Multipass

Startet av uptherosens, tor 04. des 2025, kl. 19:59

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: NightOwl på fre 10. apr 2026, kl. 18:42Dette er rett og slett genialt, men på en annen side noe som burde vært standard i alle ladbare biler i dag. Å knote med app, QR-kode, brikke, kort i all slags vær når man bare kan stikke ladekabelen i bilen og så sette seg i bilen og bekrefte betaling via bilens skjerm. Kanskje ikke så enkelt å se fordelene her hjemme på berget, men skal man utenfor norges grenser, blir det mer og mer tydelig at det er slik det burde ha vært for lenge siden. Selv skal jeg på en liten rundtur nedover i Europa utpå høsten og kommer til å være innom 12-15 land, samtidig som jeg trives best på mindre veier og steder, blir Multipass på en måte et sikkerhetsnett i tillegg til Teslas egne SC.

Å tvinge igjennom muligheter for kortbetaling på ladestolpene har alltid vært et fordyrende sidespor, å få betalingsløsningen opp på bilens skjerm er både billigere og enklere, og mer kundevennlig.
Problemet er at da må man i tilfelle "tvinge gjennom" at dette må være mulig på alle elbiler. Dog utelukker det oss med eldre elbil-modeller, spesielt oss som har ikke-oppkoblet bil.

Problemet er at kortbetaling burde vært påkrevd allerede fra starten, istedet for å la det utvikle seg et sabla sammensurium av låste brikker som ikke fungerer hos konkurrentene, krav om app (ikke alle vil ha smart-telefon) og det å måtte registrere seg "ørtåførti" plasser for ikke å bli strandet på lader fordi man ikke har rett kombo.

Eller rett og slett bli strandet fordi man ikke er statsborger i det landet der laderen befinner seg. Er tross alt ikke veldig lenge siden det var komplisert å være "norsk i Danmark" om man hadde elbil og forberedt seg flere uker i forveien, eller å være utlending i Norge.

Derfor er tvang om å støtte vanlige betalingskort likevel noe som bare må komme, også på eldre ladestasjoner/ladesteder/ladestolper (flere ladere kan dele betalingsautomat, må ikke være 1-1-forhold på disse.

Og hvor dyrt det egentlig er, er høyt diskuterbart. Når man har tatt seg råd til dette på brusautomater, så kan det ikke være så skrekkelig dyrt, annet enn å programmere løsninger mot ladestolper som ikke i utgangspunktet var forberedt på dette, ihvertfall i vårt marked (god sjanse for at løsning finnes i andre land). Det lukter derfor mest av motvilje fra bransjen, enn reelle problemer.

Noen steder velger de jo uansett å skifte stolpen og oppgradere effekten, når de først må gjøre noe, fremfor å fikse på en eksisterende stolpe. Og jeg er ikke det minste i tvil om at å bytte stolpe med ny en, er det langt dyreste alternativet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hjortefot

La meg være kontroversiell nok til å stille meg på EUs side. De har vært tungt inne i at de fleste har samme plugg nå. Både på telefon og bil. Det er genial bruk av et blytungt byråkrati og støttes fullt ut. Det kunne sikkert ha vært gjort 5 år før og de kunne ha valgt noe annet, poenget er å få tvinge igjennom en standard, og for å gjøre det må man være stor nok. Tvang av mulighet for kortbetaling er også en god ting. At det gjennomføres på nye ladestasjoner er et greit kompromiss. Ellers hadde for eksempel selskaper som var tidlig ute med å satse blitt hardt straffet. Ladestolper varer langt fra evig, så dette blir oppgradert etter hvert. Is i magen.

MEN: Nå var det jo Tesla sin Multipass-løsning vi snakket om her. Det kan kanskje vries inn på det sammensuriet av aktører som må til for å få "Plug & Charge" (ikke å forveksle med "Autocharge") til å virke. Burde Tesla ha brukt litt av sin tyngde til å få igjennom "Plug & Charge" i... verden? Iallfall Europa? Vi snakker om a Multipass er flott, men det hadde vært elbil-nirvana. Tenk om alle elbiler og alle ladestasjoner kommuniserte like greit som en Tesla og en Tesla Supercharger. Det er jo fullt mulig.  8)
Model 3 LR - 2019

RJK

Må først få poengtert at jeg tenker en løsning a la Tesla sin Autocharge-implementasjon er veien det burde ha gått.

Men, siden Tesla benytter, etter min kjennskap til temaet, en variant av Autocharge og ikke Plug&Charge, så er det denne løsningen som vil tvinge seg gjennom til slutt, men ikke først og fremst pga byråkratene.

Byråkratene har jo fått, sammen med Europeiske bilprodusenter, fått gjennomslag for Plug&Charge pga sikkerhetsmessige årsaker. Men siden "ingen" ønsker å la eierselskapet bak Plug&Charge (flere av de nevnte bilprodusentene står som eiere) få stikke av såpass mye av påslaget, så vil ikke bilprodusentene utenom eller ladeselskapene være med på dette. Så da "staller" den løsningen.

Resultatet er at flere ladeselskaper går for Autocharge gjennom eget selskap så man må registrere seg for hvert selskap man ønsker å bruke, og i tillegg sette det opp ved fysisk å være ved en stasjon og initiere det fra app. Tesla kan (og har) her autoimplementert dette, så brukerne trenger bare legge til betalingskortet i appen, som de så har knyttet mot sin(e) bli(er).

Ergo står vi igjen med Bankkort-betaling som det alternativet som er lettest å få gjennom, og det raskt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hjortefot

Nå må jeg innrømme at jeg er litt i overkant av egen fatteevne, men slik jeg forstår det er Autocharge såpass quick and dirty at man relativt lett kan hacke seg til gratis lading, men da er man jo kriminell for småpenger på et offentlig kameraovervåket sted, så problemet er i praksis lite. Litt verre er det at en del biler ikke har en fast identifikasjon i det systemet (vanligvis MAC-adresse), så de blir ikke gjenkjent når de kommer tilbake etter en omstart.

Tesla sitt opplegg er mer ordentlig med kryptering og greier, men de har jo kontroll på servere, ladere OG biler, så det skulle bare mangle, og alle kan ikke bruke Tesla sine servere.

Plug&Charge er en nyere ISO-standard som også skal gjøre ting skikkelig på en lignende måte som Tesla, men sikkert nyere og med litt andre protokoller og greier. Det kan virke som det er såpass likt at Tesla kan implementere mulighetene for begge på sine moderne stasjoner, og det skulle jo være mulig å få nyere Tesla-biler til å fungere med begge også. Men da må jo alle biler og ladere følge standarden, og følge den på omtrent samme måten. Det er ofte varianter og tolkningsmuligheter på slikt, så det er et helt opplegg. Og så skal kanskje noen ha betal lisens oppi det hele? Ser at det er en seig materie å få gjennomført.

Det var her jeg tenkte at om Tesla var litt ambisiøse med Multipass, kunne de pushe for at når Teslaer lader på "godkjente" tredjepart-ladere som er lagt inn i navigasjons-systemet, kunne en av betalingsmulighetene være Plug & Charge. Tesla-eiere hadde jo stort sett likt det, siden det ligner på Supercharger-opplevelsen. Og det kunne ha gitt Plug & Charge et push for å bli implementert. Win-win? Kanskje?
Model 3 LR - 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA