Ioniq 2017 og ladetrøbbel, låser ikke kabel.

Startet av Zimon, tir 16. des 2025, kl. 07:48

« forrige - neste »

Zimon

Hei, lurer på om noen har raske tips, men mistenker ett service besøk her.
Lørdag som var tok eg en liten langtur til Elverum for å besøke en venn, startet hemmefra med tilnærmet 100% og når kom fram til Elverum hadde jeg ca 40km igjen på batteriet. Kjørte innom Tesla supercharger og startet lading via apppen, men alt som skjedde var følgende: 1. Så at rødt ladekabel symbol i dashboard tente. 2. hørte små "knepp, ca 3 ganger raskt og noen sekunder før nye 3 raske (tror det var 3) og dette repeterte 3-5 ganger". I Tesla appen stod det ikke at lading hadde startet. 3. Bilen viste heller ikke at lading startet. Prøvde så annen Tesla stolpe og samme der. Deretter Kjørte opp til Recharge som er 50 meter ovenfor Tesla og fikk ikke startet på noen av stolpene der. Recharge kundeservice så ingen feilmeldinger etc og de prøvde også å starte lading fra deres side.

Prøvde å holde inne kabelen, prøvde å skru av og på bilen, prøvde å la bilen være på når plugget til til og med etc.

Løsningen til slutt jeg hadde var å løfte opp matta i bagasjerommet og nappe 10-15 ganger i kabelen som frigjør en låst ladekabel! Da tok den lading på Tesla stolpe som jeg prøvde igjen etter Recharge forsøkene.

På retur tok jeg en liten ladestopp på Circkle-K minnesund og ikke noe problem der.

I dag tidlig (tirsdag) så plugget jeg til hjemmelader etter å ha luftet hunden. Da skjedde det samme igjen, startet ikke lading, hørte ikke det vanlige "kneppet" når ladekabel låses.

Jeg mistenker derfor at det er noe "skitt" eller lignende inne i området hvor man putter ladekabel i. Der er det nok en "solonoid" eller "liten elektro motor" som kjører låsepinnen ned og bilen leser at den er i låst posisjon og at lading kan starte etc.

Noen som har opplevd noe lignende selv? Evt gjør det selv tips, om det er lett å gjøre noe selv?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

automat

Høres ut som defekt aktuator for låsepinnen i ladeporten. Det er en nødutløser under plata i bunn av bagasjerommet. (Ikke den for å åpne ladeluka.) Da får man ladet. Min erfaring var at man ikke behøver å bruke nødutløseren hver gang, men innimellom. Frem til jeg fikk skiftet aktuator.

Se også denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=64023.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

Takker for svar, har også konkludert med at det er nok aktuator for låsepinnen som tuller. Lest litt diverse og teknisk sett mulig å gjøre selv, men kan være litt knotete. Leser man her på denne siden så finner man også en teknisk info om hvordan dette gjøres på Ioniq (original eldre variant, usikker om faceliften 38kwh har samme prosedyre og del, men er nok ikke langt unna).

Har bestilt time på verksted, se å ringe de i morgen for å høre pris etc.

Fant også denne videoen om at noen som brukte litt WD40 i låsepinne hullet på ladeporten. Hvor godt dette virker/hvor lenge er høyst usikkert pga flere faktorer. Om det er skitt på utsiden i "ramma" til ladeporten som gjør at actuator pinne møter motstand så kan WD40 rense og smøre litt. F.eks om det er "skitt" som har klart å snike seg inn. Men om det er selve actuator boksen som tuller så er den ganske tett og WD40 kommer ikke helt inn, samt det er endel smørefett inne i boksen som skal gjøre sin jobb. Se video her, starter hvor hullet er. https://youtu.be/0JM9enfOHgM?si=FCdeXVJdLJ1ixKGh&t=201

Så høre litt med merkeverksted etc om dette i morgen.

Edit:
PS, direktelenke til teknisk info PDF med prosedyren. Gjøres selvsagt på egen risiko evt, for det må monteres korrekt siden dette sitter inne i hjulbuen. https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10128600-9999.pdf Funnet her https://www.speakev.com/threads/charge-port-lock-actuator-replacement-on-an-early-ioniq.185159/

siggen7

Eller enda enklere, spray litt wd40 eller en olje med silikon, inn i det lille hullet der låsepinnen kommer ut. Den trenger smøring, det løser som oftes problemt ;)

Zimon

@siggen7 dette var litt min tanke også.
1. Jeg opplevde dette 2 ganger, første gang på lang tur og andre gang som nevnt hjemme. Begge ganger nappet litt i utløser veier + også vist konen hva hun skal gjøre for å åpne luken og får å løse ut låst kabel, så nappet litt i den da også.
2. Etter det ikke hatt noen problemer. Hadde bestilt service på bilen hos Birger N Haug på Haraldrud i Oslo. Ringte dem og lurte på pris på jobben, han jeg pratet med kunne ikke si noe men han skulle høre med en kollega. Etter par min kom han tilbake og nevnte at kunne fort komme på 10-13K for jobben!
3. Jeg lot service besøk datoen stå, sjekket og testet om feilen har kommet tilbake, noe den ikke har gjort. Har også prutet litt WD-40 i hullet etter par ganger og ikke hatt noe problemer etterpå heller.
4. Så endte med å avbestille service jobben og avventer videre før evt service.

Men pris på 10-13K for en slik jobb, det er riv ruskende galt etter min mening.
1. Jeg er ikke bilmekaniker, men jobber med teknisk support på kopi/print/multifunksjons maskiner etc og har snart gjort dette i 30år.
2. Jeg har sett flere bilder + video av komponenten som har låsepinnen og det er en plastboks med smørefett, tannhjul, en liten el-motor med ett lite kretskort og en motstand. Dette er ikke en dyr del å produsere!
3. Prosedyren ifølge teknisk info fra Hyundai selv: Koble av 12V batteri, koble av High Voltage(HV) batteriet, begge to er gjort lett via panser og bagasjerom. 2 skruer inne i ladeluken, heis bilen opp, fjern venstre bakhjul og løsne innerskjermen. 2 skrur for å løsne lade komponentene og så er det 2 skruer + en vaier (til utløser vaieren) for selve aktuator boksen. Dette tar ikke en bilmekaniker mer enn 1 time å utføre fra start til slutt når de har rett utstyr og kjenner bilen.
4. Så her tar nok BNH seg godt betalt for en jobb som burde koste alt fra 2-3K til 7K avhengig av innpris på komponent, men kostprisen på en aktuator låseboks den burde ikke være for høy, si at den koster 1000-1500kr inn til verksted, så er nok det fornuftig.

Kan trygt si at skjer dette igjen så kommer jeg til å ringe rundt på verksteder, få forskjellige priser og evt vurdere å gjøre det selv. Selv om jeg ikke har løftebokk til å heise opp bilen så er det bare å bruke en garasjejekk og få den opp nok til å ta av hjulet, resten komme man til ved å ligge på ryggen. :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA