Ny Model 3 AWD LR vs Performance - norske veier og klima?

Startet av Geir Jacobsen, søn 07. des 2025, kl. 12:33

« forrige - neste »

Geir Jacobsen

Hei,

Vet det har vært skrevet en del om de ulike modellene, men er nyskjerrig på salgstall og brukererfaringer for nye Model 3 (2025-26) mht. Performance vs. standard AWD LR?

Jeg kjøpte en AWD Long Range 2026, og er veldig fornøyd. Jeg tok aldri en kjøretest av Performance-modellen, men valgte AWD LR modellen for lavere pris og driftskostnader, og mer komfortabel hverdagskjøring.

Hva er salgstallene og brukererfaringene på disse modellene her i Norge og Skandinavia generelt? Tenker da for vanlig, hverdagslig kjøring. Inntrykket er definitivt færre Model 3 Performance på veiene her i Bergen. Men på online forum virker det som om Performance-modellen er mest populær. Kanskje fordi entusiastene også er mer aktive på forum.. :)

Spurte ikke Tesla-forhandleren om hva kundene generelt foretrekker, men det var samme greia med hvite seter. Populært på internettforum, men ser det sjeldent i det "virkelige liv".

Hadde vært interessant å høre med noen som har snakket med Telsa-forhandlere, eller har "innside-info" om Performance vs. standard-modellen. Tenker da spesielt på 2025 og 2026-modellene, ettersom de kom med store forbedringer i kjørekomfort.

Takker!

What-a-watt

Det første man ofte spør om når biler diskuteres er vel hvor fort den går fra 0 til 100? IMO det minst viktige.... ;)

Breezec

For min del var jeg så fornøyd med min 22 performance at ikke vurderte LR. Bare design, felger og setene i P var grunn nok forsvare den forholdsvis lave forskjellen i pris mellom LR og P. I tillegg adaptive dempere på P slik at man kan velge mellom komfort og sport.

Kjører en del i Tyskland, da er det kjekt med toppfart på 262 istedenfor 200 som er på LR. Det er alltids noen tyskere som skal bevise at elbiler ikke klarer holde følge  ;D

Forskjell i driftskostnader er minimal, litt høyere strømforbruk og litt høyere pris på dekk. For min egen del var forsikring samme pris på LR og P.

Når alt av tester sier at nye P er bedre enn forrige P så var valget enkelt, prøvekjørte ikke engang LR.
2026 Model 3 Performance

Breezec

Sitat fra: What-a-watt på søn 07. des 2025, kl. 12:53Det første man ofte spør om når biler diskuteres er vel hvor fort den går fra 0 til 100? IMO det minst viktige.... ;)
Vil påstå at LR er rikelig kjapp nok, men det blir litt som mc, kjedelig gå tilbake til 800 etter ha kjørt 1200.
2026 Model 3 Performance

Handyman

Sitat fra: Geir Jacobsen på søn 07. des 2025, kl. 12:33Hva er salgstallene
Her kan du se salgstallene i Norge:
https://teslastats.no/
Tesla benytter ikke forhandlere, regner med at det er Teslas butikker du tenker på? De deler tradisjonelt veldig lite info om ting som ikke er offentlig kjent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Breezec på søn 07. des 2025, kl. 13:02
Sitat fra: What-a-watt på søn 07. des 2025, kl. 12:53Det første man ofte spør om når biler diskuteres er vel hvor fort den går fra 0 til 100? IMO det minst viktige.... ;)
Vil påstå at LR er rikelig kjapp nok, men det blir litt som mc, kjedelig gå tilbake til 800 etter ha kjørt 1200.
Blir fort en vane ja. Merker godt forskjellen på vår Y LR og Y P. Vurderer å kjøpe BOOST 50.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Geir Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på søn 07. des 2025, kl. 13:49
Blir fort en vane ja. Merker godt forskjellen på vår Y LR og Y P. Vurderer å kjøpe BOOST 50.
.

Har også sett på Boost 50, men håpet var at Tesla snart slipper Acceleration boost også for de nyere Model 3-bilene i denne delen av verden.

turfsurf

Sitat fra: Geir Jacobsen på søn 07. des 2025, kl. 13:59
Sitat fra: turfsurf på søn 07. des 2025, kl. 13:49

Nå er vel performance forskjellen mht pris, batteriforbruk og kjørekomfort mindre på Y enn 3.

Har også sett på Boost 50, men håpet var at Tesla snart slipper Acceleration boost også for de nyere Model 3-bilene i denne delen av verden.
Forskjellen er vel ganske lik på begge to (dempere, seter, skjerm, utvendige detaljer, bremser, hjul, ytelse). Setene er vel enda bedre på Y P, eller har Model 3  fått seter med forlengbar sittepute og? Acceleration Boost koster 18k til Model Y, BOOST 50 koster 7k og da får man med mye annen funksjonalitet også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Geir Jacobsen

Takker for innspill. Er veldig fornøyd med min LR AWD, og akselerasjonen er mer enn nok for selv de sprekeste forbikjøringer på norske veier. Men skjønner at de som kjører mye i utlandet, især i Tyskland, at den mer ekstreme farten og akselerasjonen er fristende!

Sitat fra: Handyman på søn 07. des 2025, kl. 13:13
Sitat fra: Geir Jacobsen på søn 07. des 2025, kl. 12:33Hva er salgstallene
Her kan du se salgstallene i Norge:
https://teslastats.no/
Tesla benytter ikke forhandlere, regner med at det er Teslas butikker du tenker på? De deler tradisjonelt veldig lite info om ting som ikke er offentlig kjent.

Veldig interessant! Kjørte akkurat en tur her i Bergen, og må si at det er ikke så mange performance Model 3 jeg ser på veiene, men ser plenty av standardmodellene. Det stemmer vel med salgstallene i linken, dvs. Performance står for rundt 10-15% av salget.

Med Model Y er vel performance mer opplagt. Bilen har et høyere understell og mer demping, performance-pålegget er en mindre del av totalsummen, og det er mindre utslag på kjørelengden (2 vs 9 mil teoretisk).

turfsurf

Sitat fra: Geir Jacobsen på søn 07. des 2025, kl. 15:03Med Model Y er vel performance mer opplagt. Bilen har et høyere understell og mer demping, performance-pålegget er bare halvparten mht. totalsummen, og det er mindre utslag på kjørelengden (2 vs 9 mil teoretisk).
Vel, når vi bestilte Y LR var det 0% rente, men ikke på P. Til sammen blir prisforskjellen lang over 100k. Når vi kjøpte Y P forrige gang var prisforskjellen 40k og halvparten av den forskjellen ville blitt spist opp av oppgraderte hjul på LR.

Nå er dog forskjellen på P og LR vesentlig større enn den var da, men når man kommer over 700k er det flere biler enn Model Y som frister.

Syklist

Det kan være argumenter for Performance for bilentusiaster, spesielt seter og trim.Fjæringskomfort er et annet spørsmål.

Men vanlig LR har allerede rimelig sportslig fjæring og lavprofildekk. Skal du kjøre litt på fylkesveier med telehiv og vaskebrett, er pre-highland LR alt for stiv, og jeg vil tro at Performance kan bli i hardeste laget. Så det spørs hva slags veidekke det er der du pleier å kjøre.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Jeg tror ikke man bør se på salgsstatistikk på hvilken modell en bør velge. Vil tro det er svært mange som gjør som trådstarter, og bare kjøper Long Range uten å ha prøvd Performance. Da er det nok mer nyttig å høre fra folk som har prøvd begge, som kan gjøres her på elbilforum.

Slik jeg har forstått det så har Model 3 Performance fått adaptive dempere, mens Model 3 LR ikke har fått det.

Men klart, dekk er jo kanskje et argument for å velge LR.

Hvis jeg var i markedet for en Model 3 / 3P, så ville jeg definitivt testet begge i de områdene jeg pleier å kjøre mest, og særlig fartshumper.

https://thedriven.io/2024/05/30/new-model-3-performance-test-drive-better-ride-and-value-from-insane-to-chill/

Tesla Model Y                         2021-

Geir Jacobsen

Sjekket med Tesla, og alt av Model 3 Performance er utsolgt til godt ut i 2026, og har vært utsolgt den siste måneden og vel så det.

Spørsmålet blir hvor mye prisen øker i januar. Den nye 25% over 300 000 på M3P blir jo 50 000 kr. Og spørs hvor mye Tesla tar av MVA-økningen selv...

Får legge FOMOen til side, og nyte min AWD LR. Kommer tross alt fra en treig Yaris, så forskjellen er enorm.

De som bestilte og kjøpte en M3P tidligere i år, gjorde i hvert fall et knallkjøp. Skal vel mye til for nye store oppgraderinger på M3P med det første, den virker ganske komplett etter oppgraderingene de siste par årene.

Handyman

Husk det er mange som ikke synes P er et bedre kjøp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Min LR 2021 er mer enn rask nok i chill-mode. Om jeg skulle hatt det gøy måtte det vært på en lukket bane. Alt for mye trafikk til å nyttegjøre seg alle hk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA