Keramisk lakkforsegling og rustbehandling på Tesla - verdt utgiftene?

Startet av Olav Haraldson, fre 23. jan 2026, kl. 18:33

« forrige - neste »

Olav Haraldson

Hei,

Har en Highland Model 3, og vil gjerne at den skal holde seg best mulig - især med tanke på å selge den etter 3-5 år for best mulig pris.

Ser mye reklame for steder som tilbyr keramisk lakkforsegling og rustbehandling under bilen. Er det verdt utgiftene?

Tesla har hatt et frynsete rykte mht. rust og tynn lakk. Har dette bedret seg, slik at disse behandlingene ikke lenger er "nødvendig"?

Jeg spurte et par som jobbet hos Tesla, og de sa at de ikke brydde seg med disse tingene. Han jeg snakket med påstod ingen Tesla-ansatte i Norge bruker rustbehandling (så vidt han visste om).

Jeg tenker at de som jobber hos Tesla bytter ut bilen ganske ofte, og har ikke samme bilen lenge nok til at dette blir verdt å bry seg med. Men det blir spekulasjon fra min side...

Hva tenker dere?

Takker!

Motorwatt

SitatEr det verdt utgiftene?

Neppe. Du får nok ikke mere for bruktbilen fordi bilen din har dette. Muligens lettere å selge, men at den øker i verdi har jeg lite tro på.

terje3105

Det har nok ikke noe å si for innbytteprisen, men bilen blir enklere å holde ren og pen.

Rustbehandling har jeg aldri tenkt å ta.
Min gamle Leaf var rustbehandlet da den kom til Norge. Det var elendige greier, mer guffe på innsiden av felgene enn på understellet.
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Olav Haraldson

Jeg har avtalt en keramisk forsegling neste helg, og satser på det - men vurderer da å skippe rustbehandling.

Takker!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA