Bytte 12V-batteri

Startet av hanche, ons 07. jan 2026, kl. 10:51

« forrige - neste »

hanche

Minus 15 og et seks år gammelt 12V-batteri viste seg å være en dårlig kombinasjon. Dro på handletur, alt virket fint, men så fikk jeg ikke start på bilen da jeg skulle hjem igjen. Nødstartbatteri reddet dagen.

Jeg har kjøpt nytt batteri og skal bytte det selv. Det ser nokså likefrem og greit ut, men er det noe spesielt jeg bør være obs på? Jeg ser at særlig 12V-koblingen er mer forseggjort enn jeg er vant til fra fossildagene, men jeg antar at alt kommer løs i en bit? Jeg er mest redd for å miste smådeler ned i motorrommet hvor jeg aldri får tak i dem igjen, særlig med iskalde, følelsesløse fingre. Kanskje best å vente til i morgen, da temperaturen skal opp i minus 5.

Lagt til dagen etter:

Det var den enkleste bilmekkejobben jeg noensinne har gjort. Løsnet batteriklemma på minuspolen (10mm mutter). Kabelen er nokså stiv, men jeg hadde en hjelper som bare holdt den vekk fra batteripolen mens jeg gjorde neste trinn. Åpne lokket over plusspolen, løsne batteriklemma (10mm igjen), dra kabelen med alt som henger på den til side. Ta ut en bolt nedentil i forkant av batteriet (12mm), pass på å ikke miste bolten, skivene som følger med, og platen som holder batteriet på plass, legg alt det til side. Trekk batteriet frem og løft det ut. Bolten på baksiden er det ingen grunn til å røre. Alt det samme i revers med det nye batteriet. Startet bilen, ikke så mye som en feilmelding, men den hadde glemt at jeg normalt ikke bruker HUDen, og at jeg feller inn sidespeilene i garasjen, så de kom opp og ut. Ellers ser det ut til at den husker det meste av oppsettet.

Jeg brukte nesten mer tid på å finne frem verktøy enn å skifte batteriet. Skal vi si fem minutter? Mange humrer nok litt i skjegget over at jeg trodde dette kunne gå galt, men jeg har ikke byttet et bilbatteri på over 30 år, og bilene den gangen var ikke stappfulle av elektronikk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA