Familiebil med bakovervendte barnestoler

Startet av kenlee, ons 10. des 2025, kl. 08:29

« forrige - neste »

kenlee

Hei, noen med en oversikt over biler med god plass i baksetet til bakovervendte barnestoler? 

Vår bil blir noe snau når minstemann begynner å strekke seg og det er ikke et tema å bytte til forovervendt stol før absolutt nødvendig.

Kan gjerne kjøpe brukt.
Har sett på id 7 men er noe stiv pris, utenom på bakhjulstrekk men usikker på kjøreegenskaper på vinteren på denne.
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Håvar

Xpeng G6 har ganske voldsom bakseteplass. I alle fall for voksne, så vil tro et bakovervendt bilsete nyter godt av det også. Den fordrer at du kan leve med kinesisk bil

Du har tilsynelatende en iX3 i dag? Hvis rwd ikke har vært et problem vil jeg tro du klarer deg med rwd på id.7 også, selv om BMW'en har et par cm ekstra bakkeklaring
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y og VW ID4 har også god og lang bakseteplass..... og Subaru Forrester   ;) 
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

Subaru Solterra har veldig god plass bak, spesielt i "lengderetning". Jeg på over 190 satt komfortabelt foran med bakovervendt sete bak. Kunne og sitte komfortabelt "bak meg selv" i den.

Daniel_0007

Er i samme båt, blir nok en id 7 tourer her, er ganske mange av dem på finn av en eller annen grunn med tanke på at bilen har kun vært ute i nesten 2 år.
Model 3 2019 LR Rwd

Bomtidelibom

Jeg er 195cm og sitter fint med axkid minikid 4 bak meg i ID4. I ID7 vil det være ennå bedre plass. De ID7 2025 modellene på finn som selges av Møller er nok biler som har vært på korttidsleie hos Hertz

Jejl

Model S med 2 bakseter i bagasjerommet fungerte fint for oss i en periode med 2 unger fra de var rundt 1 meter til 1,35.
Har faktisk kjørt på lengre ferieturer med 4 voksne + 3 små barn i bilen.

daktari

ID.4, ID.7 og iX har veldig god plass i baksetet. Kanskje ID 7 er best. Og store dører til å bære barn inn og ut. Enyaq har muligens prioritert litt bagasjeplass foran bakseteplass, men mulig de er like.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tor 11. des 2025, kl. 09:56ID.4, ID.7 og iX har veldig god plass i baksetet. Kanskje ID 7 er best. Og store dører til å bære barn inn og ut. Enyaq har muligens prioritert litt bagasjeplass foran bakseteplass, men mulig de er like.

Slik jeg har forstått det så er det som du sa først, at Enyaq har prioritert bagasjeplass foran bakseteplass. Med mindre Enyaq har blitt endret i det siste så er den relativt trang i lengderetningen. ID4 er mye bedre i baksetet. Den er visst ganske lik Model Y i baksetet, mens Model Y også har et stort bagasjerom. (Men absolutt ikke dårlig bagasjerom i ID4 heller.) Sikkert en av grunnene til at Model Y ligger på topp av salgslistene med over 25.000 solgte i år. Synes for øvrig det var deilige seter i ID4. Men ID Buzz ligger jo og høyt oppe, så den kan gjerne og være et alternativ - kommer i både kort og lang utgave. En jeg kjenner likte den veldig godt.

Håvar

Mulig vi er bygd annerledes eller at jeg har kjøpt verdens største bakovervendte sete. Jeg er riktignok 1.98 høy men aksepterer å sitte litt trangere enn optimalt ved behov for barnesete bak førerstol.

Synes absolutt ikke det er "god plass" til bakovervendt stol bak meg i Model Y, men det går. Derfor nevnte jeg ikke den som kandidat

Anbefaler trådstarter å faktiske prøve de ulike forslagene her.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

kenlee

Mange gode alternativer her og forslag!

Hadde egentlig lagt fra meg alle kinesiske alternativer men G6 ser jo tilsynelatende ut som en god deal.

Burde jeg legge fra meg stigmaet og undersøke denne muligens? Hva tenker folk om eventuell restverdi og forhandlernettverk på xpeng?
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Daniel_0007

Sitat fra: kenlee på tor 11. des 2025, kl. 13:33Mange gode alternativer her og forslag!

Hadde egentlig lagt fra meg alle kinesiske alternativer men G6 ser jo tilsynelatende ut som en god deal.

Burde jeg legge fra meg stigmaet og undersøke denne muligens? Hva tenker folk om eventuell restverdi og forhandlernettverk på xpeng?

Sett litt på g6 sjøl men føler den er for lik tesla men har hud da, er sikkert grei bil men tror rest verdien vil være dårligere, sjekk også forsikring, xpeng er ganske dyr å forsikre og. Forhandlernetverket blir nok bedre,de har jo avtale med bilia/nardo.
Men kinesiske biler pleier å ha bra baksete plass og litt mindre bagasje da det er mer vanlig å bli kjørt der borte så da prioteres baksete plass.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på tor 11. des 2025, kl. 14:14
Sitat fra: kenlee på tor 11. des 2025, kl. 13:33Mange gode alternativer her og forslag!

Sett litt på g6 sjøl men føler den er for lik tesla men har hud da, er sikkert grei bil men tror rest verdien vil være dårligere, sjekk også forsikring, xpeng er ganske dyr å forsikre og. Forhandlernetverket blir nok bedre,de har jo avtale med bilia/nardo.
Men kinesiske biler pleier å ha bra baksete plass og litt mindre bagasje da det er mer vanlig å bli kjørt der borte så da prioteres baksete plass.

Restverdien er den største usikkerheten..VW har jo inngått samarbeid og de har allerede utviklet en VW for Kina markedet som snart skal begynnes å selges der borte. G6 er forøvrig mye mer proppfull av teknologi og utstyr enn tilsvarende VW biler du får kjøpt i Norge i dag - ja det gjelder vel alle modeller i VW konsernet inkl. Audi og Skoda opp til i alle fall 1 mill...

Bilen har lang garanti (7 år, 160.000km) , leverer god kvalitet ifølge tester og den er teknologisk foran Tesla på en rekke områder. F.eks har de xcombo som via mobilen (hvor makroene lages) gjør at du kan automatisere en del ting. F.eks skru av alle varsler osv når setebeltet monteres. Altså en event styrt modell som kan programmeres som makroer i excel og trigges av ulike events (hendelser).

Xpeng er først og fremst en gedigent SW selskap og ifølge Elon selv er de den store konkurrenten..dvs..det var vel før xiaomi kom med biler som selv Ford sjefen i USA nekter å levere tilbake...Men xiaomi får vi ikke kjøpt her oppe ennå.

Service intervallene er dog 20.000 km - så selv om service er inkludert i 3 år med kampanje..så må den oftere på service enn f.eks VW og Tesla.  Forbruket er temmelig likt VW sine biler. Dog leveres bilen med LFP batteri som gjør at du kan lade daglig til 100% og trolig oppleve mindre tap av kapasitet over tid.

Annet av interesse er at varmepumpen kan lage en del støy i kulde - det er forsåvidt ikke noe unikt da selv BMW IX1 min gjør det når det er kaldt.
Kjøreopplevelsen er definitivt mot komfort - og styrefølelsen er ikke slik du finner på BMW,Polestar osv..som innbyr til aktiv kjøring - men dette finner de som prøvekjører ut etter en stund.

Jeg vet ikke hvilken vei verden går om dagen - men Xpeng produserer nå G6 i Østerrike (Manga) - og modellene som  skal inn til Norge over nyttår kommer vel derfra vil jeg tro. De skal, i alle fall slik jeg har undersøkt, bygd opp delelager for Europa slik intensjonen er nok å komme for å bli vel jeg tro.
Hvilke merker som overlever fremover vet jeg som sagt ikke - men ser man på bilen, hva den koster, hvilke kvaliteter du får for pengene, hvilke forhandlere i Norge som leverer service, og ikke bekymrer deg for restverdien - så tror jeg det er et veldig godt kjøp. Det var satans risikofyllt med Tesla i starten også - det gikk jo bra - om det går like bra med Xpeng vet jeg ikke - men jeg vet i alle fall at bilene er proppfull av teknologi og kvaliteter du må langt,langt opp i pris for å finne andre steder. Og jeg har snust veldig på dette merket. De skal vel levere G7 neste år også - det er en litt større bil midt mellom G6 og G9 som i ligner litt på G6 - men der G6 IKKE har heads up - har G7 et vannvittig flott head up.

Vil du ikke kjøre Tesla, men liker teknologi - så vil jeg tro du ikke kommer noe nærmere enn med xpeng.
Vil du kjøpe noe som oppleves trygt - går du ned å kjøper en VW eller BWM og får en bil som koster mer og har mindre...Spesielt BMW har en fin tendens til å holde restverdi godt. VW er det litt verre med...

RJK

Sjekk nyttelast! Xpeng G6 har 395 kg, dersom man ikke har hengerfeste, 375 kg om man valgte med hengerfeste, jamfør TEK sin test av bilen. Den har forøvrig heller ikke frunk, noe endel av oss har blitt "avhengig" av.

Legg til at pga LFP-batterier, blir de tunge og derved tørste, noe som bare delvis kompenseres for ved rask lading. Men jeg personlig tar heller litt lavere ladefart (er allerede god nok på flere biler) i bytte mot lengre rekkevidde pga lavere forbruk.

https://www.tek.no/test/i/yEkpPJ/xpeng-g6?srsltid=AfmBOoopk5G8j7WHEWNbxvuTfSYh8M0KFmW1B0jKaQawHOeAI4ct6_-x
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på tor 11. des 2025, kl. 11:31Mulig vi er bygd annerledes eller at jeg har kjøpt verdens største bakovervendte sete. Jeg er riktignok 1.98 høy men aksepterer å sitte litt trangere enn optimalt ved behov for barnesete bak førerstol.

Synes absolutt ikke det er "god plass" til bakovervendt stol bak meg i Model Y, men det går. Derfor nevnte jeg ikke den som kandidat

Anbefaler trådstarter å faktiske prøve de ulike forslagene her.

Nei, bakoverlendte stoler tar uhorvelig mye plass. Virker ikke som at produsentene har tatt høyde for at de skal inni bilene. Da jeg hadde VW Passat og skulle ha inn setet bak frem fikk jeg sjokk...var jo ikke plass til føttene til ungen. En må i hvert fall ha setet bak den laveste personen som sitter fremme.

Ser du skrev: "Xpeng G6 har ganske voldsom bakseteplass".
Dersom du hadde prøvd setet i G6 tror jeg og du ville blitt overrasket over hvor trangt det er. Denne testen viser at det faktisk er mindre plass i en G6 i baksetet enn i en Model Y. Og begge har mindre plass enn i en BYD Sealion 7, dersom en kan stole på testen (er laget av seriøse Drive). Men alle disse tre bilene får skryt for god bakseteplass i lengden. https://www.drive.com.au/reviews/2025-mid-size-electric-suv-comparison/

Jeg har hatt en del biler, og Model Y har vesentlig bedre bakseteplass enn alle andre biler jeg har eid som VW Passat, Toyota Avensis, Tesla Model S og Tesla Model 3. Synes ID4 hadde ganske tilsvarende som Model Y.

Har for øvrig en kollega som prøvde både Xpeng G6 og nye Model Y, og han likte Xpeng G6 best, i tillegg til at prisen var lavere, så sikkert bra den og.

Jeg er forøvrig omtrent like lang som deg, så jeg kjenner godt til problemet. Husker jeg ble så sinnsykt skuffet da jeg prøvde en BMW 5-serie en gang, og hvor lite plass det ble bak meg i den....

XPeng virker å være nesten en kopi av Model Y sånn fysisk. Model Y i svart, og Xpeng G6 i grått, bare bitte litt høyere:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA