Hvor stor ulempe er høy kilometerstand ved kjøp av brukt elbil?

Startet av kenneho, lør 17. jan 2026, kl. 09:14

« forrige - neste »

kenneho

Hei.

Vi vurdere å kjøpe brukt elbil – gjerne f.eks. en VW ID.4 – men ser at for vårt budsjett må det være en 4-5 år gammel variant som har gått pluss minus 150.000 kilometer. Hva slags utgifter og andre ulemper må jeg regne med på en slik elbil? Noen tanker:
  • Batterikapasiteten vil nok ha tapt seg noe, og har lest at mange beregner opptil f.eks. 10% tap i hele levetiden.
  • Pga færre bevegelige deler vil kanskje selve motoren være mindre slitt enn en tilsvarende fossilbil
  • Går vi for VW eller andre på MEB-plattformen vil kanskje enkelte type reparasjoner (f.eks. batteri) være noe billigere enn for andre bilmerker, og kanskje også rest-verdien om noen år være tilsvarende høyere enn elbiler uten slik modulær plattform

Kom gjerne med flere innspill som bør med i vurderingen vår om et slikt kjøp. 

turfsurf

Det er i hvert fall lurt å kjøpe bil som det er solgt mange av, da kan man lett finne brukte deler ved behov. Og så får man batteri og motorhavari forsikring opp til 200k km, som jo dekker de dyreste delene. Ellers er det jo lurt å unngå biler med dyre slitedeler, f.eks kommer mange biler med unødvendig store felger, som gjør dekk veldig dyre. Koster fort 20k å bytte fire dekk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Alt over 19» er dyrt.
Mange har også dyre bremser.
Eks BYD Tang(foran)

vinterdekk

Visst dere finner en VW ID.4 som fortsatt har litt fabrikkgaranti igjen (noen har utvidet garanti til 150.000 km), så er det nok lurt med en garantiutløpstest.  Eksempel: https://elbil.no/medlemsfordeler/test-ved-garantiutlop/

Om man kjøper brukt fra merkeforhandler, så er det nok lurt å spørre om verkstedhistorikken (om de gir ut den vet jeg ikke). Mine to VW ID.4 eierskap har tilsammen mange garantiutbedringer, men utenom skjevslitte sommerdekk på en bil, så har jeg ikke opplevd alvorlige feil som har gjort meg nervøs for å bli stående i veikanten.

Er enig i at 19 tommer hjul er å foretrekke, ser ingen poeng med 20 og 21 utenom utseende. Dekk er forbruksvare og det er dyrere å erstatte dekk til store felger.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

kenneho

edyrli

Du har to ting som påvirker batteriets levetid. Eller sånn sett flere som lading og temperatur. Men om vi bare ser på tid og bruk. Så påvirker tid battiet gjerne mer enn bruk. Dvs et 10 år gammelt batteri med 50.000 km har mistet mer kapasiet enn et 4 år gammelt batteri med 150.000 km. Men jeg må lete litt etter kilder for å beskrive dette nøyaktig.

En annen faktor virker å være foringer og hjuloppheng. Pga vekten sliter mange elbiler mer på foringer og hjuloppheng så vær litt ekstra obs på dette om du kjøper en bil med høy km.

Ta gjerne en NAF Bruktbiltest med batteritest.

Elektrisitetsbil

Hvor relevante er egentlig slike batteritester, utover å måle den generelle degraderingen? Det er vel flere på YT med elbil-kanalen sin som opplever at selv nyere elbiler med sin 100 % batterihelse får fatale feil 'over natta', bla annet The Ioniq Guy med sin nye Ioniq 5, og det er vel en danske som også opplever at batteriet på den relativt nye ID4'n hans ikke holder mål, og ble møtt med arroganse. Jeg prøver å unngå slike fortellinger på YT. Det er deprimerende mtp fremtiden for mine egne elbiler.
Jeg mener at elbiler skulle hatt vesentlig bedre/lenger garanti enn 8 år, og mist 10 år med feks 70 % SOH, 12 år med 60 % SOH, og 15 år garanti mot knekte enkelt-celler/moduler som skulle kunne byttes ut, slik elbil-bransjen proklamerte ved  elbilenes inntog. (og som regel ikke gjøres utenfor dagens garanti-tid ettersom det er så himla dyrt for bileier)

RJK

Sitat fra: Elektrisitetsbil på tir 20. jan 2026, kl. 08:18Hvor relevante er egentlig slike batteritester, utover å måle den generelle degraderingen?
Å få sjekket at alle celler er OK, og ikke at det er enkeltceller som kan indikere et kommende problem, er vel en stor bonus.

Det hindrer selvsagt ikke at et batteri kan ta kvelden sånn helt plutselig, men kan finne feil/svakheter før man selv opplever/oppfatter dette...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA