere! 😎
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: RJK på fre 30. jan 2026, kl. 15:38En annen viktig ting, er nyttelast. Er dessverre alt for mange av elbilene i dag som sliter med lav nyttelast, såpass at man kan få problemer allerede før man har lasta bilen med annet enn passasjerer (familiemedlemmene). Og det før man har tatt i betraktning at ungene vokser fort på bare noen få år.

Ikke sikkert man noen ganger kommer ut for det å bli kontrollveid, men sabla kjedelig om man må sette av folk eller passasjerer om det viser seg at man blir stoppet med overvekt.

Dette er faktisk ikke et nytt fenomen, vi diskuterte elbil og nyttelast i lunsjen her en dag, så sjekket vi en Volvo XC70 (12-modell) for å sammenligne - den hadde nyttelast inkludert passasjerer på 394 kg! 😱

Så sjekk nyttelasten uansett hvilken drivlinje man handler ;)

daktari

Du skriver fullfinansiering maks 500.000. Hvor lenge vil du betale det ned over? De fleste 0% lån  er typisk kun 3 år. Deretter er det markedsrente. Nedbetaling av 500.000 på 5 år er jo litt pr måned, men nedbetaling av en bruktbil til 250k kan du da gjøre på kanskje halve tiden med samme månedsutgift (uten at jeg har regnet nøye på det).

Isåfall ville jeg tenkt brukt BMW iX3, gjerne facelift, som en bil med mye knapper, skikkelig interiør, luksus, romslig, komfy og slitesterk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

mvno_subscriber

Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 19:29Du skriver fullfinansiering maks 500.000. Hvor lenge vil du betale det ned over? De fleste 0% lån  er typisk kun 3 år. Deretter er det markedsrente.

Tenkte 10 år. Er klar over at det er markedsrente etter 3 år, men innen den tid vil lønnsveksten ha mer enn spist opp tillegget jeg må betale for renten i per måned. I tillegg vil 150.000 i rene avdrag være nedbetalt før markedsrente begynner, så alt i alt en relativt snill totalrente. Så kan jeg alltids bruke litt bonuser og lignende til å betale ned tidligere hvis det passer.

mvno_subscriber

Kan komme med en liten oppdatering her. Da har jeg endelig valgt og bestilt, og reisen har vært en ordentlig berg- og dalbane over hele prissjiktet. Ingen av de opprinnelige kandidatene ble vinneren, jeg har googlet, perplexitiet og youtubet meg i hjel, og endte opp med en favoritt som stod seg mot alle andre, både på og utenfor shortlisten (inkludert Citroën ë-C3 Aircross som var med i finalen).

Vinneren ble Renault Scenic. Fantastisk bil, masse funksjoner uten å være jålete, god rekkevidde, topp med bagasje- og bakseteplass og ikke minst stillegående, til en ganske ålreit pris. Skader ikke at det er europeisk bil og at Renault også er i toppsjiktet på personvern. Håper denne vil være med oss i mange år fremover!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA