Ioniq 5 - ESP: er den god?

Startet av Elsykkelogelbil, ons 14. jan 2026, kl. 08:43

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Hei!

Snøkaos i dag. Med nye Haakapelita piggdekk og snow mode kommer man fram med Ioniq 5 tross ikke verdens høyeste bakkeklarering.

Men en ting jeg merker meg, spesielt nå som vi har nye piggdekk som får best i test.

ESP-en i bilen, er den litt dårlig? Da vi hadde Skoda Octavia Scout opplevde jeg at den mye raskere grep inn.

Synes jeg ganske lett får sleng på bilen samtidig som den ellers mestrer fører helt  uproblematisk

Elektrisitetsbil

Sitat fra: Elsykkelogelbil på ons 14. jan 2026, kl. 08:43Hei!

Snøkaos i dag. Med nye Haakapelita piggdekk og snow mode kommer man fram med Ioniq 5 tross ikke verdens høyeste bakkeklarering.

Men en ting jeg merker meg, spesielt nå som vi har nye piggdekk som får best i test.

ESP-en i bilen, er den litt dårlig? Da vi hadde Skoda Octavia Scout opplevde jeg at den mye raskere grep inn.

Synes jeg ganske lett får sleng på bilen samtidig som den ellers mestrer fører helt  uproblematisk

Vanskelig å svare på. ESP vil ikke kunne oppheve naturloven som omhandler at et legeme vil beholde sin retning og fart  osv, så dersom føret ikke gir nok friksjon vil ESP aldri kunne redde deg, uansett hvor godt det er. Kanskje Skodaen din hadde andre forutsetninger for å slå inn?
Med min -25 Ioniq 5 N-Line er det umulig å fremprovosere en sladd ved forsvarlig hastighet, men kjører jeg fort nok inn i en sving på dårlig føre så tenker jeg det går til dundas uansett.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA