Taxi i Finnmark gikk tom for strøm

Startet av daktari, lør 10. jan 2026, kl. 10:07

« forrige - neste »

Håvar

Jeg satte det på spissen og var så klart alt for kategorisk

Organisasjonens rolle som forkjemper for elbil gjør at det meste av kritikk dreier seg om brukerproblemer (lading, teknikksvikt, kostnader) og modellutfordringer, og mindre om fundamentale utfordringer med elbilen som politisk og teknologisk løsning
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: Håvar på fre 30. jan 2026, kl. 12:18Jeg satte det på spissen og var så klart alt for kategorisk

Organisasjonens rolle som forkjemper for elbil gjør at det meste av kritikk dreier seg om brukerproblemer (lading, teknikksvikt, kostnader) og modellutfordringer, og mindre om fundamentale utfordringer med elbilen som politisk og teknologisk løsning

Det er nok nyttigere hvis du beskriver hvilke "fundamentale utfordringer med elbilen som politisk og teknologisk løsning" du mener blir feiet under teppet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tor 29. jan 2026, kl. 21:05Problemet med oss EV-eier er at alle sier at EV er jævla bra. Selgere sier at EV er jævla bra, ELbilforeningen sier at EV er jævla, media(i det siste)sier at EV er jævla bra, bra men ingen sier hvilken EV som er jævla bra. Alle er liksom så jævla bra men så viser det seg at noen er jævla god å kjøre men går kort, noen andre igjen lader jævla sakte men går ganske langt...på sommeren, enda noen andre er ikke så værst men har elendig app, noen har sabla god app og går ganske langt men sliter med kvaliteten, noen er kalde, noen har få forhandlere osv osv osv.

Det er et jævla 4D sjakk for å kjøpe "riktig" bil og som fortsatt er "riktig" om 2-3år. Den ene etter den andre elbilen blir hypet opp i tur og orden for så å være totalt udugelig etter første vintertest.
Det er alltid noen i ettertid som sier:"Åja til pass for han som kjøpte den drittbilen, burde kjøpt en sånn istedenfor en sånn".

Selv kjører jeg en Ariya 87kWt i Finnmark og nå i -30 grader er bilen i prinsippet en 2,4 tonn mopedbil. Kan kjøre langt men gjør det bare én gang. En ordinær 3 timers kjøretur blir så jævla lang og usikkerheten på hvordan turen går inntil man er "safe" er rett og slett utrivelig. Kan man bruke elbil i Finnmark? Ja åpenbart, mange gjør det og mange har absolutt ingen problemer med det. Jeg har mange kollegaer som kjører EV privat og vi er alle enige i at det fungerer utmerket til kjøring innen kommunens grenser(Sør-Varanger)på vinteren men noe mer enn det, fungerer faktisk ikke bilene noe særlig godt. Så ærlig må vi bare være. Det er steder jeg rett og slett ikke kan dra til fordi jeg kjører EV. Jeg har tilhenger som jeg ikke kan dra pga at jeg kjører EV. Det er bare realiteten jeg har godtatt. Dette er min tredje EV. Det blir ikke noe fjerde.

Taxisjåføren gjorde en feilvurdering, mener det kom fram i en artikkel en plass(mulig i iFinnmark) og ladet ikke i Skaidi fordi bilens GOM sa at det var mer enn nok rekkevidde til å komme over Sennalandet med grei margin. Igjen, man blir jo til tider jævla lei av måtte tolke GOM, sammenligne tidligere turer, vurdere temperatur og kjøreforhold på detaljnivå bare for å kjøre fra a til b. Taxisjåføren har ikke timesbetalt, kunden betaler ikke for at bilen står til lading i en time og så kan alle selvsagt si:"Ja hva tjente han når bilen måtte bli hentet av redingsbil da?". Selvfølgelig mindre men det er vurderingen som sikkert ble gjort; gjenstående avstand vs GOM. "Konkurrenten" har ikke disse utfordringene. Der er ikke rekkevidden noe tema og ei heller å måtte fylle tanken hvis det var behov for det. Tidsbruket utgjør ikke noe merutgift for sjåføren.

Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke for lenge siden er blitt kommunisert at EV helt åpenbart ikke er for alle. Det er ikke det. For mange er det helt utmerket, de er fornøyde, supre greier. Men for oss som det ikke fungerer for(ingen skal si at jeg ikke har prøvd), burde det ikke være noe kontrovers å si at diesel/bensin er det eneste alternativet hvis hjulene skal gå rundt(pun intended). At denne diskusjonen skal være så polarisert virker helt sprøtt.

Er egentlig helt enig i at det er et 4D-puslespill å kjøpe elbil om en bor i Sør-Varanger og vil kjøre langt. Det kan og være at nå begynner det å bli ekstra gode alternativer for Sør-Varanger elbiler, siden en nylig har sett både en stor forbedring innen batterikapasitet og pris, energieffektivitet og også rekkevidde. Føler at slike "corner-of-Norway-cases" pun intended, ikke har hatt fokus i media. En bør nok både høste erfaringer fra sambygdinger, men og ta en titt på ulike vintertester, ref egen tråd her på forumet. Både Toyota BZ4X og Nissan Ariya er blant bilene med kortest rekkevidde og tregest lading. Ariya får en ikke mer enn ca 100 kW lading på, mens den siste ladetesten viser at veldig mange av de testede bilene har snitt effekt på lading mellom 10-80% på ca 160kW, og da mye høyere mellom f.eks. 10-50%, hvis en bare skal ha nok til å komme frem.

Dersom en skal velge Sør-Varanger bil kan kanskje dette være til hjelp på rekkevidden i hvert fall, hvor det var mellom -8 og -31 grader, altså mye kaldere enn da Ariya ble testet i 2024, hvor det var -10 på det kaldeste.
https://www.naf.no/elbil/elprix

Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Kjenner meg ikke helt igjen kritikken til Jan-Børre Olsen om at det er 4D-sjakk å velge elbil som passer på steder som Sør-Varanger.

Men du blir jo begrenset av hvilke merkeforhandlere som er tilgjengelig. Så vidt jeg vet så finner man bla. ikke Tesla, Zeekr, Smart, Xpeng eller Kia i Sør-Varanger. Så man står igjen med feks Toyota, Volkswagen, Nissan eller BYD.

Ladenettverket utenfor kommunegrensen er sårbart. Ja, du har mange lokasjoner. Men når en lokasjon består av en lynlader, en hurtiglader og to normalladeuttak og det er åtte mil til neste lademulighet, da kreves det nok mer ruteplanlegging enn det mange er interessert i.

Ladesituasjonen er nesten snudd på hode i kommunen de siste årene. Fra to hurtigladere i nede i sentrum, til tretten lynladere i dag. Og så kommer det antagelig en Tesla lokasjon til sykehuset etterhvert.

Kommer det subsidiert ladested i Pasvik, som Elbilforeningen taler for, så blir det enda bedre.

Situasjonen for å leve med elbil er blitt mye bedre, men det er knapt fem år siden de første laderne åpnet opp fylket for elbiler også.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

SitatFøler at slike "corner-of-Norway-cases" pun intended, ikke har hatt fokus i media.
Helt uenig.

Bor 10.000 innbyggere i Sør-varanger kommune.

Det bor 55 000 innbyggere i den bydelen jeg bor i...

Det burde vært mye større fokus på ladeplasser for folk som bor i blokk i de store byene. Her merker vi stanken av diesel hver dag.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 19:38
SitatFøler at slike "corner-of-Norway-cases" pun intended, ikke har hatt fokus i media.
Helt uenig.

Det burde vært mye større fokus på ladeplasser for folk som bor i blokk i de store byene. Her merker vi stanken av diesel hver dag.

Blir jo whataboutism å dra den der. Hva om man gjør det bedre for alle?

daktari

Sitat fra: vinterdekk på fre 30. jan 2026, kl. 20:04
Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 19:38
Helt uenig.

Blir jo whataboutism å dra den der. Hva om man gjør det bedre for alle?
Bedre at de i Varanger bruker dieselbiler så kan vi bruke skattepenger på infrastruktur der det er folk og miljøbelastning av trafikk faktisk merkes.
Mine I-Pace videoer

arthur

Belastningen på KLIMAET er vel den samme om man forbrenner diesel i Finnmark eller i f.eks Oslo sentrum? Miljøet er et annet element/problematikk.

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 20:13Bedre at de i Varanger bruker dieselbiler så kan vi bruke skattepenger på infrastruktur der det er folk og miljøbelastning av trafikk faktisk merkes.
Så siden du mener det ikke går nok infrastruktur og skattepenger til ditt område, så skal ingen andre få se noen goder? Vi hadde blitt ganske misfornøyde folk om alle tenkte slik. Jeg tenker nå elbil skal være attraktivt å bruke over hele landet. Og siden vi alle må redusere klimagassutslipp og gjøre det levelig på jorden. Da må det bygges infrastruktur og selges elbiler i Sør-Varanger også, selv om det bor færre mennesker der enn i din bydel. Vi får være enige om å være uenige.

daktari

Sitat fra: vinterdekk på fre 30. jan 2026, kl. 22:37
Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 20:13Bedre at de i Varanger bruker dieselbiler så kan vi bruke skattepenger på infrastruktur der det er folk og miljøbelastning av trafikk faktisk merkes.
Så siden du mener det ikke går nok infrastruktur og skattepenger til ditt område, så skal ingen andre få se noen goder? Vi hadde blitt ganske misfornøyde folk om alle tenkte slik. Jeg tenker nå elbil skal være attraktivt å bruke over hele landet. Og siden vi alle må redusere klimagassutslipp og gjøre det levelig på jorden. Da må det bygges infrastruktur og selges elbiler i Sør-Varanger også, selv om det bor færre mennesker der enn i din bydel. Vi får være enige om å være uenige.
Greit for meg at Varanger sin befolkning bruker sine skattepenger på Varanger, men jeg er ikke fan av å subsidiere distriktene, så de får klare seg selv.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 22:53Greit for meg at Varanger sin befolkning bruker sine skattepenger på Varanger, men jeg er ikke fan av å subsidiere distriktene, så de får klare seg selv.

Akkurat elbil-subsidiene gjennom lavere engangsavgifter, den er jo flat over hele landet. Det er vanskelig å kjøpe elbil uten å skatte og ha inntektsgivende arbeid som andre. Så alle er like mye snyltere om det er slike subsidier du sikter til.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på lør 31. jan 2026, kl. 04:16
Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 22:53Greit for meg at Varanger sin befolkning bruker sine skattepenger på Varanger, men jeg er ikke fan av å subsidiere distriktene, så de får klare seg selv.

Akkurat elbil-subsidiene gjennom lavere engangsavgifter, den er jo flat over hele landet. Det er vanskelig å kjøpe elbil uten å skatte og ha inntektsgivende arbeid som andre. Så alle er like mye snyltere om det er slike subsidier du sikter til.
Subsidiering av distriktene er politisk villet. Uten den ville vi endt opp som Sverige. Personlig er jeg glad for at man har muligheten til å bo litt spredt i dette landet, selv om det ikke er det mest miljøvennlige.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på lør 31. jan 2026, kl. 09:43
Sitat fra: vinterdekk på lør 31. jan 2026, kl. 04:16

Subsidiering av distriktene er politisk villet. Uten den ville vi endt opp som Sverige. Personlig er jeg glad for at man har muligheten til å bo litt spredt i dette landet, selv om det ikke er det mest miljøvennlige.

Ja, og jeg tenker at mange i byene/sentrale strøk hadde kjøpt seg hybridbil om det ikke fantes ladestasjoner i distriktene. Det var manglende lademuligheter til steder som Sør-Varanger som holdt meg igjen for noen år siden. Men det er blitt 100 ganger bedre.

Er også vanskelig å bygge ett godt forsvar på steder uten folk. Yrkesmilitær og folk i etterretning har også behov for fritidstilbud, skoler, butikker, legekontor og infrastruktur der de jobber. Det er jo særlig relevant nå når det rustes opp i nord.

Så det er ikke vanskelig å argumentere for spredt bosetting, selv om det også finnes enkelte argumenter for det motsatte.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: daktari på fre 30. jan 2026, kl. 09:56Alle har vel vært enige om at dere i Finnmark med 5+ timer blærekapasitet, som alltid kjører med 2 tonn henger i -30 i kuling motvind på vidda og HATER pauser skal ha diesel?
Pauser? 3,5 timer kjører jeg glatt uten noe pause. Pause tar jeg når jeg trenger pause, ikke når bilen trenger (lade)pause. I tillegg er det alltid kjedelig å gjette hvordan turen kommer til å gå pga varierende kjøreforhold.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Rosstopher på fre 30. jan 2026, kl. 10:13
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på tor 29. jan 2026, kl. 21:05Jeg forstår bare ikke hvorfor det ikke for lenge siden er blitt kommunisert at EV helt åpenbart ikke er for alle. Det er ikke det. For mange er det helt utmerket, de er fornøyde, supre greier. Men for oss som det ikke fungerer for(ingen skal si at jeg ikke har prøvd), burde det ikke være noe kontrovers å si at diesel/bensin er det eneste alternativet hvis hjulene skal gå rundt(pun intended). At denne diskusjonen skal være så polarisert virker helt sprøtt.
SitatHvem er det som sier at elbil er for alle? Kan ikke si at jeg har sett noen påstå det.
Nei vær så snill. Det er ikke mulig å kjøpe en ny bil i dag som ikke er EV. Noen få produsenter har stukket fingeren i jorden og innsett at satsingen på EV var for umoden og har lagt om planene men de bilene er ikke å få kjøpt i Norge gjennom en norsk importør. Strengt tatt sier du det selv underforstått siden du åpenbart ikke tar inn over deg at det rett og slett ikke fungerer for mange av oss.
SitatDet fins selvfølgelig de som skal kjøre 4-5 timer inn i ødemarka et sted uten strøm, gjerne med tung henger. For de 99,9% andre så fungerer det helt fint med elbil. At du bekymrer deg for å kjøre 3 timer i kulda med elbil sier ikke noe generelt om elbil, det sier bare noe om deg og/eller bilen du har.
Ja her ser vi igjen akkurat det jeg skrev. Bilen akkurat jeg har, er for dårlig. EV er kjempe greier men akkurat Ariya er ikke det. Av ren nysgjerrighet, hva sier det om meg?
SitatJeg kjenner meg heller ikke igjen i din påstand om at alle sier at elbil er flott men ingen sier hvilken elbil som er flott. Det er jo en masse tester av alle tenkelige elbiler, og senest i går kjørte NAF rekkeviddetest.
Ja og nå først testes vinteregenskaper der temperaturen faktisk begynner å virkelig være et moment. Hvor mange vintertester har jeg ikke lest hvor bilene er nede i -10 en liten periode på kjøreturen og fått godkjent stempel som god vinterbil? Min bil står ute i -30 og ser ikke plusgrader før ut i April elns. Det er en helt annen verden å kjøre elbil når batteri og karosseri er -30 og alt skal varmes opp.

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA