"Sjokktall: Halvparten ikke godkjent"

Startet av Motorwatt, lør 24. jan 2026, kl. 10:27

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 26. jan 2026, kl. 12:53
Sitat fra: Handyman på søn 25. jan 2026, kl. 19:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 25. jan 2026, kl. 16:02På Tesla Model Y er det jo ikke to firkanter å sammenligne - det er 100-vis av firkanter i ulikt mønster, såkalt Matrix.
Det er jo nærlys som sjekkes og det har en klar avgrensning i topp. matriselys har ingen betydning i denne sammenhengen.

Da har ikke du sett en Model Y som lyser opp veggen foran deg med nærlys.
Øhhh... JO. Det er en klar og tydelig horisontal avgrensing av nærlysene som man lett kan justere dem etter. Jeg har gjort det med flere Yer. Veldig lett faktisk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på man 26. jan 2026, kl. 13:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 25. jan 2026, kl. 16:02På Tesla Model Y er det jo ikke to firkanter å sammenligne - det er 100-vis av firkanter i ulikt mønster, såkalt Matrix.
Det er jo nærlys som sjekkes og det har en klar avgrensning i topp. matriselys har ingen betydning i denne sammenhengen.

Øhhh... JO. Det er en klar og tydelig horisontal avgrensing av nærlysene som man lett kan justere dem etter. Jeg har gjort det med flere Yer. Veldig lett faktisk.

På min Model Y er det ikke bare to firkanter, som nevnt. Jeg har ganske mange, som f.eks. dette tilfeldige bildet på webben viser. Er jo klart det går an å kalibrere, men det er ikke bare to firkanter.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 26. jan 2026, kl. 14:08

På min Model Y er det ikke bare to firkanter, som nevnt. Jeg har ganske mange, som f.eks. dette tilfeldige bildet på webben viser. Er jo klart det går an å kalibrere, men det er ikke bare to firkanter.
Se min markering i bildet. Venstre lykt er markert med rød strek og høyre lykt er markert med grønn strek. Her kan man lett se at høyre lykt er justert litt høyere enn venstre lykt. "Trinnet" er en erstatning for den tidligere skrå avblendingen for mer lys på siden av veien. Sideveis så justerer man slik at trinnet lyser opp høyre side av kjørefeltet, og ikke blender motgående trafikk. Sjekkes lett på en mørk og lang rett slette. For meg er dette veldig tydelig og klart, og veldig lett å justere.

Syklist

Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på ons 28. jan 2026, kl. 08:5344% underkjent av Tesla 2021 modeller i Norge:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8pBPm2/vegvesenet-tesla-biler-faar-mest-stryk-paa-eu-kontroll

Nesten overrasket at ikke 100% stryker hvis alle blir utlevert fra fabrikken med et høyrelys som peker ut og opp.

Øyvind.h

For medtrafikanter er det ikke bare feiljustert lys som er problemet. Straks lykteglasset på Model Y blir litt møkkete, blir det kraftig lysblødning og blending av møtende trafikk. Antakelig på grunn av lyktens utforming.

Møkk regner jeg med de vasker bort på EU-kontrollen slik at det er et problem langs veien og ikke på en kontroll.

For ordens skyld - ekstra blending pga møkkete glass er ikke et isolert Tesla-problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på ons 28. jan 2026, kl. 10:46For medtrafikanter er det ikke bare feiljustert lys som er problemet. Straks lykteglasset på Model Y blir litt møkkete, blir det kraftig lysblødning og blending av møtende trafikk. Antakelig på grunn av lyktens utforming.

Møkk regner jeg med de vasker bort på EU-kontrollen slik at det er et problem langs veien og ikke på en kontroll.

For ordens skyld - ekstra blending pga møkkete glass er ikke et isolert Tesla-problem.
Det er en generell utfordring for alle biler med konsentrert lysstråle. Jo mer konsentrert, desto mer vil skitt på lykteglass forstyrre lysbildet.

Radial

Sitat fra: Handyman på ons 28. jan 2026, kl. 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på ons 28. jan 2026, kl. 10:46For medtrafikanter er det ikke bare feiljustert lys som er problemet. Straks lykteglasset på Model Y blir litt møkkete, blir det kraftig lysblødning og blending av møtende trafikk. Antakelig på grunn av lyktens utforming.

Det er en generell utfordring for alle biler med konsentrert lysstråle. Jo mer konsentrert, desto mer vil skitt på lykteglass forstyrre lysbildet.

Og desto mindre effekt har lyset der det trengs🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på ons 28. jan 2026, kl. 17:37
Sitat fra: Handyman på ons 28. jan 2026, kl. 10:49

Og desto mindre effekt har lyset der det trengs🙈

Ja, kunne godt tenkt meg en LED-bar på min Model Y når det er litt grapsevær på mørk, svingete landevei.

OlaM

Kunne tenkt meg varme i lykteglassene og lyktespyler. Har en sprayflaske med vindusspylervæske jeg pleier å ta det grøvste med.
'21 3LR

Silkefot

EU kontroll hos NAF på min i går, kjørt 89000, ingen feil. Fikk en kommentar om at bremsene var nære grensen på 25% rust og på at foringene bak, som viser seg å være en svakhet, begynte å slarke hos meg også, men altså ikke utenfor det NAF mener er akseptabelt.

Blir nok snart garantiutløpstest hos NAF frem mot sommeren og et påfølgende besøk hos Tesla
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Handyman

Sitat fra: Silkefot på I går kl. 07:56Fikk en kommentar om at bremsene var nære grensen
Gensen for rust på skivene, eller slitasje på klosser?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Silkefot på I går kl. 07:56EU kontroll hos NAF på min i går, kjørt 89000, ingen feil. Fikk en kommentar om at bremsene var nære grensen og at foringene bak som viser seg å være en svakhet begynte æ slarke hos meg også men altså ikke utenfor det NAF mener er akseptabelt.

Blir nok snart garantiutløpstest hos NAF frem mot sommeren og et påfølgende besøk hos Tesla

Du må bare huske å få den inn før du ruller 100.000. Etter 100.000 er det ingen nåde eller goodwill... Holdt på å si at du bør kjøre en del turer på skrått over fartshumper for å få den over grensen.
PS: Dersom du en eller annen gang må betale selv for det så er det mulig å bare skifte 1 foring på hver side, som pleier å ryke, men Tesla ønsker å skifte hele Spider'en, som inneholder 5 foringer, noe som sikkert er fornuftig, utenom at det blir over 20.000 til sammen for begge sider.

Lucaria

Sitat fra: Handyman på man 26. jan 2026, kl. 14:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 26. jan 2026, kl. 14:08

Se min markering i bildet. Venstre lykt er markert med rød strek og høyre lykt er markert med grønn strek. Her kan man lett se at høyre lykt er justert litt høyere enn venstre lykt. "Trinnet" er en erstatning for den tidligere skrå avblendingen for mer lys på siden av veien. Sideveis så justerer man slik at trinnet lyser opp høyre side av kjørefeltet, og ikke blender motgående trafikk. Sjekkes lett på en mørk og lang rett slette. For meg er dette veldig tydelig og klart, og veldig lett å justere.

"For meg er dette veldig tydelig og klart, og veldig lett å justere. "

Det kan det absolutt vare, men du må tenke deg in i situasjonen at mange aldrig gjort dette før. Hvordan skal man da vite om høyre skal ned eller venstre skal opp f.eks?

Jeg personlig har kun hatt begagnede biler før og de har jo vart på EU hvertfall en gang allerede så jeg har aldrig trengt å lære meg dette. Når jeg nå kjøpte Tesla ny som første nybil så hade jeg ingen anelse om at dette var noe jeg burde lære meg for å så utføre selv, jeg antok dette var innenfor rammene fra fabrikk akkurat som jeg antar andre systemer som handler om sikkerhet er innenfor godkjente parametrer.

For min del så er det først nå og på dette forum som jeg "lært" at lys kan vare feiljusterte fra fabrikk, dette visste jeg ikke om før.

Jeg kan gjerne lære meg justere lysene, men må igentlig finne ett innegarasje og betale parkering og bruke den veggen da vi ikke har noen vegg her hjemme som egner seg og jeg ser ikke noen i nærheten der jeg kan gjøre dette heller så t.o.m det er faktisk litt av en utfordring for meg.

Handyman

Hvis du ikke blir blinket på og du ser langt nok frem med nærlys (lett å se på snødekte veier) så trenger du antakelig ikke gjøre noe som helst.

Hvis du mistenker at lysene er for høye så justere du ned et par hakk og ser om det hjelper. Blir de for lave så ser du det!! Det er absolutt ikke rakettforsking.

Hvis du vil sjekke innendørs mot en vegg så går det helt fin om det er gratis parkering der .... det blir ikke bedre resultat om du betaler ;-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA