Hjelp til valg av bil 130.000kr

Startet av Magnus2292, man 22. des 2025, kl. 14:52

« forrige - neste »

Magnus2292

Hei skal kjøpe elbil til fruen og vår baby på 6mnd.  Har sitt på både leaf mx30 el golf og zoe.

El golf tenker jeg utgår mtp på dårlig erfaringer med møller tidligere (sinkslipp)

Zoe ser det ut som vi får mye for pengene.  Har funnet 2019modell med lav km men denne kan ikke hurtiglades men pris er lav .   Leaf holder seg bra i pris.  Vanskelig valg.  Zoe 2020 modell mye rekkevidde for penge og også hurtiglading. Men koster endel ekstra

RJK

Litt tidlig å kjøpe elbil til babyen på 6 mnd. Er mange år til hen er gammel nok bare til øvelseskjøring! :D :8

Fra spøk til alvor, Zoe er ikke veldig glad i hjemmelading om du har IT/TT-Nett hjemme. Det skaper og litt trøbbel når man skal lade på AC-lading andre steder.

Pass på at du i tilfelle får med "ladebøtte" (finnes flere varianter) som gjør at du får ladet på vanlig AC-lading inkludert type-2.

Nå har jeg ikke fulgt godt med på prisene på brukt Zoe, men se om du klarer å finne en innenfor budsjett, der den støtter DC-lading.

Det vil gjøre stort for friheten, for DC-lading finnes nå "overalt", mens AC-lading blir vanskeligere å finne rundt omkring utenom kjøpesenter og bykjerner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus2292

Sitat fra: RJK på man 22. des 2025, kl. 16:41Litt tidlig å kjøpe elbil til babyen på 6 mnd. Er mange år til hen er gammel nok bare til øvelseskjøring! :D :8

Fra spøk til alvor, Zoe er ikke veldig glad i hjemmelading om du har IT/TT-Nett hjemme. Det skaper og litt trøbbel når man skal lade på AC-lading andre steder.

Pass på at du i tilfelle får med "ladebøtte" (finnes flere varianter) som gjør at du får ladet på vanlig AC-lading inkludert type-2.

Nå har jeg ikke fulgt godt med på prisene på brukt Zoe, men se om du klarer å finne en innenfor budsjett, der den støtter DC-lading.

Det vil gjøre stort for friheten, for DC-lading finnes nå "overalt", mens AC-lading blir vanskeligere å finne rundt omkring utenom kjøpesenter og bykjerner.

Zoe 2020 modell facelift får man rundt 110.000-120.000kr.   Men vet enda ikke om det er smart og kjøpe den.  Er det for eksempel mye bedre og bare kjøpe en leaf 2019-2020mod. Jeg vet ikke hvilke type strøm det er hjemme. Leilighet er bygd i 2018.  Har en zaptec lader montert i carporten.

RJK

Sitat fra: Magnus2292 på man 22. des 2025, kl. 16:53
Sitat fra: RJK på man 22. des 2025, kl. 16:41Litt tidlig å kjøpe elbil til babyen på 6 mnd. Er mange år til hen er gammel nok bare til øvelseskjøring! :D :8

Zoe 2020 modell facelift får man rundt 110.000-120.000kr.  Men vet enda ikke om det er smart og kjøpe den.  Er det for eksempel mye bedre og bare kjøpe en leaf 2019-2020mod. Jeg vet ikke hvilke type strøm det er hjemme. Leilighet er bygd i 2018.  Har en zaptec lader montert i carporten.
Fordeler og ulemper med begge. Tror jeg ville sjekket ut begge, for å se hvem som er mest praktisk, og som fruen i huset vil være mest fornøyd med.

Har en søster som valgte å bytte ut forrige versjon Zoe med siste da hun fikk en etter min mening, god innbyttepris. Det var et godt valg for hennes del, for da gfikk hun støtte for hurtiglading.

For forhandler var det kanskje ikke det beste valget, for kort tid etter falt bruktprisene godt på den versjonen hun byttet inn. Hun så vel og at "hennes gamle" ble stående en god stund hos forhandleren! ;)

Hun har ihvertfall vært godt fornøyd med begge sine, selv om hun hadde en "utfordring" med lading utenfor gamlehjemmet der Mamma bodde ved, helt til jeg spurte om hun hadde brukt "ladebøtta" som fulgte med...

Men Leaf har dog ikke IT/TT-problemer som Zoe!

Du kan sjekke eget sikringsskap, der vil det gjerne være merket på hovedsikring eller i oversikten om du har 3-fas. I tillfelle så bør det bety at du har TN, som er vanlig i Europa ellers, men som ikke er valgt å endre til for områder som er bygd ut med IT/TT.
Bosted Oslo

automat

I dette segmentet har man også Hyundai Ioniq (classic). For egen del syns jeg min er for liten som familiebil, men det funker for andre.

Vær obs på skillet mellom 2019 og 2020. Sistnevnte har lenger rekkevidde og app, men hurtiglader tregt. Mens den tidligere versjonen er hurtigladekongen i klassen. Ioniq-eierne blir ikke enige om hvem som er best.

Mange ble bruktimportert, og der må man være litt obs på utstyrsnivå. Varmepumpe er et must.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

TB

Zoe kan lade 22 kW / 32A via AC 3-fas. Kan også lade på 11 kW ladestolper.
Spørsmål er hvor ofte det er behov å kjøre så langt hurtiglading er nødvendig?
https://elbil.no/elbiler/renault-zoe-ze-40/

Husk - Leaf kan hurtiglades, men krever CHAdeMO som liten grad finnes på nye hurtigladere.
(Bare den helt nye Leaf har CCS.)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Magnus2292

Sitat fra: TB på man 22. des 2025, kl. 21:02Zoe kan lade 22 kW / 32A via AC 3-fas. Kan også lade på 11 kW ladestolper.

Husk - Leaf kan hurtiglades, men krever CHAdeMO som liten grad finnes på nye hurtigladere.

Det blir så og si aldri at hurtiglading aktuelt. Vi har vært på tanken om bilen skal leies ut på getaround når vi ikke trenger 2 biler. Jeg likte Leaf selv men ser den med chademo at det blir mindre og mindre tilgjengelig. Ang strøm hjemme så.stod det 400/230v i sikring skapet hjemme.

vinterdekk

Nå har det dukket opp noen CSS til CHAdeMO adaptere på markedet det siste året eller så, så en Nissan Leaf vil i teorien fungere på flere hurtigladere. Fant en utgave som selges i Norge, men den koster ca 12.000kr og jeg aner ikke hvor bra dette fungerer i praksis. Er nok lurt å undersøke litt om dette før man bestiller, det enkleste er selvsagt bil med CSS-port. https://biladapter.no/products/ccs-til-chademo-adapter-1
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: Magnus2292 på man 22. des 2025, kl. 21:31
Sitat fra: TB på man 22. des 2025, kl. 21:02Zoe kan lade 22 kW / 32A via AC 3-fas. Kan også lade på 11 kW ladestolper.

Det blir så og si aldri at hurtiglading aktuelt. Vi har vært på tanken om bilen skal leies ut på getaround når vi ikke trenger 2 biler. Jeg likte Leaf selv men ser den med chademo at det blir mindre og mindre tilgjengelig. Ang strøm hjemme så.stod det 400/230v i sikring skapet hjemme.
Det høres da ut som du har TN-nett, for IT/TT gir ikke 400V-mulighet uten ekstrautstyr. Lading av Zoe hjemme, bør da ikke være et problem.

Uansett, går an å låne bruktbil fra forhandler, kjøre hjem og koble på, for å teste. Men du bør altså være safe om det står 400/230V i skapet!

👍
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Tenker og at Nissan Leaf kan være et godt valg - blir kalt evighetsmaskin. Er vel og ganske rommelig med tanke på at det er en relativt liten bil.

Blir vel fort sånn at den som skal kjøre rundt med unge og barnevogn ofte ender opp med den største og tryggeste bilen. Sånn sett bør du gjerne være forberedt på at hun kjører den andre bilen, og du kjører "kone-bilen". Pleier og ofte å ende opp med at dersom en familie har en elbil og en bensinbil så ender søndagsmiddags-turer osv opp med å prakke alt inni elbilen, sånn at bil nr 2 blir bil nr 1.

Ser ganske fin ut denne her, uansett: https://www.finn.no/mobility/item/442907843?ci=1

MX-30 har jo sånne omvendte dører bak, og ingen b-stolpe i veien - kanskje lettere når en skal feste ungen, om en ikke da heller har et barnesete med vri-skive under setet. https://www.finn.no/mobility/item/442945378?ci=1
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: RJK på man 22. des 2025, kl. 21:45Men du bør altså være safe om det står 400/230V i skapet!

Om sikringene er merket med 400/230V så betyr det ikke noe mere enn at de tåler disse spenningene. Det sier ikke noe som helst om det er TN, IT eller TT nett. Det som er lettest å se er at trefas kurser har fem ledere på TN, dvs tre faseledere, en nøytral og en jord (PE).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vartli

Du nevnte Mx-30 som er en god bil å kjøre, men merk at framdøra må åpnes et stykke før bakdør kan åpnes. Kan være vanskelig hvis det er trengt på parkeringsplasser. Baksetet er også ganske trangt, så ikke sikkert at det er så enkelt med bakovervendt stol her. Er nok lurt å stikke innom noen bruktforhandlere og sjekke de ulike bilene.

Har en sønn med MX-30 og har selv Leaf, og Leaf er romsligere. Lading med Chademo er ikke noe problem her på sørvestlandet.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

edyrli

Jeg hadde en 2017 Zoe i et år. Plass, utstyr, kjøremessig er det en veldig grei kompaktbil. Fant ut disse har noen svakheter det kan være greit å være obs på. Foringer/bærekule i forstilling er en svakhet og må ofte bytte med ujevne mellomrom. Det har også være en del problemer med ac kompressor. Den er kostbar og bytte og det var lang ventetid på ny.

Jeg tror jeg bil anbefale gå opp til 2020 modell om du klarer. Pga overnevnte problmed med lading enkelte plasser kan DC lading være gull verdt. 13 kw større batteri over z.e.40 er også veldig kjekt og da bilene ikke lenger er nye og vi må nok begynne regne med et viss kapasitets tap.

En annen på forumet som har målt z.e.40 har 84% igjen etter 7,5 år.
Den opprinnelige wltp rekkevidden på 300km vil da være 252km.

Elektrisitetsbil

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 23. des 2025, kl. 09:05Tenker og at Nissan Leaf kan være et godt valg - blir kalt evighetsmaskin. Er vel og ganske rommelig med tanke på at det er en relativt liten bil.

Blir vel fort sånn at den som skal kjøre rundt med unge og barnevogn ofte ender opp med den største og tryggeste bilen. Sånn sett bør du gjerne være forberedt på at hun kjører den andre bilen, og du kjører "kone-bilen". Pleier og ofte å ende opp med at dersom en familie har en elbil og en bensinbil så ender søndagsmiddags-turer osv opp med å prakke alt inni elbilen, sånn at bil nr 2 blir bil nr 1.

Ser ganske fin ut denne her, uansett: https://www.finn.no/mobility/item/442907843?ci=1

MX-30 har jo sånne omvendte dører bak, og ingen b-stolpe i veien - kanskje lettere når en skal feste ungen, om en ikke da heller har et barnesete med vri-skive under setet. https://www.finn.no/mobility/item/442945378?ci=1

Nissan Leaf, en evighetsmaskin??? Vet du ikke at batteriene på disse bilene taper kapasitet langt mer enn de fleste andre biler?  Mulig det er lite feil andre steder, men ryker ombordladeren så koster det nært kr 100.000,- å bytte den på verksted, og ryker stereoen/skjermen/kommunikasjonsenheten koster den rundt 70k.
På nyere Leafer er det risiko for at dri... -jeg mener 'bilen' går i nødmodus når det er bittelitt kaldt, og tror at batteriet er nesten tomt selv og det er 60-70 % oppladet. Leaf har også svak forstilling.
Nei, styr langt unna Leaf sier jeg bare. Google er vår venn her om en vil lese seg opp på denne 'bilen' med ufortjent godt rykte. Gen. 2 av Leafen er ikke noe annet enn gen1 i ny forkledning.

Magnus2292

https://www.finn.no/mobility/item/442691540

Eller

https://www.finn.no/mobility/item/442707488

Endel billigere 2019 modell men igjen ikke hurtiglading. Og turen hjem til Stavanger blir lang.   

Sitat fra: edyrli på tir 23. des 2025, kl. 10:06Jeg hadde en 2017 Zoe i et år. Plass, utstyr, kjøremessig er det en veldig grei kompaktbil. Fant ut disse har noen svakheter det kan være greit å være obs på. Foringer/bærekule i forstilling er en svakhet og må ofte bytte med ujevne mellomrom. Det har også være en del problemer med ac kompressor. Den er kostbar og bytte og det var lang ventetid på ny.

Jeg tror jeg bil anbefale gå opp til 2020 modell om du klarer. Pga overnevnte problmed med lading enkelte plasser kan DC lading være gull verdt. 13 kw større batteri over z.e.40 er også veldig kjekt og da bilene ikke lenger er nye og vi må nok begynne regne med et viss kapasitets tap.

En annen på forumet som har målt z.e.40 har 84% igjen etter 7,5 år.
Den opprinnelige wltp rekkevidden på 300km vil da være 252km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA