Ny rimelig bil til 300k

Startet av valvolainen, tir 27. jan 2026, kl. 15:47

« forrige - neste »

valvolainen

Ser etter en pendlebil. Hovedformålet er å spare penger, rekkevidde temmelig uinteressant, 300km+.
Siden kroner og øre er viktig har jeg fokusert på kampanjer der ute. Mg4 seiler opp som den desidert billigste, alternativene er ford puma fullutstyrt overligger, volvo ex30 evt renault 5. de andre alternativene har vi utelukket. Har egentlig ikke lyst på mg, men med rente på 0.99, og totalpris på 270 er det vanskelig å overse. Renault i base spec er vel den som kommer nærmest i pris. Men med renter av innskudd minus kampanjerente er likevel prisen på over 40k i diff. Lang garanti på mg, er det verdt det? Etter syv år vil begge bilene likevel være bortpå verdiløse uansett. Leser litt med gru på internasjonale fora på mg, men det må da rulle endel av de her til lands? Er det en no-brainer i retning renault? Evt i retning mg?

ToWalkOrDrive

Jeg prøvde en MG4 en gang. Ble sjokkert hvor liten den var på førerplass. Viktig å prøve bilene før en tenker for mye.
Er jo veldig stor forskjell på bilene, på hvordan lyden er / lydisoleringen er, hvordan setene er. En skal jo sitte ganske lenge i setet. Er jo en del alternativer i det leiet. Er jo og skrevet mye om rust.
Kanskje Hyundai Inster og er et alternativ, men Renault 5 er jo veldig kul. Tipper den har mye restverdi etter 7 år og. Blir nok en kul ungdombil da. Honda e:NY1 med prisen den er satt til nå virker jo og som et bra kjøp. Citroen E-C3 har jo og fått veldig mye skryt i tester, for blant annet støtdempere. Megane e-tech er jo og en skikkelig bil

https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Jeg kjøpte bil etter hjerte og ikke hjerne da jeg byttet inn Zoe'n for R5, og har ikke angret ennå. Ikke den mest økonomiske eller praktiske bilen, og heller ikke den som gir mest plass eller rekkevidde for pengene. Som pendlerbil funker den imidlertid utmerket, god komfort og gøy å kjøre, og jeg digger retrodesignet!
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: batterimannen på tir 27. jan 2026, kl. 22:45Kia Niro?

https://www.motor.no/bil/kia-niro-gjor-comeback-i-norge/344194

Shit, det er en god pris (selv om en ikke får den høyeste trim'n/utstyrsnivået). Er en fantastisk bil, særlig til 300.000. Vant og f.eks. kvinnelige motorjournalisters  pris for Beste Bil. Og så får en jo 7 års garanti, som er praktisk om en selger etter 6 år.
Tesla Model Y                         2021-

valvolainen

Se der ja, bra pris på niro. Levering til sommeren er litt lenge til. Av alle biler i 300k området var honda eny1 den desiderst verste å kjøre. Synes faktisk mg4 var en relativt god bil å kjøre, det var derfor den appellerte litt. Setene kunne vært vesentlig bedre, men det er jo ikke så lenge man sitter der uansett.

HCO

Sitat fra: batterimannen på tir 27. jan 2026, kl. 22:45Kia Niro?

Dette er mye bil for 300.000, og en no-brainer for meg og fruen, som allerede var i kjøpsmodus for bil i denne prisklassen. Viktigste kriterier (i tillegg til prisen) er hengerfeste 750kg, god plass til barneseter, WLTP rundt 400km.

Selv om dette er et "nytt opplag" av en 3-4 år gammel bil, får vi her en bil i en klasse over de vi hittil har sett på, og mer rekkevidde (WLTP 460km) enn vi satte som krav.

Kia/Hyundai er dessuten kjent for effektive drivlinjer. I den tøffe og kalde vintertesten i går (28.01.26) oppnådde Kia EV4 34% dårligere rekkevidde enn oppgitt WLTP. Om man antar ca. samme tap for Niro EV ville den gått rundt 300km i samme test.

Det kan også nevnes at Suzuki e-Vitara (=Toyota Urban Cruiser) stod på shortlisten vår, men utgår med høye kneløft etter nevnte vintertest (se lenke). Bilen stoppet etter 224km, mot 395km WLTP (= 43% avvik).

Så nå er Niro bestilt og blir (ifølge Autoria) produsert på fabrikken i Hwaseong i Sør-Korea allerede i dag (29.01.26).
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

tomasG

hva med jac e30x? verdt en titt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA