Gå fra tesla til Enyaq

Startet av elvis1000, man 26. jan 2026, kl. 11:55

« forrige - neste »

elvis1000

Hei
Jeg har en Tesla model 3 2021. Kona ønsker noe "mer stabilt", og ser på Enyaqen. Jeg tipper det blir en 2023 modell iv80x.

Noen andre her som har gjort en lignende endring? Hva kommer jeg til å savne? Hva vil jeg bli glad for?

takk takk takk!! :)

Daniel_0007

Holder på sjøl, får bil iløpet av uka men tror ikke jeg vil savne så mye, kanskje appen, har hørt at Skoda/vag kan være litt treg og ustabil.
Husk at eldre enyaq som ikke har software versjon 4 eller nyere er mer buggy infotaiment har jeg hørt.
Ryggekamera er vesentlig dårligere på enyaq og, min model 3 2019 hadde bedre ryggekamera enn 2026 enyaq.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

i3/RSiV

Jeg har hatt Enyaq 23 modell, og kjører nå en 24 modell. Finn en 24 modell med Sw ver 4 eller høyere. Nye motorer og bedre effektivitet/lavere forbruk,  og mulighet for forvarming før lading.

elvis1

Sitat fra: i3/RSiV på man 26. jan 2026, kl. 18:42Jeg har hatt Enyaq 23 modell, og kjører nå en 24 modell. Finn en 24 modell med Sw ver 4 eller høyere. Nye motorer og bedre effektivitet/lavere forbruk,  og mulighet for forvarming før lading.
Ja, du merker forskjell på 23 og 24?

turfsurf

Infotainment er veldig forskjellig. Har sittet på litt i Enyaq -25 modell, og det var overraskende tregt og knotete. Samtidig er det flere knapper, som jo er viktig for noen.

Komfort var dog den største overraskelsen, Enyaq er sjokkerende stiv på veier med litt skarpe humper, opplevdes t.o.m. verre enn vår -22 YP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

i3/RSiV

Sitat fra: elvis1 på man 26. jan 2026, kl. 21:27
Sitat fra: i3/RSiV på man 26. jan 2026, kl. 18:42Jeg har hatt Enyaq 23 modell, og kjører nå en 24 modell. Finn en 24 modell med Sw ver 4 eller høyere. Nye motorer og bedre effektivitet/lavere forbruk,  og mulighet for forvarming før lading.
Ja, du merker forskjell på 23 og 24?
Ja, bedre sw. Lenger rekkevidde.

Bigdrago

Har 22 modell og er meget fornøyd. Baklyktene tåler ikke såpe fra vaskehall så disse krakkelerer, videre må kontrollpanel i tak skiftes ofte da de feiler og stagene i front er underdimensjonerte. Leser og at 12v batteriet tåler dårlig med kulde.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Daniel_0007

Sitat fra: Bigdrago på ons 28. jan 2026, kl. 20:00Har 22 modell og er meget fornøyd. Baklyktene tåler ikke såpe fra vaskehall så disse krakkelerer, videre må kontrollpanel i tak skiftes ofte da de feiler og stagene i front er underdimensjonerte. Leser og at 12v batteriet tåler dårlig med kulde.

Det med baklykter gjelder Tesla og, byttet to ganger på garanti 😝
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

VoltWay

Vi har en 22-mod Enyaq og 23-mod Model Y. Jeg har en plan om å bytte ut TMY til en annen bil og akkurat nå er enda en Enyaq det mest aktuelle.

Veldig fornøyd med Enyaq.

Sitat fra: turfsurf på tir 27. jan 2026, kl. 05:59Infotainment er veldig forskjellig. Har sittet på litt i Enyaq -25 modell, og det var overraskende tregt og knotete. Samtidig er det flere knapper, som jo er viktig for noen.

Komfort var dog den største overraskelsen, Enyaq er sjokkerende stiv på veier med litt skarpe humper, opplevdes t.o.m. verre enn vår -22 YP.
Sjokkerende for å si det mildt. Jeg har ikke prøvd 25-modellen, men vår Enyaq er langt mer komfortabel enn MYLR, og en viktig årsak til at jeg vil selge MY-en. At den skulle være verre enn MYP er neste uforståelig og en lurer på om noe var galt.

ToWalkOrDrive

Ser ut som Soda har kommet med en ny versjon av Enyaq nå, med selvparkering og greier.

https://mollerbil.skoda.no/kampanjer/enyaq-suv/

Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

En kamerat gikk fra Tesla til Skoda Enyaq (2023 iv80x Sportline). Han var veldig fornøyd og ville ikke bytte tilbake til Tesla.
Om du kjører mye langtur på vinteren der du har behov for hurtiglading bør du vurdere om du bør gå for -24 modellen eller senere som støtter forvarming.

Sitat fra: VoltWay på tor 05. feb 2026, kl. 21:54Jeg har ikke prøvd 25-modellen, men vår Enyaq er langt mer komfortabel enn MYLR, og en viktig årsak til at jeg vil selge MY-en. At den skulle være verre enn MYP er neste uforståelig og en lurer på om noe var galt.

Ja det høres helt merkelig ut. Jeg kjører innimellom Model Y, og Enyaq`en til kameraten min er definitivt mer komfortabel.

Sammenlignet med en -21 Model 3 blir komforten uansett i en annen liga i Enyaq.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Boikott My Ass

Sitat fra: turfsurf på tir 27. jan 2026, kl. 05:59Infotainment er veldig forskjellig. Har sittet på litt i Enyaq -25 modell, og det var overraskende tregt og knotete. Samtidig er det flere knapper, som jo er viktig for noen.

Sjokkerende stiv. Var litt lite informasjon her. Det jeg tenker på er;

Er bilen med eller uten DCC? Eller betyr dette ingenting, derfor dette ikke nevnes?

«Velger du i tillegg adaptiv understellsregulering (DCC) som ekstrautstyr, vil den valgte kjøremodusen også påvirke understellsinnstillingene. Den adaptive understellsreguleringen tilpasser støtdemperne for hvert enkelt hjul i henhold til kjøresituasjonen.»
Bmw 530i G30

Contango

Fra MY22 til fullutstyrt Enyaq 24 var i alle fall ikke noe fall i komfort. Mine subjektive synspunkter er:

+ (Enyaq)
Komfort
Ergonomi! Knapper og brytere! Blir gal av eksvs viskerstyringen i MY/3
Nesten alltid riktige fartsgrenser
Svingradius! Ytre mål, tar litt mindre plass.
Head-up
Nå synes jeg VAGs autopilot er bedre. Tok litt tid.
Fjellstøtt i 180 km/t på Autobahn. (Har ikke kjørt MY så fort)
Dørhåndtak
Hengerfeste enkelhet
Matrix lysene er vel litt bedre enn Teslas. Blir nesten aldri blinket på.
Ett bitte lite bidrag for å skuffe Elon.

-
Plass - særlig mangel på frunk
Bra sidestøtte men litt harde seter
Infotainment og knotete ladeplanlegging- bruker ABRP med dongle - Tesla er suverent bedre.
Stereolyd
Fun to drive. Man blir ikke akkurat spirituell av Enyaq.
App. Fungerer Ok men Tesla er mye bedre.
SW oppdateringer. Må på verksted snart for å få ny versjon.

Jeg har vurdert å bite i det sure eplet og bestille en ny MYP, men jeg tror jeg lar være. Elon er et vesentlig poeng for meg, og jeg er også lut lei ergonomien i Tesla. Men verden er et snev morsommere i en Tesla - jeg innrømmer det.

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

VoltWay

Sitat fra: Boikott My Ass på fre 06. feb 2026, kl. 11:32

Er bilen med eller uten DCC? Eller betyr dette ingenting, derfor dette ikke nevnes?

«Velger du i tillegg adaptiv understellsregulering (DCC) som ekstrautstyr, vil den valgte kjøremodusen også påvirke understellsinnstillingene. Den adaptive understellsreguleringen tilpasser støtdemperne for hvert enkelt hjul i henhold til kjøresituasjonen.»
Min 22-mod har DCC. Hver gang du starter bilen står den i Normal, som er midtpunktet og kanskje innstillingen som er mest lik biler uten DCC. Med maks komfort blir den ganske myk og litt båtete om det er mye svinger. I maks sport blir den stivere, men likevel mykere og mer komfortabel enn MY. MY er stivere og henger bedre på veien.

Det kan være forskjeller mellom årsmodeller. Den nyeste MY sier de er bedre på ujevnt underlag.

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på fre 06. feb 2026, kl. 11:32
Sitat fra: turfsurf på tir 27. jan 2026, kl. 05:59Komfort var dog den største overraskelsen, Enyaq er sjokkerende stiv på veier med litt skarpe humper, opplevdes t.o.m. verre enn vår -22 YP.

Jeg vet ikke om det var DCC eller ikke. Må og nevnes at dette var opplevd fra baksetet, det kan jo være litt annerledes. Minte om første opplevelse med -21 MY. Og det var ikke bare meg, det første kona påpekte da vi kom hjem var akkurat dette.

Men det er jo bare å prøvekjøre om man tenker å kjøpe. Er det til å leve med så er det jo greit. Vi har jo kjørt 90k km med vår Y med lignende karakteristikker. Er ikke mye vi kjører på slik vei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA