Bil går i nødmodus men lavt batteri

Startet av Magnus2292, lør 03. jan 2026, kl. 22:00

« forrige - neste »

Magnus2292

Kjøpte idag min første mg zs 2020mod til kona .

Men problem med bilen før vi kom oss hjem.

Er det et vanlig problem at bilen går i nødmodus selv med 10prosent igjen på batteri. Bilen mistet så og si alt av motorkraft men klarte og komme meg hjem.   Min andre elbil en tesla y har lik motorkraft til 0prosent batteri

Suverin

Fra Naf sin test når de kjørte bil tom så reduserte den kraften fra 12%. Så kan se ut som det ikke er unormalt?

Fra testen om hvordan det opplevdes å kjøre den tom for strøm:

49%: Batterimåler (animasjon) endres fra grønn til gul

19%: Batterimåler (animasjon) endres fra gul til rød

16%: Varsel om å lade bilen

12%: Tilgjengelig hastighet og kraft blir redusert, ekstra svak i motbakker. Bilen oppgir å ha 5% Power

4%: Bilen oppgir 0% Power, uforutsigbar kapasitet på Power

Les saken her:
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/mg-zs-ev

Radial

Hovedgrunnen til at jeg solgte min ZS EV, var nettopp dette.
Og desto kaldere, jo lavere effekt får du.

Jeg klarte nesten ikke komme meg hjem etter kveldsskift en dag, da havna en Teala Y rwd i handlekurven, og en ZS EV på finn.no
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus2292

Sitat fra: Radial på lør 03. jan 2026, kl. 23:29Hovedgrunnen til at jeg solgte min ZS EV, var nettopp dette.

Jeg klarte nesten ikke komme meg hjem etter kveldsskift en dag, da havna en Teala Y rwd i handlekurven, og en ZS EV på finn.no

Oisann her har jeg ikke vært obs nok og sjekket alt før jeg kjøpte

Det er en grei bil til kona som bare skal kjøre lokalt men tenkte ikke noe over at bilen ikke skulle virke som normalt.  Det var riktignok ganske kaldt idag 8minus ca

Radial

Sitat fra: Magnus2292 på lør 03. jan 2026, kl. 23:58
Sitat fra: Radial på lør 03. jan 2026, kl. 23:29Hovedgrunnen til at jeg solgte min ZS EV, var nettopp dette.

Oisann her har jeg ikke vært obs nok og sjekket alt før jeg kjøpte

Det er en grei bil til kona som bare skal kjøre lokalt men tenkte ikke noe over at bilen ikke skulle virke som normalt.  Det var riktignok ganske kaldt idag 8minus ca

Bare vent til -20, det er da det drar seg skikkelig til.
Jeg endte opp med å lade hver dag vinterstid, selv om jeg egentlig fint kunne kjøre minst 2 dager mellom ladeøktene vinterstid med rundt 20-30% igjen, men pga risiko for effekt-problemer på hjemveien dag 2 ble det lading hver dag isteden.

Men totalt sett var det en del andre saker med bilen jeg ikke var fornøyd med, så den ble bytta ut. 5500kr++ i året i service kostnader føres også veldig unødvendig, for å ivareta 7års garantien.
Og full understellsbehandling ble nesten bortkastet når selv kræsjbjelker og panserlåser så ut som kanelstenger(rust) etter 2-3 år.

De er veldig rimelige, men dessverre tror jeg de sparte veldig mye på korrosjonsbeskyttelse og materialvalg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA