Fem elbiler, én skal ut – vi tester forbruk og lading

Startet av elbil.no, fre 05. des 2025, kl. 15:00

« forrige - neste »

elbil.no

Fem elbiler, én skal ut – vi tester forbruk og lading

Velkommen til del to av årets store småbiltest. Denne gangen er det forbruk, rekkevidde og lading som skal under lupen. Fem biler gjenstår – men hvilken får mest rekkeviddeangst og blir stående igjen ved ladestolpen?

Svein_H

Dette var en veldig merkelig og intetsigende testprosedyre. Den "dårligste" bilen i hver kategori ryker ut i hver episode, og får dermed ingen mulighet til å hevde seg i de andre kategoriene som kommer senere, uansett hvor bra den kunne gjort det der. Med andre ord er det bare å sortere rekkefølgen på de ulike kategoriene slik man selv ønsker, for å  sitte igjen med en forhåndsvalgt favoritt til slutt.

Jeg kommer ikke til å følge med videre, dette blir bare for dumt. :-1:
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Helt enig i kritikken, annen rekkefølge på deltestene, kunne gitt en helt annen artikkelserie, og en helt annen vinner. Her burde de testet alle, og heller sett på poengsystemet om de vil skille slik. 

Men uansett, leserne vil lese testene basert på sine vurderinger og sine behov, og kunne scoret bilene helt anderledes.

Jeg vil nok likevel fortsette å se, men helt klart ha det i bakhodet. Uansett er ikke disse bilene blant bilene jeg ville vurdert selv, men er jo likevel av en viss interesse å se resultatene. Men igjen, testene ville hatt mer for seg om alle fikk delta i alle rundene.

Så får det heller være at dette kanskje er metodikken for å sitte igjen med kåring av årets bil i hver klasse og kanskje totalt og. Men det er ikke det vi/jeg ønsker av tester.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA