Bremser som "henger" etter parkering over natta

Startet av goggo, lør 24. jan 2026, kl. 10:18

« forrige - neste »

goggo

Model3 2019 AWD, gått ca 135.000 km nå.
Bilen fikk nye skiver og klosser både foran og bak for ca et år siden, med 120.000 km på telleren.

Helt siden de nye bremsene ble montert har jeg opplevd at bremsene henger ved oppstart noen ganger, det skjer mest ved kaldt eller fuktig vær.
Nå i det siste synes jeg det har blitt værre, og når bilen sto i 4 uker (innendørs men kaldt) i vinter måtte jeg tråkke virkelig hardt på pedalen for å dra den i gang igjen.

Bremsene ellers virker helt fint, og den drar ikke til siden eller noe.

Er dette normalt/vanlig?

Jeg har bestilt time for bremseservice/sjekk på det lokale Mekonomen verkstedet til uka, lurte bare på om noen har erfaringer med dette.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Breezec

Slik har det vært på alle Teslaene jeg har hatt siden 2014, så jeg vil si det er normalt. Det hjelper at man bremser litt før man parkerer slik at skivene ikke er kalde og våte. Spesielt etter bilvask er det lurt bremse litt, da ruster skivene ekstra fort siden det ligger igjen såperester.
2026 Model 3 Performance

goggo

Takk, Takk. :)
Må bli flinkere til å sette bilen i fri og bremse litt innimellom skjønner jeg..

mvh
Hugo

turfsurf

Er slik på i4en vår og. Parker med fuktige bremser så smeller det skikkelig når man starter. i4en er om noe verre en Teslaene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

En liten hilsen her til alle de som sier at dette med bremseheng er vanlig på alle Tesla...
Etter at jeg tok bremseservice på mitt lokale Mekonomen verksted for 2 uker siden har problemet forsvunnet helt, og ikke en eneste gang har jeg hatt dette smellet fra forbremsene når jeg tar ut bilen om morgenen.

Så kanskje årsaken til at dette er "normalt" på Tesla er at vi ikke tar bremseservice ofte nok? :)
Jeg skal i alle fall ta årlig bremseservice på min Model 3 fra nå av.

Mvh
Hugo

peby

Er nok ikke så dumt å ta en bremseservice. Jeg har hatt det gående på fossilbilen en stund, men nå har det begynt å fryse helt fast så den får seg en runde om kort tid.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA