Bremsing på glatt føre Tesla 3

Startet av bruker987, man 29. des 2025, kl. 11:42

« forrige - neste »

bruker987

Ny på elbilfronten og har en Tesla model 3 2021-modell. Hvilke innstillinger er best på glatt føre mtp. bremsing? Kjørte i nedoverbakke her om dagen og det var såpeglatt. Bremset, men det virket som alle hjulene låste seg og bilen begynte å skli ut med bakparten. Slapp bremsen og da virket det som bilen selv bremset litt? Har endret til chill-modus, men usikker på hva som bør velges på bremsing av de tre valgene som fins. Takker for svar 😊

Handyman

Når du bruker bremsepedalen så er den som alle andre biler med ABS, og dersom farten er så lav som gangfart kan du oppleve at alle hjulene låser seg. Chill påvirker ikke regen, bare wattbedalen.
Når det gjelder regen så starter den med bakhjulene og dersom de slurer så kjører den regen også på forhjulene. ABS og stabiliseringssystemer er fortsatt aktive.
Når det er speilglatt kan man aktivere terrengassistenen, da får den permanent 4-trekk, og regenerer på alle hjul hver gang. Noen systemer deaktiveres dog.
Man lære seg å finregulere med wattpedalen på glatta, aldri bare slippe den helt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Model 3 har vel ikke terrengassistent. Model Y Juniper har i tillegg til terrengassistent en egen innstilling for "glatt føre", som gir permanent AWD. Vet ikke om Model 3 har fått det samme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Sitat fra: turfsurf på tir 30. des 2025, kl. 10:34Model 3 har vel ikke terrengassistent. Model Y Juniper har i tillegg til terrengassistent en egen innstilling for "glatt føre", som gir permanent AWD. Vet ikke om Model 3 har fått det samme.
Stemmer, men kjøper man Enhance Commander, kan man aktivere samme løsning på 3 også. Det enkleste for å trigge permanent awd, er bare spinne/sladde litt, bilen kobler temmelig fort over i "snow-mode" der den låser awd i noen minutter.
2026 Model 3 Performance

terje3105

Sitat fra: Breezec på tir 30. des 2025, kl. 10:48
Sitat fra: turfsurf på tir 30. des 2025, kl. 10:34Model 3 har vel ikke terrengassistent. Model Y Juniper har i tillegg til terrengassistent en egen innstilling for "glatt føre", som gir permanent AWD. Vet ikke om Model 3 har fått det samme.
Stemmer, men kjøper man Enhance Commander, kan man aktivere samme løsning på 3 også. Det enkleste for å trigge permanent awd, er bare spinne/sladde litt, bilen kobler temmelig fort over i "snow-mode" der den låser awd i noen minutter.
Commander aktiverer feil mode på min Juniper. Den aktiverer "slip start", og ikke "slippery surface". Dvs den tukler litt med traction control i tillegg.
Men som du sier, det enkleste er å la bilen leve litt for å få den til å koble inn awd. Men det varer ikke noen minutter, kun sekunder før den går over i auto igjen.
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Det stemmer, ja. Husket feil. Som mange skriver så aktiveres trekk/regen på alle hjul i noen minutter med en gang den senser sluring på ett eller flere hjul. På den måten kan man aktivere dette når man selv ønsker.

Breezec

Sitat fra: terje3105 på tir 30. des 2025, kl. 11:15Commander aktiverer feil mode på min Juniper. Den aktiverer "slip start", og ikke "slippery surface". Dvs den tukler litt med traction control i tillegg.
Men som du sier, det enkleste er å la bilen leve litt for å få den til å koble inn awd. Men det varer ikke noen minutter, kun sekunder før den går over i auto igjen.
Jeg har commander slik jeg ser status på awd live. På 3 varer snow mode i mange minutter, hadde faktisk problemer med få bilen til å kjøre uten i går på glatt føre. Skulle lite til før den gikk fra normal modus til full awd.
2026 Model 3 Performance

bruker987

Mulig jeg er helt dust, men er dette noe jeg fikser selv via innstillinger? Snow-mode? Og hvordan vet jeg når den er i awd?

OlaM

Sitat fra: bruker987 på tor 01. jan 2026, kl. 15:57Mulig jeg er helt dust, men er dette noe jeg fikser selv via innstillinger? Snow-mode? Og hvordan vet jeg når den er i awd?

Ingen innstillinger. Du kan se det hvis du har noen overvåkingsverktøy som f.eks. S3XY Commander, da ser du at frontmotoren trekker kraft. Ellers kan du jo høre frontmotoren, evt høre eller føle at hjulet griper. Hvis jeg vet jeg skal opp en glatt bakke og vil ha 4WD før jeg begynner å spinne gir jeg bare gass og provoserer fram en hjulspinn før jeg kommer til bakken, så blir frontmotoren aktiv. Da får jeg følt litt på underlaget i samme slengen. Bortsett fra bakkeklaringen så synes jeg 3eren er helt rå på vinterføre.
'21 3LR

Handyman

I Juniper så er frontmotor aktiv ved selv forsiktige akselerasjoner i kaldt vær. Gjelder også regen. De har åpenbart endret virkemåten.

Breezec

Får håpe de beholder funksjonen som den er i dag på 3. Forbruket øker målbart når snow mode/permanent awd er påskrudd.
2026 Model 3 Performance

Handyman

Den er ikke permenent påskrudd. Frontmotoren er bare kortvarig innkoblet med relativt lav effekt. Antakelig klar til umiddelbart å gripe inn om det trengs. Svært lavt forbruk på Juniper i kulda.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA