12 Volt batterilader og batteribooster

Startet av Kyrres, tir 02. des 2025, kl. 13:20

« forrige - neste »

Kyrres

Etter et par knirkefrie år har nå også jeg fått det kjente problemet med at 12V-batteriet på min Ioniq (facelift) går seg tomt.

Er det noen som har erfaringer med vedlikeholdsladere? All info og brukertilbakemeldinger jeg finner handler om 12V på fossilbiler, eller fra elbilfolk som skriver uten å faktisk ha testet. Derfor: Fungerer vedlikeholdslader knirkefritt også på en Ioniq, eller er det ting jeg bør være oppmerksom på?

Er det noen som har en rimelig batteribooster å anbefale? Igjen, det finnes mye info både ute på nett og her inne på forumet, men mye er skrevet av folk som faktisk ikke har prøvd den aktuelle boosteren på 12V-batteriet. Derfor: Har noen et tips om en batteribooster som faktisk fungerte da de prøvde?

Jeg tar gjerne imot tips om hva jeg ellers bør gjøre for å sikre at ikke 12V-batteriet lader seg ut. Om jeg via app setter på klimaanlegget før jeg skal ut på kjøretur, antar jeg at det drar strøm fra hovedbatteriet - men er det 12V-elektronikk på klimaanlegget som gjør at også 12V-batteriet blir tømt?

Til sist: Hvilke erfaringer har folk her med å klage/få hjelp fra Hyundai, til å få nytt batteri eller eventuelt å fikse problemet?

Tusen hjertelig takk til alle som orker å ta seg tid til å hjelpe.

arthur

Det enkleste er ofte det beste, eller i alle fall det enkleste; Bytt batteriet og glem resten, men greit å ha en booster i bakhånd. Har selv en som også kan brukes til å lade mobiler og har innebygget lykt. Har den liggende i bilen (eller båten) når jeg er på tur.

https://profirating.org/jumpstarter-no/?gad_source=1&gad_campaignid=23145871160&gbraid=0AAAAAo7axQ4GIv-_JDahdc2dqFYf_GVoF&gclid=Cj0KCQiAubrJBhCbARIsAHIdxD-h3FOTsFT8FIIvfnUbM6ihZRnfGdus6x71CkDqz8xjRV9_e04zPKsaAvTREALw_wcB

E-Trond

Dersom ts har mobilitets garanti hos Hyundai,så kontakt de når batteriet er tomt. Da tilkaller de bergingsbil som kickstarte bilen din første gangen. Andre gang så frakter de bilen til nærmeste Hyundai verksted og du får et nytt batteri.
Det er faktisk den mest fornuftige måten å gjøre det på,siden de må ta kostnadene til bergning og nytt batteri.

Dersom du ikke kan være uten bil et par dager så blir det litt verre.
Da må batteriet vedlikeholdslades 2-4 ganger i året.
Jeg anbefaler Cteck ladere,da jeg har god erfaring med disse.
Batteriet som Hyundai leverer med bilen er av elendig kvalitet,så et bytte til Varta eller Exide er å anbefale.

Forvarming av bil er ingen problem,siden også 12 volt batteri lades under forvarming.

Det jeg ville være forsiktig med,er å ha på setevarme,rattvarme og varming av speil og frontrute. Slikt tapper 12 volt batteri raskere enn hva hovedbatteri klarer å fylle på.
Og sørg for å ta ut ladekabel og lukke ladeluke når ladingen er ferdig.
Eller time dette slik at lading hovedbatteri er ferdig rett før du skal reise.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA