Jaguaren døde nesten…

Startet av Ingeniøren, søn 14. des 2025, kl. 09:56

« forrige - neste »

Ingeniøren

Fredag 12 des fikk jeg melding fra Jaguar at bilen hadde lav lade stand. Vel hjemme sto den å blinket med lysene, ikke nød blink. Fikk åpnet panseret, takk og lov, og målte 12V batteriene. Det store var på 6V og det minste 12.5V. Koblet på min 11 amp 12V lader på det store batteriet. Den fikk spenningen opp til ca 11V men der stoppet det. 12V batteriet er nytt, montert 4 juni i år. Mitt gamle 12V batteri er nå 6.5 år så har vel gjort sitt.

Dette ga strøm til bilen og fikk litt sjokk da hovedbatteriet var på 6% og med meldinger om lav batteri stand. Hadde ikke brukt bilen på noen dager og er sikker på at jeg parkerte med ca 50%. Etterhvert døde laderen – slo ut på varme vern antar jeg og jeg tok kvelden – men den er ok nå. Mange tanker I hodet den natta...

Dagen etter koblet jeg kablene fra 12V batteriet, isolerte mot polene og koblet til det gamle 12V batteriet som ble tatt ut i sommer og som nå var full ladet. Da våknet bilen opp som normalt og valgte å sette den til lading gjennom dagen. På ettermiddagen ble det nye 12V batteriet I bilen byttet med det gamle. Siden har bilen fungert som den skal, ladet og har vært på kjøretur uten noen meldinger av noe slag. Har og koble meg til bilen med dongel og ingen avlesninger er unormale.

Har fundert på hva som har skjedd. Jeg er ganske sikker på at det nye 12V batteriet har kortsluttet hvorpå bilen har forsøkt å lade det opp til den nådde en nedre grense på hovedbatteri og stoppet og sendte en melding til Jaguar som så kontaktet meg. Har luftet dette på det engelske jaguar forumet og fått melding at folk har opplevd det samme når 12V batterier dør. Nå har jeg ladet opp det nye 12V batteriet og det ser jo helt nytt ut – håper det ikke blir problemer med å få byttet det på 3 år garanti – tips ?

Litt skremmende at et kortsluttet 12V batteri kan ta med seg nesten hele resten av bilen ned nær graven ! Tips til andre Jaguar eiere om dere skulle oppleve det samme. 12V batterier lever ikke evig men at det skulle gi seg etter bare et halvt år er drøyt.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Boikott My Ass

Generelt sett; Hvorfor trenger en 12v batteri? Kan en ikke teknisk sett ta 12v fra hovedbatteri via en omformer?
Bmw 530i G30

Ingeniøren

Tror det har noe med sikkerhet å gjøre. En omformer kan feile og sende ut 400V og da brenner alt og folk kan skades.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

400V batteri kobles ikke inn før det elektriske er sjekket for isolasjonsmotstand, lekkasjestrømmer etc. Elektronikken som skal sjekke dette trenger derfor egen strømforsyning.

Omformer fra 400V til 12V trekker også en god del effekt bare ved å være påslått. Så om den skal bære konstant på, bli «vampire drain» veldig høyt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Boikott My Ass på søn 14. des 2025, kl. 10:38Generelt sett; Hvorfor trenger en 12v batteri? Kan en ikke teknisk sett ta 12v fra hovedbatteri via en omformer?

Det går, men da må omformer plasseres inne i batteripakken. Det skal ikke være 400V ut av batteripakken når bilen er avslått.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ingeniøren

Tenke å teste 12v batteriet før jeg gikk tilbake til de som solgte det. De sier at de tester det men kan jo hende de har fordel av å teste at det ok og ikke går på garanti....

Det er flere som reklamerer for gratis batteri og lade kontroll om dagen. Har forespurt et par uten å ha fått positivt svar at det er bare å komme. Har mistake om at de kun ønsker å selge kunden et batteri bytte med god avanse - for en gjeng.

Da bestiller man en tester på Temu, ikke like miljøvennlig kanskje men hva gjør man..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Biltema-butikker pleier å ha batteritester i kassa, og gjør gratis test for deg. De har vanligvis et bedre instrument enn det de selv selger i butikken.

Hos Vianor kan du også forhåndsbooke gratistime til batteritest. Har brukt det en gang uten at det var noe kjøpepress. De ville riktignok først avbestille timen, da de så det var en i3, og de trodde jeg ønsket test av fremdriftsbatteriet. Så legg inn i kommentarfeltet at det er test av 12V du er ute etter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på tor 18. des 2025, kl. 15:58Biltema-butikker pleier å ha batteritester i kassa, og gjør gratis test for deg. De har vanligvis et bedre instrument enn det de selv selger i butikken.

Hos Vianor kan du også forhåndsbooke gratistime til batteritest. Har brukt det en gang uten at det var noe kjøpepress. De ville riktignok først avbestille timen, da de så det var en i3, og de trodde jeg ønsket test av fremdriftsbatteriet. Så legg inn i kommentarfeltet at det er test av 12V du er ute etter.

Ok. Mulig jeg tar en tur til Biltema. Vianor har jeg spurt men svarer ikke når jeg skrev jeg skulle komme med et batteri for test... Synes dog ikke den batteri testeren Biltema selger var noe serlig. Da kjøper jeg heller en folk har testet mot Fluke sin proffe med like resultater til lavere pris..

Forøvrig fungerer bilen strålende med det gamle batteriet som testet bra på sist service. Batteri monitoren som jeg satt på batteriet sier og at ting er på stell.

Problemet med kortslutning i batteriet er at det kan gå fra bra, til tomt til bra. Min søsters batteri kortsluttet hos meg, fungerte bra 6 mndr og så kortslutte igjen så bilen måtte taues til verksted der kortslutning ble påvist... Mitt utmoterte fungere sikkert helt fint på test nå  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Riktig. Fikk testet batteriet på Biltema med proff utstyr og utskriften viser at batteriet, som jeg tror kortsluttet, er ok nå. Nå skal det og sies at jeg har ladet batteriet inkludert Recond (rekontisjonering) med en Ctek lader - sikkert dumt av meg for nå får jeg neppe reklamert på det .... :)

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Bilen var inne hos Elbilmek på Lierskogen den 9 januar for en sjekk. Ser de kobler fra hovedbatteri i prosessen, noe som sikker er lurt for at ting skal resette seg etter slikt. Lot de sette inn et nytt 12V batteri og nå håper jeg den er helt frisk.

De fant ingen feilkoder eller isolasjonsproblematikk som kunne tappet strøm  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA