Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbileiere lite villige til å innrømme de subsidieres som eiere og brukere?

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:15

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: sindrej på onsdag 23. januar 2013, klokken 00:48
Om jeg nå bestemmer meg for å kjøpe en Tesla Model S koster det ikke staten noe som helst.
Hvor er subsidiene ?
Stortingsvedtaket om 50K/2018 forutsetter og har som begrunnelse staten taper avgiftsinntekter når bilsalget vris i retning elbil.

Fiskebåtflåtens fritak for mineraloljeavgifter betyr iflg Naturvernforbundet en årlig subsidiering på 400 millioner. Tilsvarende utgjør 1K solgte Tesla'er med nåværende regler en subsidiering på min 500 millioner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Jeg synes 0% arbeidsgiveravgift i enkelte områder er en indirekte subsidie.
Du kan godt sammenligne det med å betale 14,1% til staten for så å få pengene tilbake.

Siden alkoholavgiften i Norge i hovedsak følger alkoholprosenten skjønner jeg ikke helt spørsmålet ditt.

Men hvis det var slik at vinmonopolet på Frogner solgte vin uten alkoholavgif (3,96%) mens alle andre vinmonopolet måtte betale avgiften ville jeg si at denne vinen var indirekte subsidiert.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Rio på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:00
Videre så kan man si at staten subsidierer fossilbiler ved å la dem forurense uten å betale for sykehussenger for astmatikere. Her er det elbilister som er med på å betale (gjennom skatt) uten at våre biler gir folk astma og lungeproblemer.

+Liker!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 23. januar 2013, klokken 09:26
Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:48
Påenget er ikke å støtte velstående men å gi insentiver i samfunnets interresse.
Riktig det.
Støtten til de velstående er "collateral damage" = ikke planlagt uønsket biprodukt.
Det er vel heller en støtte til bilfabrikant og forhandler enn til briker av bil, når en kjøper en Leaf istedet for en Golf.

Uten denne støtten ville bare de aller største entusiastene kjøpe elbil.

Ligger det en "uønsket biprodukt" støtte til en som velger Leaf framfor Golf eller Trilling framfor Polo
Først nå med Tesla kan en kanskje si at en får like mye bil for pengene ved å kjøpe ELbil framfor fossilen, men en Tesla S er like dyr som en velutstyrt Skoda Superb så dette kan også diskuteres.

Støtten går til først og fremst til fabrikanter, og forhandler ledd.
Er landbruks subsidier støtte til landbruk eller til rike mensker i Asker og Bærum som nå kan kjøpe biff fra Norsk Rødt Fe, istedet for Skotsk Høylands kveg?

En gang var Luft til Luft varmepumper sponset. Prisen etter sponsing var 20.000 (25.000 før) for alle typer siden det passet med regelverket. Da støtten forsvant sank prisen uten sponsing til ca. 15-16.000. Var dette (5000 kr) en støtte til de "rike" som hadde rå til å spare strøm eller var det som solgte pumper?

Avgiftene brukes til å styre forbruket i en retning samfunnet ønsker, der er ikke et "ikke planlagt uønsket biprodukt"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:00

Videre så kan man si at staten subsidierer fossilbiler ved å la dem forurense uten å betale for sykehussenger for astmatikere.
Fossilbilene betaler diverse milliarder rett inn i statskassa til styrking av budsjettet i sin brede alminnelighet. Her drypper det nok litt på sykehussenger (og tilskudd til operaen/rockekonserter + + +) også.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:03Fiskebåtflåtens fritak for mineraloljeavgifter betyr iflg Naturvernforbundet en årlig subsidiering på 400 millioner. Tilsvarende utgjør 1K solgte Tesla'er med nåværende regler en subsidiering på min 500 millioner.
Det er så klart mulig å se på det på flere måter, men tapet i inntekter for staten er ikke i nærheten av 500 000 kroner per solgte Tesla Model S. Det blir som media-industrien som regner hver nedlasting som et tap på flere hundre kroner - det er jo fullstendig tull.

Det er de færreste som ville kjøpt en BMW M5 eller noe hvis ikke de kunne kjøpe Tesla Model S. Det er mer trolig man ville kjøpt noe sånt som en Passat, som betyr ca 90 000 kroner i engangsavgift og ca 50 000 kroner i MVA. Hvis man også tar med årsavgift på 37 000 kroner over 15 år, så blir dette ca 177 000 i subsidier. Hvis man velger å ta med veibruksavgift og slikt på bensin/diesel må man legge på rundt 50 000 kroner, og med litt bompenger og parkering og slikt er det totalt sett kanskje snakk om 300k.

Joda, 300 000 kroner er en god del penger, men det er fortsatt ikke i nærheten av 500 000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Helge

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:35
Men sitter med en følelse noen/mange relativt velstående elbileiere faktisk ikke er villig til å innrømme de mottar økonomiske fordeler mindre velstående ikke har råd til å motta.
Dette var jo nesten som å høre Bjart Holtsmark  ;D . "Lett irritasjon" ;) over at også personer som har god råd (velstående/"rike") kan nyte godt av fordelene norske myndigheter har laget for å prøve å hjelpe elbilene i gang med å bli mer konkurransedyktige markedsmessig. Det jeg ser... når man bare åpner øynene nok(!) er at det er mange helt vanlige gjennomsnittlige mennesker som kjøper elbiler og også noen med dårlig råd. Stadig flere kjøper nå nye elbiler, mens en del fortsatt kjøper brukte elbiler. En av mine venner har slett ikke det man kan kalle god råd. Han må telle kronene grundig før han velger hva han skal bruke dem på. Han har likevel kjøpt elbil for ca et år siden, en brukt Citroen Saxo til bare noen titalls tusen kroner og er nå ett år senere meget fornøyd med at han valgte å kjøpe bilen.

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:19
Men hadde jeg omkring 150K km hatt de problemene jeg ser enkelte/mange  elbileiere har omkring 50K og til dels enda tidligere, hadde jeg sluttet som bileier for 20 år siden.
Som andre her har påpekt er nok dette forumet solid overrepresentert mht rapportering av feil på elbil nettopp fordi et av forumets hovedfunksjoner er å bidra til at de elbileierne som erfarer problemer kan utveksle erfaringer på problemstillingen å hjelpe hverandre med å få løst problemet. Dette vil du se på akkurat samme måte om du besøker en del av de norske fossibil-klubbenes forum.

Med relativt nye teknologiske løsninger ombord i bilene kan en nok vente at det vil være noen flere barnesykdommer å plukke av i hvert fall enkelte av modellene, men elbiler kan absolutt ha svært lite feil. Elbilen i vår familie er hele 14 år gammel - en Peugeot 106 Electric. Det første batteripakken varte i ca 11 år og over 100.000 km og det har vært relativt lite feil på bilen etter det vi kjenner til. I de årene vi har hatt den har vi hatt overraskende lite feil synes vi i forhold til alderen på bilen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Lars C. Krogenæs

I 2012 var avgiften på strøm høyere enn avgiften på diesel.

Forbruks og Enova avgift er på tilsammen 12,61 øre per kw/t, i tillegg 25% mva.

Trist at elbilbrukere må subsidiere dieselbilkjørere.....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

foxy

Sitat fra: timingbeltkiller
Men sitter med en følelse noen/mange relativt velstående elbileiere faktisk ikke er villig til å innrømme de mottar økonomiske fordeler mindre velstående ikke har råd til å motta.

skulle jo bare mangle å få noen fordeler, siden de/vi betaler jo også mest skatt! :D
I-miev 2011
Asker

sindrej

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:03
Sitat fra: sindrej på onsdag 23. januar 2013, klokken 00:48
Om jeg nå bestemmer meg for å kjøpe en Tesla Model S koster det ikke staten noe som helst.
Hvor er subsidiene ?
Stortingsvedtaket om 50K/2018 forutsetter og har som begrunnelse staten taper avgiftsinntekter når bilsalget vris i retning elbil.

Fiskebåtflåtens fritak for mineraloljeavgifter betyr iflg Naturvernforbundet en årlig subsidiering på 400 millioner. Tilsvarende utgjør 1K solgte Tesla'er med nåværende regler en subsidiering på min 500 millioner.
Staten taper ikke avgifter om jeg kjøper en Tesla, de taper heller ikke avgifter om jeg ikke kjøper en Tesla.  At Naturvernforbundet heller ikke kjenner definisjonen av subsidier er jo urelevant til denne diskusjonen ?

Balrog

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:03
Sitat fra: sindrej på onsdag 23. januar 2013, klokken 00:48
Om jeg nå bestemmer meg for å kjøpe en Tesla Model S koster det ikke staten noe som helst.
Hvor er subsidiene ?
Stortingsvedtaket om 50K/2018 forutsetter og har som begrunnelse staten taper avgiftsinntekter når bilsalget vris i retning elbil.

Fiskebåtflåtens fritak for mineraloljeavgifter betyr iflg Naturvernforbundet en årlig subsidiering på 400 millioner. Tilsvarende utgjør 1K solgte Tesla'er med nåværende regler en subsidiering på min 500 millioner.

Herlig. Du gir deg ikke? Alle vet at en subsidie er et direkte tilskudd fra statens side, men du vil at det skal være noe annet. Ja, det offentlige subsidierer ladeplasser for elbiler noen steder fullt og helt, og derved indirekte elbilistene som kan benytte seg av dem. Elbilen i seg selv har ingen form for subsidier. At noe ikke skattlegges, som for eksempel ulovlig narkotikasalg, betyr ikke at staten subsidierer narkotika.

Subsidier er generelt et vanskelig virkemiddel å bruke fordi subsidiemottaker som regel tar lykkelig i mot subsidiene og bare delvis reduserer prisen slik intensjonen er.

Men for all del timingbeltkiller, hvis du gjerne vil kalle et fritak for avgift for en subsidie er det din demokratiske rett å gjøre det. Noen tror i fullt alvor på jomfrufødsler, snakkende busker, at folk går på vannet og at et utenomjordisk vesen ingen har sett blir kåt og sint hvis kvinner viser fram håret sitt også.
Men som den oppegående personen du sikkert er har du antagelig allere tatt hintet når ingen av de 96 andre som har postet deler din svært spesielle oppfatning av hva subsidiering betyr.

Klippe klippe klippe! Skreik kjerringa...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Espen Hugaas Andersen

#41
Sitat fra: Balrog på torsdag 24. januar 2013, klokken 17:25
Men som den oppegående personen du sikkert er har du antagelig allere tatt hintet når ingen av de 96 andre som har postet deler din svært spesielle oppfatning av hva subsidiering betyr.
Det var da å overdrive. Det er ikke 96 personer som har kommentert i denne tråden, og ikke alle er uenige.

I utgangspunktet har timingbeltkiller helt rett. Fritak for avgifter til en spesiell gruppe er en subsidie. Som definisjonen som ble postet på første side sier:

Sitat§ 10-4. Definisjon av subsidier
(1) Med subsidier menes økonomisk bidrag fra offentlig myndighet når det gis en fordel ved at:
a)det offentliges praksis innebærer direkte pengeoverføringer (gave, lån, kapitaltilførsel mv.), eller potensielle direkte overføringer av penger eller forpliktelser (lånegarantier mv.),
b)offentlige krav som ellers er forfalt, frafalles eller ikke innkreves,
c)det offentlige leverer varer eller yter tjenester ut over generell infrastruktur, eller kjøper varer,
d)det offentlige foretar innbetalinger til en finansieringsordning, eller overlater til, eller pålegger, en privat aktør en eller flere oppgaver som vanligvis hører under det offentlige, og som er beskrevet under bokstav a til c, og dette uten reell grunn avviker fra den praksis det offentlige vanligvis følger,
e)det gis en eller annen form for inntekts- eller prisstøtte som direkte eller indirekte bevirker økning i eksporten av en vare.
(2) Definisjonen i første ledd kan fravikes såfremt utjevningstiltaket iverksettes innenfor folkerettslige rammer som åpner for dette.

Men jeg sier ikke at det er noe som helst galt med subsidiene. Det er viktig med subsidier der markedet ikke klarer å planlegge for fremtiden. Spesielt ting som utdannelse, forskning, teknologi og infrastruktur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

http://www.businessdictionary.com/definition/subsidy.html

"""Subsidy
1. Economic benefit (such as a tax allowance or duty rebate) or financial aid (such as a cash grant or soft loan) provided by a government to (1) support a desirable activity (such as exports), (2) keep prices of staples low, (3) maintain the income of the producers of critical or strategic products, (4) maintain employment levels, or (5) induce investment to reduce unemployment. The basic characteristic of all subsidies is to reduce the market price of an item below its cost of production. Also called subvention.
2. Indirect financial contribution by a firm to its employees, such as low cost meals or free transportation. Also called benefit."""



http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/nouer/2010/nou-2010-14/6/4/1.html?id=628655

"""Mens de direkte støtteordningene, og særlig produksjonstilskuddet, har vært gjenstand for gjentatt politisk debatt og flere offentlige utredninger, har mva-fritaket ikke vært gjenstand for like mye politisk oppmerksomhet. Flere av utredningene på mediefeltet har berørt spørsmålet, men i samtlige har et flertall konkludert med at mva-fritaket er begrunnet i dagspressens demokratiske funksjon og et politisk ønske om ikke å beskatte det frie ord. 3
Ordningen har imidlertid også vært foreslått fjernet. Skatteutvalget 4 skulle foreta en bred vurdering av skatte- og avgiftssystemet og de bakenforliggende prinsippene. Utvalget foreslo å oppheve ordningen med nullsats for trykt skrift. Utvalget så ikke noen gode grunner til å ha denne formen for subsidier i merverdiavgiften."""
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

foxy

Det er vel ikke så vanskelig å forstå:

Subsidier er direkte vederlagsfrie overføringer av økonomiske midler i form av f.eks. penger, gratis strøm osv

Avgiftsfritak faller ikke under denne definisjonen. Avgiftsfritak er en statlig støtteordning.

Punktum.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#44
"Støtteordning" er da mer eller mindre synonymt med subsidier. Dette blir flisespikking.

(Håper du ikke skal begynne å argumentere for at landbruksstøtte er ikke subsidier, bare en statlig støtteordning...)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA