Mange som bruker PPF på sin Tesla?

Startet av Olav Haraldson, søn 25. jan 2026, kl. 19:12

« forrige - neste »

Olav Haraldson

Heisan,

Er det vanlig å bruke PPF på sin Tesla, eller er det mer en entusiast greie?

Har hørt at fronten blir fort skadet av steinspurt, og at Teslaene pga. design og lakk er spesielt utsatt. Ser også at det koster ganske mye, og regner med å ha bilen i 4-5 år.

Ønsker at bilen skal være i god stand ved et event. fremtidig salg, men ønsker heller ikke å bruke masse penger på noe med minimal praktisk verdi - inkl. innvirkning på salgssummen til en 4-5 år gammel Tesla på bruktmarkedet.

Setter pris på innspill, takker.

Daniel_0007

Solgte nylig en 6 år gammel model 3 med ppf i front, vil ikke si det hjalp noe særlig på salget dessverre.
Personlig vil jeg anbefale det men regn med at mange vil treffe ruta og.
Neste bil har jeg bestemt for heller å bruke penger på lakkforsegling, ja hjelper ikke mye men lettere å holde bilen ren.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

turfsurf

Jeg liker å bruke PPF på panser, støtfanger og forskjermer, men tviler på at det har mye å si for salgsverdien. Sykt digg å slippe å tenke på steinsprut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Jeg synes også det er sykt digg å slippe å tenke på steinsprut. Har ikke PPF, jeg bare sluttet å tenke på det.  ;D
'21 3LR

Handyman

Samme her. Sparer i tillegg veldig mye på det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Tåler PPF mye mer steinsprut enn lakkert metall? Eller ser det raskt stygt ut?
På samme måte som jeg ikke gidder å sitte i sofaen hjemme med beskyttelsesplast for at den skal se fin ut om 5 år, så gidder jeg ikke kjøre rundt med PPF  ;)
Hørte om en som skrapte borti bilen, og hadde PPF. Da måtte han først ta vekk PPF, så måtte han fikse og lakkere lakken, og så måtte han montere ny PPF. Kostet en del, men blir vel kanskje samme egenandel på forsikringen uansett?

Tipper det er veldig avhengig av hvilke veier en kjører mye på om det er lurt eller ikke. På sørvest-landet, hvor en strør sand sjeldent, har jeg ikke hatt behov for PPF. Har kjørt 110.000 km med min Model Y, og ikke særlig merker.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 26. jan 2026, kl. 14:01Tåler PPF mye mer steinsprut enn lakkert metall? Eller ser det raskt stygt ut?
På samme måte som jeg ikke gidder å sitte i sofaen hjemme med beskyttelsesplast for at den skal se fin ut om 5 år, så gidder jeg ikke kjøre rundt med PPF  ;)
Hørte om en som skrapte borti bilen, og hadde PPF. Da måtte han først ta vekk PPF, så måtte han fikse og lakkere lakken, og så måtte han montere ny PPF. Kostet en del, men blir vel kanskje samme egenandel på forsikringen uansett?

Tipper det er veldig avhengig av hvilke veier en kjører mye på om det er lurt eller ikke. På sørvest-landet, hvor en strør sand sjeldent, har jeg ikke hatt behov for PPF. Har kjørt 110.000 km med min Model Y, og ikke særlig merker.

Ppf stopper som regel steinsprut, hvis ppf revner litt så kan man reparere med varmepistol men ja herk å fikse bulk etter ppf men ppf kan og hjelpe hvis noen skraper borti bilen så kan hende ppf kun blir ødelagt og ikke lakken under.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Olav Haraldson

Takk for svar. Hvis ikke PPF har mye å si på salgsverdien, så tror jeg at jeg skipper PPF. Det er ikke billig akkurat, især for en Model 3 AWD som i utgangspunktet ligger på under 500 000 kr.

Tror jeg holder meg til keramisk lakkforsegling. :)

turfsurf

Betalte 16500,- for XPEL på frontfanger, forskjermer og panser på vår Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Olav Haraldson på man 26. jan 2026, kl. 19:19Takk for svar. Hvis ikke PPF har mye å si på salgsverdien, så tror jeg at jeg skipper PPF. Det er ikke billig akkurat, især for en Model 3 AWD som i utgangspunktet ligger på under 500 000 kr.

Tror jeg holder meg til keramisk lakkforsegling. :)
Enig. Ved salg vil du nok aldri få igjen det du betalte for PPF. Altså det lønner seg ikke. Det er dog fint for de som ønsker ro i sjelen med tanke på steinsprut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

PPF når du skal bytte farge på bilen. Ellers det som er gøy med blank folie er når den skal av, og du drar med deg lakk. De fleste må uansett levere inn bilen for å få det gjort da det ikke bare er å finne en kant og rive løst.

Ellers har du bare enda en kostbar ting som steinspruten vil slå hull på. Spar heller pengene og bruk de på steinsprutfylling hvis det blir for galt spør du meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA