Får ikke skrudd av bilen og ladekabel sitter fast

Startet av Heidisin, ons 07. jan 2026, kl. 10:15

« forrige - neste »

Heidisin

Hei!

Jeg ladet bilen en times tid i morges, men får ikke løs ladekabelen. Den lader fortsatt, men får ikke stoppet ladingen heller. Har prøvd å gå inn i appen, men får bare feilmeldinger om tekniske problemer.

Jeg skrudde på bilen for å se om det løste problemet, men nå får jeg ikke skrudd den av igjen, siden ladekabelen sitter i og bilen tror jeg skal kjøre av gårde.

Har prøvd å låse bilen opp og ned, skifte batteri i nøkkelen, prøvd å tine opp ladeporten med en pose varmtvann... Finner ingenting i manualen om nødrelease av ladekabel heller. Ser at det er noen ledninger med ulike farger bak ladeporten, men finner ingen spak å dra i.

Har noen hatt et tilsvarende problem? Takknemlig for hjelp.

RJK

Ikke samme bil eller merke, men har vært ute for tilsvarende. For meg fungerer det å trykke på knapp for at den skal løsne ladekabel ved avsluttet lading og så "starte bilen".

Den vil selvsagt ikke starte, pga lading, men det har gjort at kabel har sluppet taket, så jeg fikk den ut. Husker ikke om jeg måtte låse og deretter låse opp bilen igjen, før det funket.

Du har sikkert samme type knapp på din, så prøv det ut.

Du kan og prøve å presse ladekabel litt lengre inn så den lettere kan låse/låse opp og slippe taket med den som skal låse kabelen fast.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Heidisin

Hei, takk for svar! Jeg testet alt dette, men fungerte ikke. Heldigvis løste problemet seg av seg selv. Tok sjansen på å dra på jobb selv om bilen fortsatt stod på. Da jeg kom hjem, var den avskrudd, bilen var fulladet og jeg fikk ut kabelen uten problemer.  ;D

Syklist

Hadde et tilsvarende problem i fjor med Corsa'en når jeg ville starte bilen for å kjøre varme og vifte med bilen ladet. 

Lås bilen og vent en stund til den sovner, så kan du låse den opp og kople ut ladekabelen.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

KnutOJ

Hadde samme problem ved første ladning ved Tesla, Antar at du hadde bilen 'i gang' mens du ladet ?
Løsning er å skru av bilen helt da lade kabel blir låst så lenge bilen er på.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA