Toyota skal øverst på pallen

Startet av elbil.no, tor 15. jan 2026, kl. 12:00

« forrige - neste »

elbil.no

Toyota skal øverst på pallen

Endelig har Toyota flere elbiler å selge. De hevder at de skal stå øverst på pallen i konkurransen om flest solgte biler, når året er omme.

ToWalkOrDrive

...hadde bare BZ4X hatt 16 kWh større batteri og 16 cm lengre bagasjerom....
Tesla Model Y                         2021-

syklisten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 16. jan 2026, kl. 09:24...hadde bare BZ4X hatt 16 kWh større batteri og 16 cm lengre bagasjerom....

BZ4X Touring er 14cm lengre enn ordinære BZ4X (men ikke alt dette er i bagasjerommet, dessverre).
Bagasjerommet er 148 liter større da, så det er jo topp.
Dessverre har batteriet bare økt med 1,6kWh. De skulle ha hørt på deg, så hadde de ikke satt kommaet feil ;-)

Blir sannsynligvis vår neste familiebil tross batteristørrelsen.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: syklisten på fre 16. jan 2026, kl. 10:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 16. jan 2026, kl. 09:24...hadde bare BZ4X hatt 16 kWh større batteri og 16 cm lengre bagasjerom....

BZ4X Touring er 14cm lengre enn ordinære BZ4X (men ikke alt dette er i bagasjerommet, dessverre).
Bagasjerommet er 148 liter større da, så det er jo topp.
Dessverre har batteriet bare økt med 1,6kWh. De skulle ha hørt på deg, så hadde de ikke satt kommaet feil ;-)

Blir sannsynligvis vår neste familiebil tross batteristørrelsen.

Hadde glemt den versjonen. Når begynner de å levere i Norge? Ser den har 33% mer bagasjeplass enn vanlig BZ4X og forvarming/raskere lading av batteri. Ser jo veldig lovende ut.

Radial

BZ4X Touring har nok på papiret det meste som trengs for å lykkes i Norge.
Når 2021 Y'en skal byttes i 2028 (1år igjen av batteri& drivverksgaranti), er nok denne på lista med 9+5 åring i baksetet😄👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Toyota har en sterk line-up for -26. Greier de å levere så blir jeg ikke overrasket om Toyota troner på salgstoppen når året er omme. Med mange Toyota trofaste sulteforet på elbil så får vi fort en ketchup effekt dette og neste år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søn 18. jan 2026, kl. 09:43Toyota har en sterk line-up for -26. Greier de å levere så blir jeg ikke overrasket om Toyota troner på salgstoppen når året er omme. Med mange Toyota trofaste sulteforet på elbil så får vi fort en ketchup effekt dette og neste år.
Ja, mange som har høye forventninger til Toyota. Mange som har forhåndsbestilt Urban Cruiser selv om den virker skuffende som elbil. Hørte nylig en drosjesjåfør si at Toyota kan hybridbiler så derfor kan de lage elbil. Hvor lenge lenge varer illusjonen om at Toyota er gode med hybridbiler og også gode på elbiler? Største argumentet for Toyota er vel fortsatt at de bryr seg om kundene og service. Hadde de vært litt tidligere ute med å lage elbiler så hadde de gjort rent bord.

Ser at Subaru også gir ti års garanti nå, det er bra, for de var litt mindre kjipe med standardutstyr når jeg sist sammenlignet BZ4X og Solterra.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søn 18. jan 2026, kl. 11:15Største argumentet for Toyota er vel fortsatt at de bryr seg om kundene og service. Hadde de vært litt tidligere ute med å lage elbiler så hadde de gjort rent bord.
Akkurat. Toyota har ett godt rykte for service og kundebehandling, samt ett problemfritt bilhold. Da trenger ikke bilene deres være de beste i hver kategori, bare "gode nok".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: vinterdekk på søn 18. jan 2026, kl. 11:15
Sitat fra: turfsurf på søn 18. jan 2026, kl. 09:43Toyota har en sterk line-up for -26. Greier de å levere så blir jeg ikke overrasket om Toyota troner på salgstoppen når året er omme. Med mange Toyota trofaste sulteforet på elbil så får vi fort en ketchup effekt dette og neste år.
Ja, mange som har høye forventninger til Toyota. Mange som har forhåndsbestilt Urban Cruiser selv om den virker skuffende som elbil.

Jeg er en av de "skyldige" som bestilte bilen vel vitende om at den lader sent og har skuffende rekkevidde, men ingen av delene utgjør noe stort problem for oss som bil nummer to, og de fordelene man har med bilen oppveier for disse. Ti års garanti er greit å ta med seg, fornuftig pris, brukbar komfort, fornuftig innredning og kvalitet i bil og service er ting som for min del veide tyngre ved valget. Ser på det som en bil vi skal beholde lenge. For meg er en bil først og fremst for transport, ikke hverken et discotek eller datamaskin.

vinterdekk

Sitat fra: arthur på søn 18. jan 2026, kl. 13:13
Ja, mange som har høye forventninger til Toyota. Mange som har forhåndsbestilt Urban Cruiser selv om den virker skuffende som elbil.

Jeg er en av de "skyldige" som bestilte bilen vel vitende om at den lader sent og har skuffende rekkevidde, men ingen av delene utgjør noe stort problem for oss som bil nummer to, og de fordelene man har med bilen oppveier for disse. Ti års garanti er greit å ta med seg, fornuftig pris, brukbar komfort, fornuftig innredning og kvalitet i bil og service er ting som for min del veide tyngre ved valget. Ser på det som en bil vi skal beholde lenge. For meg er en bil først og fremst for transport, ikke hverken et discotek eller datamaskin.

Ikke noe kritikk mot deg, er jo flott med en nummer to bil som kommer seg fram takket være god framkommelighet. Men med litt mer effektivitet og ladetid så kunne nok flere vurdert Urban Cruiser som nummer en bil. Istedenfor må Toyota eiere se til Yaris Cross feks.

arthur

Sitat fra: vinterdekk på søn 18. jan 2026, kl. 13:28

Ikke noe kritikk mot deg, er jo flott med en nummer to bil som kommer seg fram takket være god framkommelighet. Men med litt mer effektivitet og ladetid så kunne nok flere vurdert Urban Cruiser som nummer en bil. Istedenfor må Toyota eiere se til Yaris Cross feks.

Beklager om du misforstå mitt innlegg for jeg oppfattet det ikke som noen kritikk mot meg, kun mot enkelte ting med bilen som kunne, eller burde, ha vært bedre hvilket jeg ikke er uenig med deg i. Jeg har bestilt bilen med "åpne øyne" og vel vitende om de svakheter bilen har, men finnes det noen bil uten svakheter?

vinterdekk

Sitat fra: arthur på søn 18. jan 2026, kl. 15:20
Sitat fra: vinterdekk på søn 18. jan 2026, kl. 13:28

Beklager om du misforstå mitt innlegg for jeg oppfattet det ikke som noen kritikk mot meg, kun mot enkelte ting med bilen som kunne, eller burde, ha vært bedre hvilket jeg ikke er uenig med deg i. Jeg har bestilt bilen med "åpne øyne" og vel vitende om de svakheter bilen har, men finnes det noen bil uten svakheter?

Er vel ikke poenget om bilen er uten svakheter. Men om porteføljen til Toyota er god nok til å være på toppen av salgsstatistikken i 2026, slik Toyota hevder i artikkelen. De har i alle fall selvtillit.

syklisten

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 17. jan 2026, kl. 20:56Hadde glemt den versjonen. Når begynner de å levere i Norge? Ser den har 33% mer bagasjeplass enn vanlig BZ4X og forvarming/raskere lading av batteri. Ser jo veldig lovende ut.

Chatbot-en hos Toyota svarte meg at de første kundene får utlevert bil "våren 2026".
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: syklisten på man 19. jan 2026, kl. 13:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 17. jan 2026, kl. 20:56Hadde glemt den versjonen. Når begynner de å levere i Norge? Ser den har 33% mer bagasjeplass enn vanlig BZ4X og forvarming/raskere lading av batteri. Ser jo veldig lovende ut.

Chatbot-en hos Toyota svarte meg at de første kundene får utlevert bil "våren 2026".

Det er bra. Den bør bli en storselger.

Radial

I lys av nye amerikanske MAGA sidekicks, kan dette også påvirke valget av bil for flere når nye BZ4X Touring er tilgjengelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA