tesla chg_f083 cannot charge poor grid power

Startet av tuslaman, tor 25. des 2025, kl. 15:10

« forrige - neste »

tuslaman

Får opp denne på en 2013 model s
som har stått en stund
Lader på vanlig stolpe i borettslag.
Har en annen bil som jeg har dobbelsjekket med at det ikke er ladestolpen. Også prøvd annen wall connector

Har hard resatt bilen
Ingen forskjell

Noen foreslår prøv på superlader, men med 70km range igjen er det en super-gamble. Jeg tror ikke det er ladestolpen eller kabelen men bilen.

RJK

Har du andre hurtigladerstasjoner i nærheten med Chademo-lading og Chademo til Tesla-adapteret? Eller kanskje bil er bygget om til å støtte CCS-lading, så prøv det om det er nærmere.

Har du tilgang til alternativ AC-lader der du kan prøve deg?

Problemet kan jo være bilen som du sier, men det kan være det bare er AC-lading som er problemet, mens DC-lading fungerer (feil ved ombord-laderen), så å teste DC-lading enten det er på en Tesla SuC eller annen hurtigladestasjon, er nok greit å ha prøvd.

Men greit om du rekker frem ihvertfall til en slik der du kan få ladet! ;)

En annen ting kan jo være å prøve å lade 12V-batteriet. Kanskje det er så utladet at det ikke klarer sette i gang AC-ladingen?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tuslaman

Sitat fra: RJK på tor 25. des 2025, kl. 15:52Har du andre hurtigladerstasjoner i nærheten med Chademo-lading og Chademo til Tesla-adapteret? Eller kanskje bil er bygget om til å støtte CCS-lading, så prøv det om det er nærmere.

Har du tilgang til alternativ AC-lader der du kan prøve deg?

Problemet kan jo være bilen som du sier, men det kan være det bare er AC-lading som er problemet, mens DC-lading fungerer (feil ved ombord-laderen), så å teste DC-lading enten det er på en Tesla SuC eller annen hurtigladestasjon, er nok greit å ha prøvd.

Men greit om du rekker frem ihvertfall til en slik der du kan få ladet! ;)

En annen ting kan jo være å prøve å lade 12V-batteriet. Kanskje det er så utladet at det ikke klarer sette i gang AC-ladingen?

Takk
Rekker hvert fall dit.. kanskje hjem igjen. Men da er den tom. Hadde du gambla på det?

tuslaman

RJK

Flott at det funka.

Ja, da tenker jeg du har et problem med ombord-laderen på AC-siden. Det er dessverre ikke helt uvanlig, og sannsynligvis en god kostnad. Men er sikkert løsbart med å få tak i del fra en skrota bil.

Her er fra en TMX, men det er nok temmelig likt i TMS.

Bosted Oslo

tuslaman

Sitat fra: RJK på tor 25. des 2025, kl. 17:01Flott at det funka.

Ja, da tenker jeg du har et problem med ombord-laderen på AC-siden. Det er dessverre ikke helt uvanlig, og sannsynligvis en god kostnad. Men er sikkert løsbart med å få tak i del fra en skrota bil.

Jeg er ikke så veldit diy -fyr
Vet du om noen verksteder i follo/oslo området som kanskje gjør dette billigere enn tesla. Hva snakker vi? 30-40k? Spørs om det er verdt det på en 2013 modell med 200,000km

RJK

Sitat fra: tuslaman på tor 25. des 2025, kl. 17:06
Sitat fra: RJK på tor 25. des 2025, kl. 17:01Flott at det funka.

Jeg er ikke så veldit diy -fyr
Vet du om noen verksteder i follo/oslo området som kanskje gjør dette billigere enn tesla. Hva snakker vi? 30-40k? Spørs om det er verdt det på en 2013 modell med 200,000km
Brukt del koster ca 2000,- på finndel.no, så vet ikke hva Tesla tar for dette og bytte. Men send gjerne forespørsel i appen.

Du kan og sjekke med https://elbilmek.no/ som holder til ved Lierskogen, de har fått mye reklame gjennom  Teslabjørn, men de har rykte på å være flinke og ikke for dyre. Så send gjerne en forespørsel til dem og.

Kanskje kommer du opp i de prisene du antydet, men kanskje er det godt billigere og siden de nok er kjent med feilen og hvordan de bytter den.

Andre på forumet kan nok svare bedre på hva dette vil koste, spesielt om noen har gjort det allerede eller har sjekket tidligere.
Bosted Oslo

RJK

PS! Fant en tråd om evnet:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53162.0

Er du heldig, er det bare en sikring, og elbilmek kan fikse det langt billigere enn Tesla som vel bare vil bytte enheten med en ny, ubrukt.
Bosted Oslo

Orbit

Har også vært ute for at Model S feiler ved lading med trefas (pga feil på bil), mens enfas gikk fint.

Er ladestasjon i borettslaget en- eller trefas?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tuslaman

Sitat fra: Orbit på tor 25. des 2025, kl. 22:28Har også vært ute for at Model S feiler ved lading med trefas (pga feil på bil), mens enfas gikk fint.

Er ladestasjon i borettslaget en- eller trefas?
3 fase ja
Aldri vært borti dette på mine snart 13 år med bilen, men klart det var vel neste ting på lista

Orbit

Prøv lading på en stasjon med 1-fase (offentlig ladestolpe eller annet sted), evt med 1-fas kabel der du normalt lader. Dersom det funker, har du i alle fall en midlertidig løsning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tuslaman

Sitat fra: Orbit på tir 30. des 2025, kl. 12:39Prøv lading på en stasjon med 1-fase (offentlig ladestolpe eller annet sted), evt med 1-fas kabel der du normalt lader. Dersom det funker, har du i alle fall en midlertidig løsning.

Ladekabel Type 2 1-fase, 32 A, 8 m

En sånn?

Orbit

Ja, men du vil også kunne teste med 3-fas kabelen du har (dersom den ikke er fast i ladestasjonen) på en 1-fas stolpe (f.eks offentlig stolpe med <= 7,4 kW), og få sjekket det samme.

Dersom det fungerer, vil du mest sannsynlig også kunne lade i borettslaget med en 1-fas kabel som den du spurte om. Når ladestolpe og/eller kabel er 1-fas, vil bilen ikke prøve å lade 3-fas, og dermed maskeres evt feil i 3-faslader i bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA