Taxi i Finnmark gikk tom for strøm

Startet av daktari, lør 10. jan 2026, kl. 10:07

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 20:13
Sitat fra: vinterdekk på fre 30. jan 2026, kl. 20:04
Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 19:38
SitatFøler at slike "corner-of-Norway-cases" pun intended, ikke har hatt fokus i media.
Helt uenig.

Bor 10.000 innbyggere i Sør-varanger kommune.

Det bor 55 000 innbyggere i den bydelen jeg bor i...

Det burde vært mye større fokus på ladeplasser for folk som bor i blokk i de store byene. Her merker vi stanken av diesel hver dag.

Blir jo whataboutism å dra den der. Hva om man gjør det bedre for alle?
Bedre at de i Varanger bruker dieselbiler så kan vi bruke skattepenger på infrastruktur der det er folk og miljøbelastning av trafikk faktisk merkes.
Nettopp!
Det er slik vi burde tenke. EV der det gir mest mening og hvis noen mener at EV funker til sitt bruk(kan primært lade hjemme), vær så god kjøp.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tor 05. feb 2026, kl. 18:26
Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 20:13
Sitat fra: vinterdekk på fre 30. jan 2026, kl. 20:04
Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 19:38
SitatFøler at slike "corner-of-Norway-cases" pun intended, ikke har hatt fokus i media.
Helt uenig.

Bor 10.000 innbyggere i Sør-varanger kommune.

Det bor 55 000 innbyggere i den bydelen jeg bor i...

Det burde vært mye større fokus på ladeplasser for folk som bor i blokk i de store byene. Her merker vi stanken av diesel hver dag.

Blir jo whataboutism å dra den der. Hva om man gjør det bedre for alle?
Bedre at de i Varanger bruker dieselbiler så kan vi bruke skattepenger på infrastruktur der det er folk og miljøbelastning av trafikk faktisk merkes.
Nettopp!
Det er slik vi burde tenke. EV der det gir mest mening og hvis noen mener at EV funker til sitt bruk(kan primært lade hjemme), vær så god kjøp.

Det sitatet hentet fra meg var ikke ment som at media burde ha skrevet mer eller mindre om slike "corner-of-Norway"-saker. Det var mer ment for å si at en naturligvis ikke kan lese så mye i media om hvilken bil en bør kjøpe i akkurat slike tilfeller, siden det er et ganske unikt tilfelle helt oppi hjørnet i Norge opp mot Russland. En bør se det i kontekst med hva jeg skrev videre:
"En bør nok både høste erfaringer fra sambygdinger, men og ta en titt på ulike vintertester, ref egen tråd her på forumet. Både Toyota BZ4X og Nissan Ariya er blant bilene med kortest rekkevidde og tregest lading. "

En Kia EV4, Volvo EX60, BMW iX3 Neue Klasse, Mercedes CLA og Audi A6 (Tesla Model Y / 3) med største batteri vil nok funke bra nok, som noen eksempler.

Skal en kjøre ofte med stor tilhenger 40 mil der oppe er nok bensin/diesel bedre.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Antar det også hjelper å bruke forvarming og/eller programmert avreisetid med tilkoblet ladeboks jevnlig, i perioder med minus tredve. Eventuelt bruke bilen, slik at batteripakken ikke blir for nedkjølt. Er ikke så kaldt hvor jeg bor i Troms, må kjøre på innlandet før vi kan oppleve så kalde temperaturer.

Fant dette i Nissan Ariya manualen, men det er vel tilfelle med andre NMC elbiler også (klarte ikke å finne noe i VW ID.4 brukermanualen):

SitatFor å unngå skade fra Li-ion-batteriet: Ikke oppbevar et kjøretøy i temperaturer under -25 °C i over sju dager. Hvis utetemperaturen er -25 °C eller mindre, kan Li-ion-batteriet fryse og det kan ikke lades eller gi strøm til å kjøre kjøretøyet. Flytt bilen til et varmere sted.

https://www.nissan.no/eierskap/nissan-instruksjonsboker/instruksjonsboker/iom/ariya/0fe0/e0/2025/forholdsregler-i-kaldt-vr-1.shtml

Men BMS skal vel beskytte batteriet mot ekstrem nedkjøling.

Bare som en kuriositet, Kia e-Niro i minus 40:

(Kanskje det er mye kobolt i e-Niro batteriet?)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på tor 05. feb 2026, kl. 21:44Antar det også hjelper å bruke forvarming og/eller programmert avreisetid med tilkoblet ladeboks jevnlig, i perioder med minus tredve. Eventuelt bruke bilen, slik at batteripakken ikke blir for nedkjølt. Er ikke så kaldt hvor jeg bor i Troms, må kjøre på innlandet før vi kan oppleve så kalde temperaturer.

Fant dette i Nissan Ariya manualen, men det er vel tilfelle med andre NMC elbiler også (klarte ikke å finne noe i VW ID.4 brukermanualen):

SitatFor å unngå skade fra Li-ion-batteriet: Ikke oppbevar et kjøretøy i temperaturer under -25 °C i over sju dager. Hvis utetemperaturen er -25 °C eller mindre, kan Li-ion-batteriet fryse og det kan ikke lades eller gi strøm til å kjøre kjøretøyet. Flytt bilen til et varmere sted.

https://www.nissan.no/eierskap/nissan-instruksjonsboker/instruksjonsboker/iom/ariya/0fe0/e0/2025/forholdsregler-i-kaldt-vr-1.shtml

Men BMS skal vel beskytte batteriet mot ekstrem nedkjøling.

Bare som en kuriositet, Kia e-Niro i minus 40:

(Kanskje det er mye kobolt i e-Niro batteriet?)

Jeg har en e-Niro som ser akkurat sånn ut. Jeg er strålende fornøyd, også om vinteren. Kjøpte den uprøvd som nr 2. bil, kun basert på tester, men har kjørt den mer enn Teslaen, siden jeg liker den så godt. Kult å se at touch-skjermene fortsatt er responsive ned til -39.
Han på videoen sier det sannsynligvis er et varmeelement, som gjør at batteriet ikke blir kaldere enn -25, sikkert for å unngå at det tappes / blir ødelagt.

Kanskje Ariya og har et sånt batterivarmesystem, siden det står 7 dager som maks for å stå utenfor i -25, og etter den tid så er gjerne batteriet tappet en del av varmeelementet? Aner ikke.

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 05. feb 2026, kl. 22:36Kanskje Ariya og har et sånt batterivarmesystem, siden det står 7 dager som maks for å stå utenfor i -25, og etter den tid så er gjerne batteriet tappet en del av varmeelementet? Aner ikke.

Vil jo tro at hovedbatteriet spiser sin egen energi for å holde seg i livet, ellers så ville det ha blitt mange ødelagte biler i Norge, Finland og Canada. Tjuefem minusgrader og kaldere er slettes ikke uvanlig i disse landene.

vinterdekk

Er forøvrig Elbilforeningens erfaring at de fleste elbiler starter ned til minus 40.

SitatElbilmodeller flest tåler temperaturer ned til 40 minusgrader før de nekter å starte, men kulde betyr at rekkevidden blir kortere enn på varme sommerdager.

Ikke meningen å opptre som bedreviter, men tar med de fem rådene fra artikkelen likesågodt.

SitatFem gode elbilråd for vinteren:

1. Forvarm bil og batteri før avreise
Lader du bilen fram til avreise, er batteriet varmere og du får lengre rekkevidde. Forvarmer du kupeen samtidig, slipper du å bruke energi fra batteriet til å varme opp bilen. Dette vil gi deg mange ekstra mil.

2. Unngå å hurtiglade når batteriet er kaldt
Om vinteren er det lurt å unngå å hurtiglade på starten av en kjøretur. Et kaldt batteri hurtiglader veldig sakte. Batteriet varmes opp når du kjører, men er det mange kuldegrader kan det ta lang tid før batteriet blir varmt nok til å lade raskere. Derfor er det lurt å lade på slutten av turen i stedet for å vente til dagen etter når bilen har blitt kald igjen.

3. Forvarm batteriet hvis du kan
Mange nyere elbiler gir deg muligheten til å forvarme batteriet før du hurtiglader. Noen modeller gjør dette automatisk når du planlegger et ladestopp i navigasjonssystemet, mens på andre modeller må du aktivere det manuelt.
Å forvarme batteriet spiser litt av batterikapasiteten til bilen din, men det henter du raskt inn, for du får mye kortere ladestopp.

4. Praktisk med ladebrikke når det er kaldt
Ladebrikken tæpper du like enkelt som et bankkort på hurtigladeren for å starte å lade. Da slipper du å knote med kalde fingre for å finne fram riktig app på telefonen din. Medlemmer i Elbilforeningen får tilsendt vår blå ladebrikke, som kan brukes på majoriteten av norske ladeselskaper i hele Norge.

5. Sjekk lufttrykket i dekkene
Har bilen din for lavt lufttrykk i dekkene, øker rullemotstanden og energiforbruket. Det gir deg kortere rekkevidde. Riktig luftrykk finner du i manualen til bilen din, eller på et klistremerke i døren.
Er det veldig kaldt kan lufttrykket gå betydelig ned. Derfor kan det være lurt å sjekke trykket på en bensinstasjon, dersom du ikke har automatisk varsling i bilen.

https://elbil.no/dette-gjor-kulda-med-elbilen-din/

Ingeniøren

Sitat fra: vinterdekk på fre 06. feb 2026, kl. 04:15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 05. feb 2026, kl. 22:36Kanskje Ariya og har et sånt batterivarmesystem, siden det står 7 dager som maks for å stå utenfor i -25, og etter den tid så er gjerne batteriet tappet en del av varmeelementet? Aner ikke.

Vil jo tro at hovedbatteriet spiser sin egen energi for å holde seg i livet, ellers så ville det ha blitt mange ødelagte biler i Norge, Finland og Canada. Tjuefem minusgrader og kaldere er slettes ikke uvanlig i disse landene.

Jepp - kjølvæsken som skal sirkulere tåler ikke det uendelige med kuldegrader.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

filtvet

Råd nr 5. Ikke bli syk i Finnmark om vinteren.

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på lør 10. jan 2026, kl. 15:32Har hørt at det skal være en bz4x, tidlige versjoner er jo kjent for å slite om vinteren.

Kom over en video fra Finland, der en 2022 og en 2026 bZ4X får «turtle mode» ved 8% SOC i -30 grader. Kanskje Hammerfest Taxien mistet tidlig effekt. Jeg kjører ikke så lavt, i alle fall ikke når det er skikkelig kaldt.  Hvor godt fungerer andre elbiler ved 8% SOC i sprengkulde?

(I alle fall positivt at 2026 modellen ladet raskere.)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på søn 08. feb 2026, kl. 19:11
Sitat fra: Daniel_0007 på lør 10. jan 2026, kl. 15:32Har hørt at det skal være en bz4x, tidlige versjoner er jo kjent for å slite om vinteren.

Kom over en video fra Finland, der en 2022 og en 2026 bZ4X får «turtle mode» ved 8% SOC i -30 grader. Kanskje Hammerfest Taxien mistet tidlig effekt. Jeg kjører ikke så lavt, i alle fall ikke når det er skikkelig kaldt.  Hvor godt fungerer andre elbiler ved 8% SOC i sprengkulde?

(I alle fall positivt at 2026 modellen ladet raskere.)

Mener at Tesla varmer opp batteriet sånn at batteriet har ok temperatur selv om det er veldig kaldt ute. Men har ikke testet hva som faktisk skjer i -30. Men har blitt et par ganger jeg har kjørt med under 0%, og da har det ikke vært problem å holde motorvei-fart. Men Tesla har jo en kjørbar buffer under 0% (ref NAF-tester).

Øyvind.h

Regner med de fleste bilene gir noe varme til batteriet ved behov.
På langtur forrige uke kikket jeg innimellom på batteritemperaturen.

Startet hjemme med kaldt batteri/kupe da bilen ikke var ladet eller brukt på et par dager og jeg ikke rakk å forvarme. Glemte å sjekke ved start, men tipper batteriet holdt et par minusgrader og utetemperatur var vel rundt 10 minus.  Etter 20 mil var batteritemp ganske stabil min/maks på 9/12 grader og batterivarmer av.
Men så underveis at battery inlet temp var høyere enn utetemp når varmeelement var av, så mulig bilen ga batteriet spillvarme uten bruk av PTC eller varmepumpe.

Der jeg opplever at problemer oppstår er når en parkerer bilen med lav SOC. Da faller batteritemperaturen, og dermed også tilgjengelig energi. Da har man mindre igjen enn når man parkerte. I Teslaen husker jeg det ble indikert med en blå stjerne tidligere. Men mange år siden jeg eide Tesla så det er kanskje endret på.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Nå er det bekreftet teknisk feil på taxien som fikk stopp mellom Skaidi og Alta.

Sitat fra: nrk.noElbil med pasient hadde teknisk feil
Elbilen som gikk tom for strøm med passasjer mellom Skaidi og Alta 2. januar hadde en teknisk feil.
Det opplyser Erik Palm, kommunikasjonssjef i Finnmarkssykehuset.

En pasient ble sendt fra Hammerfest til Alta med elbil som fikk stopp på en fjellovergang i nærmere 15-minusgrader.

Bilen har vært til kontroll og årsaken er teknisk feil, ikke kombinasjonen elbil og vær/klima.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/elbil-med-pasient-hadde-teknisk-feil-1.17760990

Sitat fra Hammerfest Taxi i den opprinnelige artikkelen faller jo nå på sin egen urimelighet. Man kan ikke si at elbiler generelt, ikke kan brukes, når det er feil på en av de.

Sitat fra: Hammerfest Taxi– Dessverre må vi bare godta det. Samfunnet er blitt sånn. Men elbiler er jo ikke brukende her oppe, egentlig. Og kan til tider gå på sikkerheten løs.

– Det er bare et under at det ikke har skjedd en alvorlig katastrofe, sier Johnsen.

ToWalkOrDrive

...og det kommer ALDRI til å komme frem på hverken FrP sine sider eller Facebooksider som "Vi som er villige til å dø for å slippe å sitte 3 minutter i en elbil" eller hva de heter.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA