Juniper autostyring, cruisekontroll og fartsgrense-varsel

Startet av RubberDucky, man 22. des 2025, kl. 11:14

« forrige - neste »

RubberDucky

Hei!

Har nettopp gått fra en 5 år gammel Model 3 til en ny Model Y "Juniper", og har to ting som irriterer meg litt:

1. "Bare cruisekontroll"
Jeg finner ikke noe valg for vanlig cruisekontroll. Det virker som det enten er full autostyring eller ingenting. Finnes det en måte å få "vanlig cruise" på, eller er dette endret i nyere modeller/software?

2. Speed Limit Zone Chime
Jeg får ikke Speed Limit Zone Chime til å være av permanent. Den står av i innstillingene, men jeg må likevel inn på skjermen og skru den av hver gang jeg begynner å kjøre.

Er dette en kjent bug/oppførsel, eller er det en logisk forklaring (regelverk, profil-ting, software-endring, osv.)? Tar gjerne imot tips!

2019 Mobilex Impala rullator

What-a-watt

1. Du må vel stoppe bilen for å bytte fra Adaptive Cruise Control til TACC (Trafic Aware Cruise Control

2 Regelverk

RubberDucky

Sitat fra: What-a-watt på man 22. des 2025, kl. 11:191. Du må vel stoppe bilen for å bytte fra Adaptive Cruise Control til TACC (Trafic Aware Cruise Control
2 Regelverk

Takk.

På den gamle Teslaen min (Model 3) hadde jeg 1 tap på høyre spak for adaptiv cruisekontroll (avstand til bilen foran), og 2 taps for full autostyring.(kunne også endres i profilen)

Nå på Model Y setter knappen på rattet bilen rett i full autostyring, og jeg finner ikke noe i profil-/innstillingene som lar meg få tilbake tilsvarende "1 tap = kun cruise / 2 taps = autostyring"-logikk.

Noen vil sikkert si at autostyring er så bra nå at man ikke trenger "kun cruise", men jeg liker fortsatt å kunne styre selv og bare slippe å holde gasspedalen — spesielt på veier der jeg ikke vil at bilen skal styre.

Det virker som Tesla bare har fjernet muligheten til å bytte mellom mellom TACC og Autosteer under kjøring.

2019 Mobilex Impala rullator

turfsurf

Sitat fra: RubberDucky på man 22. des 2025, kl. 11:38Det virker som Tesla bare har fjernet muligheten til å bytte mellom mellom TACC og Autosteer under kjøring.
Du kan inn i menyen og bytte fra AP til TACC, men ikke motsatt. Da må du stoppe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Sitat fra: RubberDucky på man 22. des 2025, kl. 11:142. Speed Limit Zone Chime
Jeg får ikke Speed Limit Zone Chime til å være av permanent. Den står av i innstillingene, men jeg må likevel inn på skjermen og skru den av hver gang jeg begynner å kjøre.
I tilfelle du ikke vet om det, du kan trykke på fartsgrenseskiltet for å slå av lyden.

En mulighet for å slå det av permanent er å kjøpe The Commander, men en slik installert kan du slå det av i appen en gang for alle.

Handyman

Sitat fra: RubberDucky på man 22. des 2025, kl. 11:141. "Bare cruisekontroll"
Jeg finner ikke noe valg for vanlig cruisekontroll. Det virker som det enten er full autostyring eller ingenting. Finnes det en måte å få "vanlig cruise" på, eller er dette endret i nyere modeller/software?
Dårlig workaround: Du kan lage en egen førerprofil som du kaller eks. TACC. Du kan da bytte profil i fart.
Men det har noen ulemper; hører du på eks. Spotify så bryter avspillingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA