"Sjokktall: Halvparten ikke godkjent"

Startet av Motorwatt, lør 24. jan 2026, kl. 10:27

« forrige - neste »

Motorwatt

I Danmark ruller det 46.700 eksemplarer av Model Y, og i 2025 var årgang 2021 inne til sin første periodiske kjøretøykontroll. Totalt 2394 Model Y var til innkalt – og nesten halvparten ble ikke godkjent ved første visning.

https://www.abcnyheter.no/livsstil/sjokktall-halvparten-ikke-godkjent/1391819

Breezec

Ja dette har jo direkte sammenheng med at man ikke har faste servicer. Heller betale de 1290,- man uansett må betale på eu-kontroll enn 10k i unødige servicer slik at sånt kanskje oppdages før kontroll tenker nå jeg.

Når jeg kjørte VW/Audi tidligere tok jeg alltid eu-kontroll i forbindelse med en service. Da er jo det helt umulig at man får feil siden service blir tatt av samme folka før de utfører eu-kontrollen. Jeg ser at f.eks ID.4 har service hvert andre år, som vil perfekt treffe eu-kontroll.
2026 Model 3 Performance

Rosstopher

Ja, spørsmålet er vel hva man foretrekker: at feil oppdages på EU-kontroll, eller å bruke mye tid og penger før EU-kontroll for å oppdage feil.

Det hadde vært mer interessant å vite hvor mange feil bilene har i løpet av de første 4 årene enn å vite på hvilken måte de blir oppdaget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Silkefot

Slark i hjuloppheng og styring, bremseproblemer (antagelig rust) og feiljusterte lykter kan jo potensielt føre til et problem før du tar EU kontroll. Sånn sett hadde det vært greit å fikset det så fort det oppstår. Borsett fra rust på bremsene har jeg ikke merket noe av de andre punktene så det blir spennende på kontrollen jeg må ta om noen uker
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Handyman

Jeg fikk toerfeil på hjuloppheng begge sider bak (gummiforing). Ingenting å merke, ikke skeivslitte dekk. Ingen ulyder el. Ble byttet på garanti (selvfølgelig).
En gjenganger i følge verkstedet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Håvar

Jeg tenkte å la Tesla ta første PPK neste år så spent på hva de finner.
Mange sier at Tesla ikke har serviceintervaller, men det stemmer ikke helt.
Feks for Model Y anbefaler Tesla at
  • Bremsevæskens tilstand sjekkes hvert 4. år (skift ut etter behov)*.
  • Kupéluftfilteret skiftes ut hvert 2. år.
  • HEPA- (2 stk.) og karbonfiltre (2 stk.) skiftes ut tredjehvert år.
  • Viskerblader skiftes ut årlig.
  • Rengjør og smør bremsekaliperne årlig eller etter 20 000 km (12 500 miles) i områder der veiene saltes om vinteren.
  • Roter dekkene etter 10 000 km eller hvis forskjellen på slitebanedybden er 1,5 mm eller større (det som kommer først)

Hører stadig noen si "Tesla trenger ikke service" så at feilraten er så høy som den er på PKK overrasker meg ikke. Bilen jeg hadde før(VAG) fikk byttet noen deler på garanti i forbindelse med 2- og 4-årsservice, men dette var motordeler så ville ikke slått ut på pkk uansett.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Breezec

Disse punktene du nevner om servicebehov hos Tesla kan man gjøre selv. Ingen punktene gir feil på eu-kontroll. Har man bilen inne for bytte av kupeluftfilter, blir ikke resten av bilen gjennomgått.
Men ta helst eu-kontroll hos Tesla, det gjør alt mye enklere med tanke på at feil rettes på garanti. Feiljustert lykt f.eks ville man aldri fått feil på hvis man tok sjekken der, den hadde bare blitt justert uten anmerkning.
2026 Model 3 Performance

OlaM

Det jeg synes er mest rart at det er så veldig mange sløve sjåfører som kjører rundt med sånne lykter  :o i fire år. Du ser det i refleksen på veggen, du blir blinket på, du ser de to halvdelene av veien foran deg er forskjellig opplyst...men neida, tut og kjør.
'21 3LR

Jejl

Når jeg hadde Kangooen på EU-kontroll avtalte jeg med dem at hvis de fant feil de kunne fikse med en gang som kostet under 2000 kr, så kunne de bare gjøre det uten å kontakte meg.

Det eneste som ble gjort var å skifte en lyspære.
Greit å slippe å gå tilbake for etterkontroll får småting.

Håvar

Sitat fra: Breezec på lør 24. jan 2026, kl. 18:25Disse punktene du nevner om servicebehov hos Tesla kan man gjøre selv. Ingen punktene gir feil på eu-kontroll. Har man bilen inne for bytte av kupeluftfilter, blir ikke resten av bilen gjennomgått.
Men ta helst eu-kontroll hos Tesla, det gjør alt mye enklere med tanke på at feil rettes på garanti. Feiljustert lykt f.eks ville man aldri fått feil på hvis man tok sjekken der, den hadde bare blitt justert uten anmerkning.

Nei det er greit nok. Jeg valgte å ta smøring av kalippere hos Tesla sist vår for å slippe jobben selv. Da kommenterte de at skiver så bra ut og ingen merkbar slark i opphenget. De bemerket riktignok at det var en ørliten boble i skinnet på rattet der venstre tommel hviler så de skiftet det på garanti.

Selvfølgelig sjekker de ikke understell og lykter om en er inne for å bytte filtere. Poenget mitt er at dersom bilen kommer inn for én eller annen service er det mulig verkstedet oppdager feil eller avvik. Om en ikke kommer inn til service oppdages det i alle fall ikke

Hos de fleste merker er en del av servicen "inspeksjon". Dvs en betaler for at de skal se etter potensielle feil. Det kan en selvfølgelig betale tesla for å gjøre også, men du må be om det

Min erfaring med den type inspeksjon er at verkstedet(Møller) er veldig ivrige på å finne feil som følge av slitasje/ytre forhold og ikke så hissige på å undersøke typiske garantifeil
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på søn 25. jan 2026, kl. 09:18Det jeg synes er mest rart at det er så veldig mange sløve sjåfører som kjører rundt med sånne lykter  :o i fire år. Du ser det i refleksen på veggen, du blir blinket på, du ser de to halvdelene av veien foran deg er forskjellig opplyst...men neida, tut og kjør.

Det kommer jo litt an på hvordan lysene lyser feil. Når en får en flunk ny bil, veien blir lyst opp ok og ingen blinker, så kommer en ikke på å be Tesla sjekke lysene. Det er ikke heller nødvendigvis enorm forskjell mellom høyre og venstre lys før en får anmerkning. På Tesla Model Y er det jo ikke to firkanter å sammenligne - det er 100-vis av firkanter i ulikt mønster, såkalt Matrix. På min bil lyste det ganske mye opp til høyre , jeg tenkte det var en feature for å se veiskilt og elg. Men det var jo ikke ukjent for meg at det var mye feilinnstilte lys visste jeg, så litt sløvt var det gjerne. Ble feil på EU-kontroll.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 25. jan 2026, kl. 16:02På Tesla Model Y er det jo ikke to firkanter å sammenligne - det er 100-vis av firkanter i ulikt mønster, såkalt Matrix.
Det er jo nærlys som sjekkes og det har en klar avgrensning i topp. matriselys har ingen betydning i denne sammenhengen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på søn 25. jan 2026, kl. 19:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 25. jan 2026, kl. 16:02På Tesla Model Y er det jo ikke to firkanter å sammenligne - det er 100-vis av firkanter i ulikt mønster, såkalt Matrix.
Det er jo nærlys som sjekkes og det har en klar avgrensning i topp. matriselys har ingen betydning i denne sammenhengen.

Da har ikke du sett en Model Y som lyser opp veggen foran deg med nærlys.
Tesla Model Y                         2021-

terje3105

Alle eldre modeller av model Y har feiljustert høyre kjørelys.
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Sitat fra: terje3105 på man 26. jan 2026, kl. 13:43Alle eldre modeller av model Y har feiljustert høyre kjørelys.
Mener du kanskje nærlys?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA