Installere en 5 år gammel ubrukt EASEE HOME ladestasjon eller kjøpe ny?

Startet av Nettulf, fre 23. jan 2026, kl. 12:38

« forrige - neste »

Nettulf

Hei!

Har en EASEE HOME ladestasjon som av ulike grunner har blitt liggende ubrukt i hyllen. Dette er altså den første typen som hadde mye styr med dokumentasjon og godkjenning en periode, men skal vel forsåvidt fungere greit nå.

Har nå fått to el-biler i stedet for en, så behovet for lading er ikke lengre dekket på andre måter. Så må få montert en skikkelig ladestasjon hjemme.
Spørsmålet da er om man skal ta utgiften med å kjøpe en helt ny ladestasjon for å få garanti på denne, eller bare montere den gamle men ubrukte?
Utgiftene til selve installasjonen vil jo være større enn prisen for selve ladeboksen, så det er kanskje en risiko med å få montert noe som er utenfor garanti.
Noen tanker rundt dette hva som er å anbefale?

RJK

Innstaller denne, du kan i værste tilfelle bare bytte enhet til en nyere Easee ved å hekte av den gamle og sette på den nye mot koblingsplata som må monteres av elektrikeren ved installasjon av boks.

Men ny boks kan du hekte på uten å bruke elektriker!

Bare sjekk med elektriker at hen ikke er tverr og nekter å installere den gamle, ubrukte!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Nettulf

Bare en liten oppdatering herfra...

Var ikke så villige når det gjaldt å montere gammel lader nei.
Men så fikk jeg overraskende god service da jeg henvendte med til Easee for å høre om dette med dokumentasjon og godkjenning.
Så det endte med at jeg skulle få tilsendt en ny ladestasjon og så sende den gamle ubrukte i retur.
Må si det var utrolig god service, så er godt fornøyd!

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Kan vær den var av den gamle typen som trengte oppdatering etter at de ble stoppet av "EU kontrollen" for et par år siden.. Uansett kjempe fin service, det skal de ha. (men det var du inne på ser jeg nå..)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA